Allt från vardagsäventyr till längre vandringsturer. Personliga reflektioner och praktiska tips.

Friluftintresserad "gubbe" som fyllt 50 men försöker hänga med. Pryltokig och längtar ständigt efter senaste katalogen från Naturkompaniet. Men vissa delar av utrustningen hänger med sedan 80-talet, t ex min Fjällräven Raven Gyro. Basläger i Skåne men vandrar gärna överallt, från Kebnekaise i norr till Mallorca i söder.

Användarnamn: Hi-King

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Löpning, Utförsåkning, Resor

2016-01-31

Skåneleden SL4 etapp 10/11

Så var det äntligen dags för vår nästa vandring på Österlenleden sedan november. Som jag tidigare beskrivit är det omöjligt att ta sig till och från de olika etappernas utgångspunkter med kollektivtrafik. Därför sträckte sig vår januarivandring över den del av etapp 11 vi inte tidigare avverkat och en del av etapp 10. Totalt blev det 15 km vilket kändes väldigt lagom för våra gamla otränade kroppar med diskbuktningar och andra små defekter.  Resan till vår utgångspunkt Vanstad, tog två timmar. Först med tåg från Malmö till Ystad, vidare med buss till Sjöbo och slutligen förbeställd buss/taxi till Vanstad (måste förbeställas dagen innan). Allt fungerade smärtfritt så hatten av för Skånetrafiken som inte brukar få mycket beröm annars. Vandringen började i hård motvind och piskande regn. Det blev lite vals steg som min vandringskompis påpekade. Två steg fram och ett till sidan. Efter ca 1,5h upphörde regnet och vi plockade fram våra stavar som vi plötsligt kom på att vi packat med. Sen blev det rejäl fart. Ganska exakt halvvägs på turen ligger rastplatsen Vitabäck med utedass (tag med eget toapapper) och vindskydd. Här blev det lunchpaus med öppen eld. På menyn denna gång stod grillad korv med potatismos. Detta sköljdes ned utan problem med öl och whiskey. Andra halvan av vandringen som går genom Fyledalen gick fort och vi var framme vid målet, busshållplatsen Sövdeborgskorset, med god marginal. Vandringen går genom varierande terräng. Från öppna landskap med åkrar och landsväg till skogsmarker. Tänk på att det inte går att fylla på vatten vintertid längs hela sträckan. Nästa tur i februari kommer vi att utgå från Vanstad igen, men vi kommer att behöva hjälp av en vänlig själ för att ta oss till en hållplats i närheten av Brösarp på hemvägen.