Tankar kring mina olika äventyr.

Användarnamn: bensson

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Dykning, Vandring, Navigering, Foto, Segling

2008-10-16

Flow

En reflektion jag gjorde häromdagen var hur otroligt mentalt det är just nu i mina förberedelser. Jag håller allt i huvudet, mattankar, tältpinnar, skidor osv. Det kommer vara så länge tror jag, ända in i mål (alltså starten menar jag då), och då, poff, kommer allt bli fysiskt och tankarna får hoppa i hagen och leka. Kontrasten tror jag kommer bli påtaglig och intressant att iakta. Prylar, prylar, mat, prylar och så: inget. Spännande.

Jag leker med tanken att det kommer att bli som om jag går på lina, fokus är väldigt enkelt, blicken rakt fram. Uppgiften klar, framåt. Skulle fokus svika, felsteg tas, kommer jag att som lindansaren falla. Utgången och fallet skulle skilja sig så klart, men bilden tydlig hoppas jag.

2008-10-05

Barn i pulkan

Vill bara kort berätta att den 4/10 var det som tidigare nämnt öppethus på skolan och jag skulle dra barn i pulkan för att få folk att skänka pengar till WWF. Jag skulle ta betalt var tanken men på plats var det ingen som skulle ha åkt pulka om jag tagit betalt så det fick vara gratis. Fick ju lite PR. Det var över 500 personer på invigningar av Valhalla, Timbersport arenan som  invigdes, och alla passerade när jag drog barnen i pulkan. Förutom att det blev lite uppståndelse när jag drundrade omkring med barnen så fick jag också enheldel frågor om hur och varför osv. Riktigt roligt. Min kamrat Benny plåtade när jag drog i en backe. (Man kan kanske ana lite skägg också...?) ;)

2008-10-01

Det börjar ordna till sig.

Det börjar ordna till sig. De flesta faktorerna har jag koll på. Jag har pratat med Polisen/Fjällräddningen om min resa och de är villiga att följa min resa enligt den färdplan jag håller på att utarbeta. Det känns otroligt bra. Jag var lite orolig över deras reaktion, men Lena från Polisen i Idre är kanon bra. KOmmer ha mer kontakt med henne och jag kan berätta mer om det efter det tillfället.

Jag har beställt en "Spot" från Addnature som är en typ av nödsändare som anger long och lat till där man är och att man behöver hjälp. Den använder sateliter för att sända meddelande och det innebär att täckningen inte är ett problem om jag inte ramlar in i en grotta. Det som är bra med den också är att jag kan skicka ett "jag mår bra" meddelande tillsammans med koordinaterna. Det meddelandet skickas till fem iförväg programerade mottagare, så som till morsan, farsgubben, Marit och Mange på skolan och polisen i Idre. En tillläggstjänst är att man kan ha på en tracking funktion som skickar koordinaterna till en hemsida som är länkad med Google Earth och att man där kan följa mina spår var tionde minut. Skall se om det blir att jag tar den tjänsen. Jag älskar ju att mäta saker med eletroniska apparater så förmodligen kommer ni att kunna följa små röda prickar på en suddig satelit bild. :)