Tankar kring mina olika äventyr.

Användarnamn: bensson

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Dykning, Vandring, Navigering, Foto, Segling

Snigelspåret

SPOT heter den lilla burken som säger "Ping" var tionde minut. Den skickar via satellit-telefon satelliter GPS positionen där jag befinner mig. De lagras på en server i England och via GoogleMaps skall ni kunna se var jag befinner mig. Klicka HÄR så transporteras ni till sidan och pluttarna på kartan som jag kommer lämna efter mig. Bara en vecka åt gången kommer att visas, men jag hoppas att det skall räcka. Detta inlägg kommer jag att redigera, då det är färsk information som visas på sidan som öppnas.

Det ni ser nu är klassens tur upp i lavinterrängen där vi avlade Transieverprov på Nipfjället idag den 29/1. (Jag klarade provet) Jag skall ta med mig burken nästa vecka då vår klass skall hålla lägervecka i Norge för den yngreklassen. Om vädret stämmer kommer vi göra en topptur på Rendalssölen, och då kommer jag slå på burken så får vi se om det funkar live. :)

Maten

Så var det maten. Den skall vara snabblagad, god och energirik. Med den ekvationen har man en prinsesstårta som i en ask, men det är inte riktigt praktiskt att ha med sig hela vägen, utan man får alternera parametrarna något för att få med så mycket av faktorerna som möjligt. Jag bygger min meny på tidigare erfarenheter, vad jag tycker är gott, det jag vet funkar för mig, och framför allt så har jag provlagat många rätter för att se hur det fungerar. Jag har inga problem med att äta samma mat flera dagar i rad, det gjorde jag ju ganska mycket som ungkarl ändå. ;) När jag går i affären i syftet att hitta energirik mat, gör jag som alla bantare, fast tvärt om. Jag tittar efter produkter med det mesta energi innehållet och tittar på protein, kolhydrat och fett balansen. Jag har gjort allt matpaketen redan, 70 portioner av allt måltider och jag tänkte bjuda till bords med lite recept på vad jag kommer att äta.

Frukost ingredienser

Sponsorer!

Hurra! Jag har fått lite sponsorer! För några veckor sedan så träffade jag en representant för valla-företaget Toko, och jag berättade om mitt äventyr. Som bekant ligger Älvdalen inte långt från Wasalopps-rännan ner till Mora och mannen jag träffade skall förse Wasaloppet med valla. "Jag skall se om jag har något över...." En full påse med olika sprayer och burkar och tillochmed en snö termometer fanns med. "Vill du ha mer så säg till" fick jag också som löfte. En bra dag.

Idag var ännu en sån där bra dag. Det blev klart med STF att jag skall få tjugofems stycken så kallade logikuponger. De ger mig gratis logi i SFT´s stugor och Fjällstationener i mån av plats vill säga. Det ger mig en väldigt skön frihet att kunna ta in på stugorna utan att vara orolig för ekonomin. I mitten av sträckan finns endast ett fåtal ställen där jag kommer passera stugor med STF värdar i, men längre norrut ligger de på ett pärlband och nära nog alla har nödtelefon. Jag har nämligen lagt rutten så att jag skall lätt kunna nå en nödtelefon. Och många stugor har bastu. (Myser) Jag lär inte lukta hallontårta precis, så jag kommer ta någon vilodag där jag vet att det vankas bastu. En kul grej jag kom på är att när jag vandrade kungsleden, så rakade jag av mig skägget i Sälka och om jag gör det den här gången, blir det en tradition. Jag kan då säga att jag brukar faktiskt alltid raka mig i Sälka på mina expeditioner. Vi får se. Det blir iallafall en lång bastu i Sälka, det är givet.

Tältslagning och snömaskiner

Då äntligen fick jag testa att slå upp tältet i Wäsabacken i snömaskinens dån. Vi åkte dit nio stycker från klassen, då denna övning var frivilligt att göra. Vår lärare Mange drog vi gång snömaskinen (utan vatten dock) och vi började med att bara stå framför luftströmmen för att känna hur det känns. Vid mynningen blåser det ca 25m/s. Kläderna fladdrar och man står en meter ifrån varandra och skriker utan att höra vad den andre säger. Vi hade med oss ett Keron3 och jag hade då förstås med mig mitt tält för att få öva på att slå det i de blåsiga förhållandena. Uppskattningsvis blåste det nog 15 m/s där vi reste tälten. Vid tidigare övningstillfällen har tält blåst sönder då man kommit för nära, och det ville vi undvika.

Uppfunna hjul.

Vad har jag lärt mig rent praktiskt som jag kan dela med mig av så här innan resan? Kanske kan vara ett litet kul inlägg för att lätta upp stämningen kanske?

Torra skor
 Jag har ju ett par Lundhags Huski pjäxor som har en filtinnersko som är utbytbar, jag kan sätta i en annan om jag vill. Men jag vill framför allt hålla den första torr, så då klurade jag lite. Jag tänkte på tips som jag fått om systemkassar på fötterna och det funkar. Fukten stannar definitivt inne runt foten, men jag kände att det kanske inte håller 100 mil. Jag kan naturligtvis ha flera med mig, men jag känner att det inte riktigt var lösningen för mig. Så kom jag på att en kamrat har ett par sealskins, vattentäta strumpor som man kan ha i pjäxorna och inte få våta fötter. Nu var det ju inte fötterna som skulle hållas torra utan pjäxorna, så jag har vänt dem utochin och det fungerar mycket bra. Pjäxorna har inte varit kalla klumpar jag dragit på fötterna på mornarna, utan de värmde direkt. Pjäxorna och bindningarna är för övrigt en fröjd och mina Sondre-lagg är också sköna. De kommer bli goda kamrater på resan.