Paddling på Rönne å

- Skånes mangroveträsk

Stilla flyter Don

Äntligen gjorde vi det.

Skånes vandringscommunity gick till sjöss.

Åtminstone utforskade vi Rönne å, även kallad Skånes nordvästpassage.

Också hardcore vandrare behöver lite myspaus för att ladda batterierna och vad passar inte bättre än frodig grönska längs slingrande vattenvägar.

Regnet hade gjort sitt och bjöd på härliga forsar med dolda faror.

Men mest är det ett förunderligt landskap av betande kor och nedfallna träd som hindrar vår väg. Ett dolt landskap som ligger alldeles bredvid samhällen och stora vägar.

Rönne å låter träden bilda lövverk som tvingar dig att ducka ideligen.

- Det är precis som i New Guinea, berättar en deltagare.

Den mestadels stilla vattenytan är förrädisk och strömmen är stark, tro inget annat.

Korna skrattar åt oss när vi fastnar mellan stenarna och har svårt att komma loss.

- De har nog slagit vad om vem som först ska ramla i vattnet.

Första fikat.

En deltagare hoppar i vattnet för att svalka av sig.

Kaffetermosar med berättelser om livet kring Rönne å.

Ett fasansfullt dåd utspelade sig vid Forsmöllan, vårt slutmål.

Trippelmordet

En ung man, dennes pappa och en bekant åker till Forsmöllan, en naturskön rastplats vid Rönne å. Syftet är att titta på en Mercedes som ska säljas till vrakpris.

Trion hämtar upp säljaren som visar vägen till en enslig plats vid Rönne å.

Vid Forsmöllan finns där ingen Mercedes. Istället tar säljaren fram en pistol och skjuter dem alla tre i huvudet. Därefter letar han febrilt igenom offrens fickor efter pengar men utan resultat.

Genom vittnesuppgifter grips säljaren strax efter dådet och döms till livstids fängelse.

Strax innan säljaren begick trippelmordet var han även misstänkt i ett av landets mest omskrivna försvinnanden, dåvarande turnéledaren för rockbandet Hammerfall.

Säljaren som även arbetar inom musikbranschen ska överlämna gage till turnéledaren efter en konsert i Sölvesborg. De båda åker iväg i säljarens bil. Det är sista gången turnéledaren syns till. Två veckor efter försvinnandet hittas hans portfölj med en stor summa pengar, vid sjön Immelns strand.

Säljaren är sedan länge avskriven från brottsmisstanken i samband med försvinnandet.

I de lugnaste vatten

En av deltagarna fastnar mot en utstickande trädstam och dras ned i det forsande vattnet.

Kajaken vattenfylls men räddas av flytvästen.

Mer fika.

Planer för hösten. Nybörjarvandring för de som vill lära sig övernattning.

Poop like a pro and rent a tent.

Det berättas fler rysliga historier.

Som när ett gäng kanotister hittade ett gammalt lik i Sege å, strax utanför Malmö.

Eller vandrarna som klev rätt ner i ett skelett på Ivön, i Skåne. Ett tag trodde polisen att de äntligen hade hittat kvarlevorna av turnéledaren.

Biologiska mångfalden

En rovfågel dyker ned mot vattenytan. Oberörd av oss.

Trollsländan som landar på kajaken för att vila ut.

Fjärilar fladdrar kring de ännu ej mogna björnbären.

Text: Anders Hermansson

2021-08-26 17:33   seobserver
Även förr har sorgliga saker drabbat Skåneland och Godien.

Tre skott i natten - Vandring i spåren efter Sveriges enda tågrån

Tågpostiljonen Almén hörde märkliga ljud och vände sig om. Framför honom stod två maskerade personer med vapen. Tumult utbryter och Almén blir skjuten i huvudet.

Ångermanälven timmerflottning

Flottning har bedrivits i Ångermanälven sedan medeltiden men blomstrade i och med industrialiseringen på 1800 talet. Rekordåret 1953 transporterades 23 miljoner stockar på Ångermanälven.

- Brännvin, kvinnor, sång och slagsmål, var den stereotypa skildringen av flottarlivet.

Junsele True Crime, Del II

Det är strax för snön. Vandrar längs Ångermanälven mot kulturbyn där en kvinnokropp dumpats i en brunn.