Midsommarvandring på Bjärehalvön

Rysskräcken

- Såg dem komma

Båstadborna såg den ryska eskadern närma sig staden. Invånarna gick man ur huse och ställde upp sig längs med kajerna

Ryssarna skrämdes bort från Båstad men hämnades genom att bränna och plundra det lilla fiskeläget Råå, söder om Helsingborg.
Som hämnd för skövlingen av Råå benämner media kalla vintrar för Sibirien kyla.

Klydderöv å ålahuve

Vi inleder midsommarvandringen med ett förhäng i Båstad vindskydd (lägerplats Korröd).

Visserligen vackert beläget vid foten av Hallandsås, men saknar utsikt. Det vore bättre om vindskyddet låg på toppen av Hallandsås.

Den officiella starten är i Båstad hamn. Och ja, nya tågstationen ligger 5 km utanför centrum. Allt för att reta oss vandrare.

Midsommarvandringen har blivit en tradition och anmälan är öppen för en och envar. Det innebär att man skaffar nya vänner varje år. Slutna messenger-grupper är inget för oss.

Nordsidan av Bjärehalvön är mäktig och svårforcerad med ideliga backar.

Å nej. Glassfabriken hade stängt sin lilla butik. Besvikelsen var stor. Glassen var ju något vi hade sett framemot ett helt år.

Några Bjärebor försöker trösta oss med trätofflor från den närbelägna trätoffelfabriken.

Örnastötta bugeälling

Varmt är det och varmare skulle det bli.

Några alpackafår söker svalka under träden.

Hallands långa sandstränder tornar upp sig vid horisonten.

Knösen, märkliga namnet på den högsta punkten. Men varför döljs utsikten av risbuskar.

Dessutom har Skåneleden tagit bort det gamla fina vindskyddet vid foten av Knösen.

Solens strålar som en svetslåga och vi hastar vidare mot Hovs Hallar.

Stigen går närmare kustlinjen men utsikten döljs effektivt av En och Ide-buskar. Vi går nämligen längs de klassiska smugglarstigarna. Stenar nötta av århundradens kriminella verksamheter.

Hedlandskapet öppnar sig vid Hovs Hallar och avgränsas mot vassa klippor.

Länge gått vid din sida

Raukarna vid Hovs hallar gjordes världsberömda i Ingmar Bergmans, Det sjunde inseglet.

Ikoniska scenen där Max von Sydow spelar schack med döden, inledde Bergmans mörka filmsvit.

Det sjunde inseglet speglar människans maktlöshet inför Digerdöden. Det är andra året vi vandrar i skuggan av Corona. Likheterna med medeltidsmänniskan är uppenbara. Myndigheterna försökte hindra smittspridningen med uppmaning till avstånd.

- En smittad skomakare blev levande begravd av arga ortsbor, eftersom han fortsatte att arbeta.

Traderöv  ännaklämd

Men Corona var ingenting i jämförelse över vår besvikelse av lägerplatsen Hovs Hallar.

Den nybyggda lägerplatsen består enbart av grus och makadam. Det saknas plats att sätta upp både tält och hammock. Mitt i tornar en hög med sprängsten omgiven av nässelsnår.

Men ve den som ger sig.

Har vi laddat för midsommarpartaj, blir det så.

Några bilburna tältare dyker och vi gör reklam för vår vandringsgrupp.

En barnfamilj ansluter. Barnen fascineras av våra hammockar.

Solen går ned och vi tar ett nattligt dopp.

Återigen lite gnäll. Är det för mycket begärt med en brygga vid Hovs Hallar, så att vi slipper besöka akuten på grund av benbrott.

Slitna badrockar

Bjärebygden ruvar på många hiskeliga historier. Torekov fick sitt namn efter det kungliga barnet Thora. Dock avled drottningmodern och kungen gifte om sig. Styvmodern ville bli av med barnet och skickade ut det på havet.

En blind fiskare hittade den drunknade flickan vid Torekov. Flickan begravdes i vigd jord och fiskaren fick synen tillbaka. Thora blev helgonförklarad och vakar över Torekovborna.

Förvreden å förträden

- Den nya finanseliten har inget här att göra, säger den äldre gråhåriga damen med en illa grimas.

Hon sveper den gamla rosa morgonrocken om sig och hasar i tofflor mot badbryggan.

Torekov har förändrats sedan den nya finanseliten tagit byn i besittning. Den tidigare akademiska överklassen har blivit utkonkurrerad och huspriserna rakat i höjden.

En villa som kostade 35 miljoner kronor, har på 10 år fördubblat sitt värde. Ägaren är en doldis inom finansvärlden och lever ett undanskymt liv.

White collar crime

Torekov var ett ökänt sjörövarnäste där falska fyrar lurade skepp på grund och besättningen slängdes i havet. Fiskarbefolkningen såg en ny lukrativ inkomst i piratism och senare även inom smuggling.

Dagens kriminalitet har inte lika mycket schvung som piratism. Skattebrott med hjälp av holdingbolag som investeras i lyxvillor på Bjärehalvön.

Golgata

Marken övergår till ett torrt och stenigt fälandskap.

Solen blir en svetsstråle mot våra oskyddade kroppar.

Till slut orkar du inte dricka mer. Kroppen har blivit avsaltad.

Äntligen. Träddungen med Lervik lägerplats syns i den dallrande hettan.

Besvikelse, återigen. Det saknas vatten. Ricke-pumpen fungerar inte.

Extra trist eftersom Lervik är den vackraste lägerplatsen längs Skåneleden. Under skuggan av höga träd finns det mjukaste av gräs.

Sjatte hialös

Musik ur en liten högtalare. Varm choklad med rom och vispgrädde. Minnen från tonårens tågluffning.

Från Lervik splittras gruppen men enas om att träffas nästa midsommar.

Ett stort tack till arrangören Malin för ett utmanande arrangemang och deltagarna.

Kom med oss och vandra, även du som är nybörjare. Vi är anpassningsbara. Du hittar oss på följande facebook grupp.

Fakta: Totallängd, ca 53 km

Text: Anders Hermansson

Foto: Nils Olof Nilsland samt anonym.

Tre skott i natten - Vandring i spåren efter Sveriges enda tågrån

Tågpostiljonen Almén hörde märkliga ljud och vände sig om. Framför honom stod två maskerade personer med vapen. Tumult utbryter och Almén blir skjuten i huvudet.

Ångermanälven timmerflottning

Flottning har bedrivits i Ångermanälven sedan medeltiden men blomstrade i och med industrialiseringen på 1800 talet. Rekordåret 1953 transporterades 23 miljoner stockar på Ångermanälven.

- Brännvin, kvinnor, sång och slagsmål, var den stereotypa skildringen av flottarlivet.

Junsele True Crime, Del II

Det är strax för snön. Vandrar längs Ångermanälven mot kulturbyn där en kvinnokropp dumpats i en brunn.