2021-06-07

Vandring i Lundell-land

Del I
Varför är Österlens kulturmän så bittra?

Jag har gjort folk illa!
Porten till Kivik, högt över Hanöbukten, ligger korsvirkesgården Himlahav. Hemvist åt filmregissören Richard Hobert. Omgiven av astrakanträd odlar han sin bitterhet.
Filmaren som gett det statliga förhandsstödet ett ansikte, är efter 46 år fortfarande upprörd över att ha blivit snuvad på sin romandebut av Ulf Lundell.
- Förlaget meddelade att de valde Jack i stället för min bok, säger Richard Hobert.

Kollegan Peter Birro ligger pyrt till. Birro vill inte låta Richard Hobert regissera hans drama om August Strindberg.
Hobert å sin sida anser att Birro beter sig som en överklasslyngel som inte spelar rent.

”Svensk mästare i tal och skrift”
Vi närmar oss Kiviks hamnplan och kändisresturangen, Buhres fisk, som drabbats av mordbrand.
Fortsätter mot musteriet där Björn Ranelid bor bland äppelodlingarna.
Från punschverandan utkämpas ett författarkrig på flera fronter.
Johan Glans erhöll Piratenpriset, och sade att Björn Ranelid hade fel i hjärnan.
Björn Ranelid blev rasande över Johan Glans billiga skämt.
-Det är äckligt och oförlåtligt. Jag har gjort mer för Österlen än alla piraten pristagarna. Ty det är sant, sade Björn Ranelid.

Ranelid deltog i Let´s dance och sade att Svenska Akademin borde komma ut från sin kammare och dansa.
Akademin svarar surt att allt som håller Ranelid borta från skrivandet välkomnas.
Ranelid som fått flera utmärkelser av Akademin anser sig nu ha blivit livstidsdömd.
- Jag tänker lämna tillbaka priserna och hämnas, svarar Ranelid.

När Linda Skugge ironiserar över Björn Ranelids solbränna, är måttet rågat.
- Jag tänker stämma Expressen och har kontaktat advokat, säger Ranelid

Men, Björn Ranelid är inte enbart grälsjuk, han är en trafikfara också.
Författarens kända Jaguaren har varit inblandade i flera olyckor och han dömdes för vårdslöshet i trafiken.
- Han har kört för fort och varit ouppmärksam, försvarar åklagaren domslutet.
- Det är ett rent justitiemord, ansåg däremot Björn Ranelid.
Därför blir jag något förvånad när skåneleden passerar förbi Björn Ranelids hus i Kivik.

Vi träder in i den mörka pinjeskogen vid norra entrén till Stenshuvud nationalpark.
 På krigsstigen med gåstavar

Granne med nationalparken ligger byn med det märkliga namnet Österrike. Här gömmer sig  rockikonen Ulf Lundell.
Mot en fond av blommande rapsfält blev han en slugger med sin Halda som vapen.

Karolina Ramqvist får ett sexistiskt och nedlåtande brev av Lundell. Brevet publiceras i antologin fittstim, föregångare till Me Too.
När grannen, Kivik Art Centre, ville uppföra ett utsiktstorn, blev det inledningen till en decennielång rättvist.
- De kan se rätt in i mitt vardagsrum, anförde Lundell till Mark och miljööverdomstolen.
Lundell förlorade visserligen striden, men även Kivik Art Centre drabbades ekonomiskt av rättstvisten.
När Camilla Läckberg blev kallad litterär komposthög av Lundell, skänkte hon 20 000 kronor till Art Centre.

I bokserien Vardagar trappar Lundell upp bitterheten till att omfamna även gamla kompisar.
Hans mångåriga gitarrist, Janne Bark, får plötsligt sparken.
Lundell anser att Bark är en usel målare och inte ska sälja sina tavlor.
En mörk bil med gråhårig förare närmar oss i hög fart. Någon av kulturmännen försöker skrämma oss.
Golare har inga polare
Nästgårds Lundell bor författaren och tidigare akademiledamoten Klas Östergren.
Från sin utsikt över Änglamarken beslöt han att avslöja sina kollegor i Svenska Akademin för korruption, nepotism och sexualiserat våld. Allt under täckmanteln snille och smak.
En akademiledamot försökte hämnas på Östergren med hjälp av en sofistikerad hämnd, så kallad honeytraps.

- Spring för livet
Lämnar Stenshuvud nationalpark och tvingas ut på smala landsvägar.
Bilisterna har bråttom ut i naturen och svischar förbi, allt för nära.
I Rörum finns en skymd kurva.
Där blev Ulf Lundell tagen för rattfylla.

Tack till Magnus Wärja för ett soligt arrangemang och häftigt häng.
En hälsning till de vandrare vi mötte.
Text: Anders Hermansson
Foto: Anders Hermansson och Nils Olof Nilsland (de bästa bilderna)

2023-12-22

Tre skott i natten - Vandring i spåren efter Sveriges enda tågrån

Tågpostiljonen Almén hörde märkliga ljud och vände sig om. Framför honom stod två maskerade personer med vapen. Tumult utbryter och Almén blir skjuten i huvudet.

2023-11-08

Ångermanälven timmerflottning

Flottning har bedrivits i Ångermanälven sedan medeltiden men blomstrade i och med industrialiseringen på 1800 talet. Rekordåret 1953 transporterades 23 miljoner stockar på Ångermanälven.

- Brännvin, kvinnor, sång och slagsmål, var den stereotypa skildringen av flottarlivet.

2023-10-22

Junsele True Crime, Del II

Det är strax för snön. Vandrar längs Ångermanälven mot kulturbyn där en kvinnokropp dumpats i en brunn.