Resor till platser norr om polcirkeln

Egenföretagare och äventyrare.
Älskar vild natur och har smittats av polarbacillen.

Medlem i den inofficiella Herrljunga polarklubb.

Några av klubbens resor de senaste åren
• Före 2005 vandringar och paddlingar i Alaska och i Svenska fjällvärden.
• 2005 Gummibåtstur i bl.a. Isfjorden, Svalbard.
Deltagare Nils-Eric Stjerna och Fredrik Berlin.
• 2007 Gummibåtsexpedition i fjordarna runt Amarsalik på Grönland.
Deltagare Andreas Falk, Nils-Eric Stjerna och Fredrik Berlin.
• Våren 2008 Skotertur på Östra Svalbard.
Andreas Falk, Maria Falk, Nils-Eric Stjerna och Helena Stjerna
• 2008 två veckors vandring i Sarek.
Deltagare Andreas Falk, Maria Falk, Christoffer Hansson och Anna Larsson.
• 2009 NorthEast Greenland Expedition. Gummibåtsexpedition i
Scoresbysundsfjorden , Grönland.
Deltagare Andreas Falk, Nils-Eric Stjerna, Pär Axelstjerna och Fredrik Berlin.
• 2010 Vandring på Svalbard.
Deltagare Andreas Falk, Nils-Eric Stjerna, Jan Blomdahl och Fredrik Berlin.
• 2011 Lost World Expedition i Fredriksdal längs in i Scoresbysundsfjorden.
Deltagare Andreas Falk, Nils-Eric Stjerna, Christoffer Hansson, Johan Hårsmar
• 2013 Svalbard Expedition.
Gummibåtsexpedition på nord västra Svalbard.
Deltagare Andreas Falk, Nils-Eric Stjerna, Håkan Svensson.
• 2015 Greenland Expedition.
Vandrings och paddlingsexpedition på östra Grönland..
Deltagare Andreas Falk, Nils-Eric Stjerna, Håkan Svensson och Fredrik Berlin.

Användarnamn: Amboseli

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Paddling, Foto, Utförsåkning

Den late bär hellre ihjäl sig än går två gånger

Att vandra länge och få med sig utrustning för diverse ändamål utan att packningen blir omöjlig att marklyfta brukar vara en omöjlig ekvation att knäcka. Detta faktum står vi nu inför i vår kommande vandringsexpedition till de djupa dalarna på östra Grönland.  God mat, mycket fotoutrustning samt alla säkerhets prylar gör att packningen börjar passera 40kg per gubbe. Vi ställer vårt hopp till att vandringsvagnar som enkel t kan göras om till slädar ska göra turer bekvämare. Inte ett självklart val dock. Terrängen kan ju jobba både med och emot oss. Vi har ändå beslutat att testa med två vagnar på fyra personer. Fyra ordentliga ryggsäckar som grund och sedan möjligheten att fördela vikten på vagnarna. 25-30kg i ryggsäckar och 45-55kg på vagnar/slädarna.

Vi har konstruerat vagnarna av aluminiumprofiler och fäster en ryggsäck samt två packpåser per vagn. Vapen, kamerastativ mm blir lättåtkomligt ovanpå. Vi har hunnit testdra några mil här hemma, till grannars och våra familjers stora nöje eller förtvivlan. Tillrop som lycka till på Solvalla är något man tvingas stå ut med.

Snart exakt en vecka kvar tills dom får bekänna färg på grusbäddarna i Fredriksdal lång inne Scoresbysundsfjorden på östra Grönland.

2011-08-15 14:41   DanielO
Kul! Jag har faktiskt funderat på något liknande men här i norr är det nog lite för kuperat och ojämnt. Hur reagerar gummi och plast vid kyla, tänker främst på däcken? Ni har säkert funderat igenom det dock, lycka till!

Svar 2011-08-16 22:28   Amboseli
Tack!
Vi är där under en period som brukar vara ganska stabil med temperaturer på + 5-15 grader på dagen. Vagnarna består mest av aluminium och rostfritt stål, men som du påpekar skulle säkert däcken kunna ta skada vid extrema vinter temperaturer. Vagnarna kan också bli en belastning om terrängen är mycket kuperad och stenig. Men vi hoppas på mycket slätgrus och snö :-)

2011-08-21 11:49   seobserver
Efter att ha åsett andra expeditionare med släpvagn, måste jag önska er lycka till och mindre slit än vad de hade.
go tur

Svar 2011-08-22 16:42   Amboseli
Tack. Vi hoppas på dett bästa :-) Rapport när vi kommer hem.

2021-01-07 22:33   Ingemar Tunstig
Vagnen intresserar mig stort!
Mycket tacksam för info om konstruktionen.
Allt är av intresse!
- Ram, aluprofiler & lödning/svetsning.
- Skaklar, dragsele
- Handbroms, hjul & hjulaxlar, mm.

Mvh
Ingemar

Hemma från Greenland Expedition 2015

Ännu en fantastisk expedition avklarad till Östra Grönlands Nationalpark.

Vädermässigt bjöds det på högtryck med 5-18 grader och mycket sol. Stabilare än svensk sommar.

Greenland Expedition 2015

Då var det bara ungefär 4 veckor kvar till avfärd till Nerlerit Inaat på östra Grönland. En liten flygplats norr om den lilla inuitbyn Scoresbysund.

Polarklubben bestulna

Natten till den 1 april hade vi oönskat besök i vårt lager i Herrljunga där bla kajaker och torrdräkter låg på tork efter helgens testpaddling i Gullmarsfjorden.