2022-03-13

Vittsjö - Sova under Karlavagnen

Gustaf II Adolf var på plundringståg i trakterna av Vittsjö.

Uppretade ortsbor tillsammans med snapphanar jagade ut kungen på Vittsjön.

- Plötsligt brast isen för monarken.

Det iskalla vattnet omslöt Gustaf II Adolf och hans häst.

En ung rekryt kom till undsättning och lyckades rädda majestäten men dock inte dennes häst.

Vittsjö var länge frontlinjen i kriget mellan Danmark och Sverige och spåren finns kvar än idag.

Sen kom järnvägen och orten blomstrade upp. Känd för sin rena skogsluft etablerades som mest ett 15-tal pensionat i bygden.

Sen kom Peps Persson.

Sen kom lyxkåkar. betongbunkrar på strandnära läge.

Strömkarlen kallar

Nu är tidig vår med klar luft och frostnätter. Innan lövsprickningen.

En perfekt tid att titta på stjärnorna utan att löven skymmer sikten.

Vi ska övernatta vid XXXX. En hemlig lägerplats som inte finns utsatt på några kartor.

Från Vittsjö station vandrar vi längs med stranden av sjön med samma namn. Stora pampiga villor omgärdar Vittsjöns stränder.

Spår av jordkulor. Boning för de allra fattigaste. De som inte ens hade ett uschligt torp.

Fruset vatten ger fantastiska mönster. Upp och ner längs getryggåsar, täckta med ädellövskog. Bakhåll för snapphanar.

Blå himlen blues

Det kommer att bli en kall natt.

Sågar upp en ansenlig mängd ved.

Mysbelysning ska skrämma bort vättar

Middag på rätt sätt utan frystorkat. Ja, det blir lite jobbigare att laga olika rätter när kylan sätter in. Men, av god mat står du med det mesta.

En molnfri natthimmel med halvmåne. Vi flyttar ut från vindskydd och tält. Lägger oss under stjärnorna.

Lisa för själen.

Rimfrost morgon.

Is i vattendunkarna.

Tältpinnar fast i tjälen.

Vittsjön runt. En vandringsled som verkligen rekommenderas. På smala vägar och stigar.

Bullerby känsla.

Sparsamt med trafik.

Enkla sommarstugor blandas med chateau.

- Nu är det dags att bada ropar K och slänger sig i Vittsjöns kalla vatten.

Tack till den anonyme personen som försåg oss med ved.

Tack till arrangören Nils Olof Nilsland och alla ni andra för en härlig helg.

Text: Anders Hermansson

Foto: Karin Kallioniemi och Nils Olof Nilsland

2022-03-14 12:45   OBD
Fina kvällsbilder.
K blev tydligen "stel som en pinne" av det kalla vattnet. :-)

Svar 2022-03-14 12:48   Anders Hermansson
Tack, bilderna är tagna med Samsung S 22 Ultra. Suverän. Jodå, det stämmer.

2023-12-22

Tre skott i natten - Vandring i spåren efter Sveriges enda tågrån

Tågpostiljonen Almén hörde märkliga ljud och vände sig om. Framför honom stod två maskerade personer med vapen. Tumult utbryter och Almén blir skjuten i huvudet.

2023-11-08

Ångermanälven timmerflottning

Flottning har bedrivits i Ångermanälven sedan medeltiden men blomstrade i och med industrialiseringen på 1800 talet. Rekordåret 1953 transporterades 23 miljoner stockar på Ångermanälven.

- Brännvin, kvinnor, sång och slagsmål, var den stereotypa skildringen av flottarlivet.

2023-10-22

Junsele True Crime, Del II

Det är strax för snön. Vandrar längs Ångermanälven mot kulturbyn där en kvinnokropp dumpats i en brunn.