Bloggar > Henrik Bergs frilufts blogg

Henrik Bergs frilufts blogg

Tankar kring mina olika äventyr.

Snigelspåret

SPOT heter den lilla burken som säger "Ping" var tionde minut. Den skickar via satellit-telefon satelliter GPS positionen där jag befinner mig. De lagras på en server i England och via GoogleMaps skall ni kunna se var jag befinner mig. Klicka HÄR så transporteras ni till sidan och pluttarna på kartan som jag kommer lämna efter mig. Bara en vecka åt gången kommer att visas, men jag hoppas att det skall räcka. Detta inlägg kommer jag att redigera, då det är färsk information som visas på sidan som öppnas.

Det ni ser nu är klassens tur upp i lavinterrängen där vi avlade Transieverprov på Nipfjället idag den 29/1. (Jag klarade provet) Jag skall ta med mig burken nästa vecka då vår klass skall hålla lägervecka i Norge för den yngreklassen. Om vädret stämmer kommer vi göra en topptur på Rendalssölen, och då kommer jag slå på burken så får vi se om det funkar live. :)

Postat 2009-01-29 19:05 | Permalink | Kommentarer (14) | Kommentera

Maten

Så var det maten. Den skall vara snabblagad, god och energirik. Med den ekvationen har man en prinsesstårta som i en ask, men det är inte riktigt praktiskt att ha med sig hela vägen, utan man får alternera parametrarna något för att få med så mycket av faktorerna som möjligt. Jag bygger min meny på tidigare erfarenheter, vad jag tycker är gott, det jag vet funkar för mig, och framför allt så har jag provlagat många rätter för att se hur det fungerar. Jag har inga problem med att äta samma mat flera dagar i rad, det gjorde jag ju ganska mycket som ungkarl ändå. ;) När jag går i affären i syftet att hitta energirik mat, gör jag som alla bantare, fast tvärt om. Jag tittar efter produkter med det mesta energi innehållet och tittar på protein, kolhydrat och fett balansen. Jag har gjort allt matpaketen redan, 70 portioner av allt måltider och jag tänkte bjuda till bords med lite recept på vad jag kommer att äta.

Frukost ingredienser

Frukost:
Ingredienserna mals i en mixer så behövs vatten bara tillföras för att det skall bli gröt. Ingen mjölk.
Grynblandning 2dl - 100g - 300Kcal

Blåbands Outdoor meals. Olika smaker ca 150g - Ca 700Kcal
Smör 100g - 700Kcal
Summa 250g - 1400Kcal

Totalt kommer jag upp i ca 3700Kcal. Jag tror att det är lite för lite, men jag skall börja så, jag kommer ju ha mycket extra varmakoppen i olika versioner. Kan alltid öka fett intaget och då stiger kalorierna snabbt.

Vidare kommer jag att dagligen konsumera en Berroca och en Resorb för att hela tiden hålla mineral och vitaminförråden fyllda. Jag  kommer ha med mig ren protein, något som kallas TrippleWhey, högvärdigt protein. Jag använde det på min kungsledsvandring och jag kände mig alltid utvilad och stark på morgonen. Tror nog att proteinet hjälpte till en heldel. Så ser menyn ut i stora drag. Jag kommer på vilodagar och om det finns samhällen, frossa på den lokala korvmojjen, med "extra allt".

En lite parantes: jag kommer att klippa av den lilla plast snutten på grötpåsen, den som blir när man knytit ihop påsen. Den väger ett gram...alla bäckar små. :)

Postat 2009-01-28 22:11 | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Sponsorer!

Hurra! Jag har fått lite sponsorer! För några veckor sedan så träffade jag en representant för valla-företaget Toko, och jag berättade om mitt äventyr. Som bekant ligger Älvdalen inte långt från Wasalopps-rännan ner till Mora och mannen jag träffade skall förse Wasaloppet med valla. "Jag skall se om jag har något över...." En full påse med olika sprayer och burkar och tillochmed en snö termometer fanns med. "Vill du ha mer så säg till" fick jag också som löfte. En bra dag.

Idag var ännu en sån där bra dag. Det blev klart med STF att jag skall få tjugofems stycken så kallade logikuponger. De ger mig gratis logi i SFT´s stugor och Fjällstationener i mån av plats vill säga. Det ger mig en väldigt skön frihet att kunna ta in på stugorna utan att vara orolig för ekonomin. I mitten av sträckan finns endast ett fåtal ställen där jag kommer passera stugor med STF värdar i, men längre norrut ligger de på ett pärlband och nära nog alla har nödtelefon. Jag har nämligen lagt rutten så att jag skall lätt kunna nå en nödtelefon. Och många stugor har bastu. (Myser) Jag lär inte lukta hallontårta precis, så jag kommer ta någon vilodag där jag vet att det vankas bastu. En kul grej jag kom på är att när jag vandrade kungsleden, så rakade jag av mig skägget i Sälka och om jag gör det den här gången, blir det en tradition. Jag kan då säga att jag brukar faktiskt alltid raka mig i Sälka på mina expeditioner. Vi får se. Det blir iallafall en lång bastu i Sälka, det är givet.

Det drar verkligen ihop sig nu. För er som glömt, är resan beräknad att gå av stapeln den 15/2. Jag startar i Grövelsjön och går till Abisko. Jag börjar sova oroligt på mornarna nu, jag är liksom orolig för att jag skall ha glömt något. Ni vet hur moronspöken kan fungera. Det är bara att gå upp, skriva ner alla tankarna och ta itu med dem när dagen börjat. Det som stör mig i min reseplan är det daktum att jag faktiskt gå på en guideutbildning och att vi hela tiden är ute i fält. Jag rör om i pulkan, använder saker hela tiden, men samtidigt ger det erfarenhet hela tiden. Mina lärare, speciellt min goda vän Mange visar stort tålamod med mig. Jag får låna en det ena än  det andra för att testa olika lösningar. Stor hjälp. Tack Mange!

Jag skall försöka hinna skriva ett inlägg om maten jag skall äta och så skall jag lägga upp min rutt här också, så får vi se om det står några läsare med blåbärssoppa längs vägen! :)

Postat 2009-01-28 00:35 | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Tältslagning och snömaskiner

Då äntligen fick jag testa att slå upp tältet i Wäsabacken i snömaskinens dån. Vi åkte dit nio stycker från klassen, då denna övning var frivilligt att göra. Vår lärare Mange drog vi gång snömaskinen (utan vatten dock) och vi började med att bara stå framför luftströmmen för att känna hur det känns. Vid mynningen blåser det ca 25m/s. Kläderna fladdrar och man står en meter ifrån varandra och skriker utan att höra vad den andre säger. Vi hade med oss ett Keron3 och jag hade då förstås med mig mitt tält för att få öva på att slå det i de blåsiga förhållandena. Uppskattningsvis blåste det nog 15 m/s där vi reste tälten. Vid tidigare övningstillfällen har tält blåst sönder då man kommit för nära, och det ville vi undvika.

Vi använde inte snötältpinnar då vi var i slalombacken med hårt pistad snö, så vanliga "spikar" gick utmärkt att använda.

Jag hade gjort denna manöver kanske hundra gånger i mitt huvud och hade en klar handlingsplan över hur jag skulle göra, och när jag väl satte igång var det som om jag gjort det förr, kändes det som. Jag fick ner de fyra spikarna i lovart, sedan tog jag den mittersta linan som sträcker från nocken och ner och stack ner den ungefär där den borde hamna när tältet var sträck. När så tältet var rest behövde jag bara ta hem lite på linan för att tighta till den.

Jag reste bågarna i ganska rask följd och när de stod, sträckte jag ut tältet åt lä hållet för rätt linje på tältet. Tryckte ner markpinnarna på lä sidan, och sedan satte jag i sidolinorna i 45 grader mot tältet. Jag var noga med att sträcka upp tältbågaran och alla linorna, och då tystnade tältduken ganska bra.

Känner att det var mycket nyttigt att få ha provat detta så här under kontrollerade former. Nästa vecka skall klassen ut på vinterfjäll, och vi skall tälta, gräva snögrottor och bygga Quinzhee hyddor. Då skall jag lära mig att bygga en snömur och jag skall prova att bo i nödbivack, även detta förhoppningsvis under kontrollerade former.

Vi hade nu gjort samma övning som fjällsäkerhetskursen gjorde i höstat när det var +13. Idag var det -13... say no more... :)

Postat 2009-01-15 20:33 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Uppfunna hjul.

Vad har jag lärt mig rent praktiskt som jag kan dela med mig av så här innan resan? Kanske kan vara ett litet kul inlägg för att lätta upp stämningen kanske?

Torra skor
 Jag har ju ett par Lundhags Huski pjäxor som har en filtinnersko som är utbytbar, jag kan sätta i en annan om jag vill. Men jag vill framför allt hålla den första torr, så då klurade jag lite. Jag tänkte på tips som jag fått om systemkassar på fötterna och det funkar. Fukten stannar definitivt inne runt foten, men jag kände att det kanske inte håller 100 mil. Jag kan naturligtvis ha flera med mig, men jag känner att det inte riktigt var lösningen för mig. Så kom jag på att en kamrat har ett par sealskins, vattentäta strumpor som man kan ha i pjäxorna och inte få våta fötter. Nu var det ju inte fötterna som skulle hållas torra utan pjäxorna, så jag har vänt dem utochin och det fungerar mycket bra. Pjäxorna har inte varit kalla klumpar jag dragit på fötterna på mornarna, utan de värmde direkt. Pjäxorna och bindningarna är för övrigt en fröjd och mina Sondre-lagg är också sköna. De kommer bli goda kamrater på resan.

Pulka i tältet
Ni har redan sett på bilderna jag visat att jag drar in pulkan i tältet. Det gör det mycket bekvämt att packa ihop allt innan jag skall iväg. Jag väntar med de två sista pinnarna på läsidan, absiden, och lyfter hela duken och skjuter in pulkan. Jag har kopplat bort de tre nedersta stropparna till innertältet så kan pulkan glida in under innertältet. Pulkan är ju dryga två meter och absiden räcker inte till. Men iochmed att jag är själv i tältet spelar ett förlorat hörn mindre roll, jämfört med vinsten att få in pulkan.

Dunhav
Jag har ett exped Downmat7 som jag hade tänkt använda till den här expeditionen. Den var med på min kungsledsvandring och jag sov mycket gott på den. Men, den har börjat läcka. Jag har hittat ett hål i den som jag liquidsoulade, men jag vaknade fortfarande på marken. Inga mer hål hittades så jag misstänker ventilerna. Jag ringde Addnatures reklamations avdelning för att få en rapport på reklamationsnivån på Exped. Fick ingent direkt svar, mer än att de rekommenderade Thermarest Z-lite. Det är en bubblig madrass som viks ihop som ett dragspel, och jag köpte två för det krävs som insulation. Jag slog upp tältet utanför huset jag bor i för att sova på madrasserna under kontrollerade former. Skulle det vara för kallt kunde jag gå in och reklamera dem dagen efter. Den natten var det minus 20 och det gick utmärkt att sova i det. På min provtur nr2 kom jag på att jag har ju faktiskt en sovsäck till med mig, varför inte ligga på den som isolering också? Så nu ligger jag i ett dunhav på min extremsäck som är för varm för allt ovanför minus 20. Men jag kan ju inte vara utan den, så jag har två. En minus 11 säck och så bjässen på minus fyrtio.

Torkflaska
Jag har smällt mycket snö för att göra vatten och för att samla allt vatten i något har jag två termosar och två nalgene flaskor på en dryg liter styck. Termos vattnet har jag för varm dryck, soppor och choklad och morgongröten. Plastflaskorna har jag till dricksvatten. Det går ju inte att dricka det hundra gradiga vattnet direkt utan det måste ju svalna, och då lindar jag det fuktiga understället runt flaskan och trär en fuktig strumpa över så börjar de genast att ånga sig torra.

Jag vet att jag uppfinner många hjul och sparkar in många öppna dörrar, men jag tycker det är kul att dela med mig det jag finner och kanske något tips kommer till nytta.