2022-03-06

Göingeåsen - Bland Snapphanar och krokodiler

Hovdala slott, Porttornet. Den enda del av slottet som undgick snapphanarna.

- Lågorna syntes vida omkring i den ljumma augustinatten 1678. Det var Hovdala slott som eldhärjades av de beryktade snapphanarna. Slottets ägare Jens Mikkelsen lyckades fly ut i en roddbåt på Finjasjön, varifrån han bevittnade förödelsen.

Snapphanarnas plundring av Hovdala slott var hämnden för att Jens Mikkelesen bytt sida. Från att tidigare stött den danske kungen lierade sig Jens istället med svenskarna (alltså kungen i Stockholm).

Göingeåsens lägerplats

Han kallades för Lille Mads. En oansenlig man som blev ledare för landets mest omtalade gerillagrupp genom tiderna, Snapphanarna.

Namnet snapphane sägs komma från att de var snabba med hanen på geväret.

Lille Mads bakgrund är höljt i dunkel men blev med tiden en skicklig organisatör och strateg. Han blev landet mest jagade person men lyckades ofta gäcka de svenska soldaterna.

Snapphanarnas taktik var att angripa den svenska armén i bakhåll med hjälp av små mobila enheter. De lade grunden för nutida gerillakrigföring.

Sina baser hade snapphanarna i de djupa skogarna eller på svåråtkomliga berg, som Göingeåsen.

Det var till Göingeåsen vi skulle slå läger och få återuppleva den äkta snapphanekänslan...

A room with a view

Natten hade varit vindstilla men mycket kall. Huttrande kryper vi ut ur våra tält och blickar ut över ett frostnupet Finjasjön.

Göingeåsens lägerplats, vindskyddet

- Krigsvintern 1677 var ovanligt kall och isen låg tjock på Finjasjön. Därför försökte de svenska dragonerna att marschera över isen. Anförda av Lille Mads besegrade snapphanarna den svenska kontingenten. Som traditionen bjöd dödades de svenska soldaterna och deras lik trycktes in under isen, för att flyta upp till våren...

Göingeåsen tar död på myten om Skåne som ett platt-land. Vi antar utmaningen, leden Höjdarnas höjdare, kring Finjasjön. Strax är våra frusna kroppar rejält svettiga. Det är blött, mycket blött. Finjasjön har översvämmat vandringsleden.

Vi följer Posta-Nillas väg. Damen som gick med post mellan Hovdala slott och Kristianstad två gånger i veckan...i femtio år. Posta-Nilla Skulle ha uppskattat Gore-Tex kängor. Att arbeta som brevbärare var farligt på 1800 talet. Därför gick Posta-Nilla beväpnad. Under kjorteln hade hon en laddad revolver. Vi sin död hade hon vandrat aktningsvärda 17 856 mil. Fortfarande är det höljt i dunkel varför Posta-Nilla åtog sig uppdraget.

Plötsligt står vi framför en plomberad ståldörr. Lite längre fram ser vi en igenmurad öppning in i berget.

Det var Luftförsvarscentralen (LFC) Staren, belägen djupt inne i Göingeåsen. LFC hade en viktig roll under det kalla kriget som spaningsanläggning.

Den topphemliga försvarsanläggningen

Anläggningen var så pass viktig att spionen Stig Wennerström avslöjade den för Sovjetunionen. Avslöjandet tvingade anläggningen att omlokalisera sig, till ny hemlig ort.  Solen går ned och snabbt infinner sig den där lite söta lukten av kyla. Snabbt igång med elden, här ska festas.

- Pinnbröd med semmelgrädde. Receptet på semmelgrädde omgärdas dock fortfarande av sekretess.

- Någon tar fram en plättlagg av gjutjärn och sätter över elden.

- Baconlindad korv på halster med ljummen porter.

- En kalebass placeras i glöden. Inkråmet gröps ut och äts med smör.

Tack till Sven Bengtsson för trevligt arrangemang och övriga deltagare som förgyllde nätterna kring brasan.

Brasmys

Text och foto; Anders Hermansson

2022-03-07 07:45   Trottoarbonden
Kul skrivet men nu kallades hon ju tydligen Posta-Nilla ;-D

Svar 2022-03-07 10:00   Anders Hermansson
Tack för påpekandet. Nu är det åtgärdat. Jag får skylla på kylan.

2022-03-07 09:11   OBD
Kul och intressant att läsa. Jag har litet rötter i Röinge, Hässleholm. Hovdala har jag besökt och njutit av litet fika. Har dock aldrig hört talas om Posta-Nilla.

Svar 2022-03-07 10:04   Anders Hermansson
vacker trakt och Posta-Nilla är en intressant kvinna, med aktningsvärd ålder på 96 år.

2022-03-09 20:22   fowwe
Tack för dessa berättelser! Intressant att läsa, det ger perspektiv på färden. Som vanligt när du skriver är det ond, bråd död i någon form. Post-Nilla var dock bara farlig i självförsvar. Men fanns det verkligen ingen riktig krokodil där som förr i tiden åt opp ouppmärksamma vandrare?

Svar 2022-03-09 21:16   Anders Hermansson
Jodå, det var nära att jag själv trillade dit.

2023-12-22

Tre skott i natten - Vandring i spåren efter Sveriges enda tågrån

Tågpostiljonen Almén hörde märkliga ljud och vände sig om. Framför honom stod två maskerade personer med vapen. Tumult utbryter och Almén blir skjuten i huvudet.

2023-11-08

Ångermanälven timmerflottning

Flottning har bedrivits i Ångermanälven sedan medeltiden men blomstrade i och med industrialiseringen på 1800 talet. Rekordåret 1953 transporterades 23 miljoner stockar på Ångermanälven.

- Brännvin, kvinnor, sång och slagsmål, var den stereotypa skildringen av flottarlivet.

2023-10-22

Junsele True Crime, Del II

Det är strax för snön. Vandrar längs Ångermanälven mot kulturbyn där en kvinnokropp dumpats i en brunn.