Bloggar > Henrik Bergs frilufts blogg

Henrik Bergs frilufts blogg

Tankar kring mina olika äventyr.

Skanderna rapport.

Lite uppdatering på vad som hänt sedan sist.

Jag har köpt en pulka nu som jag tror att jag skall bli nöjd med. Jag resonerade så att jag ville ha en stor pulka, då jag kommer vara borta länge och kommer behöva en hel del utrustning. Jag vill också kunna ligga i den i en nödsituation och då funkar det inte med en liten. Vidare kommer jag kunna hålla låg tyngdpunkt iochmed att jag kommer kunna sprida ut lasten över hela pulkan och inte bygga på höjden. När de kraven var specade tittade jag på Acapulka och Fjellpulken på olika modeller och storlekar. Även Segerbaden den svenska pulkan kikade jag på men de har slutat tillverka pulkor. Bestämde mig för en Acapulka och skickade efter prisuppgifter på de olika modellerna jag valde mellan, men fick en liten shock när jag fick reda på att de kostade 800 Euro utan moms och skatt. Skulle hamna på över 10.000kr. och det utan skacklar och sele. Misstrogen tog jag mig en sväng på Blocket och se, där fanns en armé pulka till salu för 1500:-. Den är 210cm och 50cm bred. Inte vägt den, men gissar på 12kg. Men alternativen går inte, så det får bli denna. Vikt kostar pengar. Acapulka hade en 210cm pulka också som vägde 4kg tror jag men den kostar å andra sidan 36000kr...

Vidare har jag investerat i nya skalkläder. De jag hade trivs jag inte i och eftersom jag skall bo i dem i två månader kände jag att jag kommer behöva riktiga doningar. En fet dunjacka blev det också. Det var dyrt men kände att på de sakerna kan jag inte snåla.

Har kört däckträning 13 ggr á 5km, spinnat 3ggr, cirkelträning 2ggr. gym 2 gr och simmat en gång sedan den 16augusti. Fått upp OwnIndex till 48. Det går långsamt men stadigt uppåt. Enligt klockan har jag bränt 21581KCal. Jag väger nu 86,8kg. Mycket benmuskler blir det... Däckträningnen är perfekt för det jag skall göra. Jag har blivit starkare i magen och jag kapar tiden på 5:an för varje gång nu. Skall öka belastningen med ett bildäck till på traktordäcket. Jag känner mig väldigt stark när jag drar och det bygger självförtroendet.

På lördagen den 4/10 skall skolan ha öppethus och samtidigt skall det tävlas i Timbersport på skolområdet. Systrarna Graaf kommer och Ulrika får tv4s väder skall närvara. Lite halabalo m.a.o. Då kommer jag att deltaga på gräsmattan framför skolan genom att dra barn i pulkan för 10kr/varvet och pengarna skall gå till WWF. Där skall jag försöka göra lite reklam för resan och försöka samla in pengar till WWF enligt formeln tidigare i bloggen. Och får tränat samtidigt. Vem vet, kanske systrarna får en liten skjuts de med? :) Spännande att se folks reaktion på projektet. Jag har skrämt några infödingar här med däcket bakom mig på vägarna, men de lyckönskar mig när vi skiljs åt så det är säkert ok.

Projektet lever definitivt vidare och jag längrar nu ut. Skall återkomma med en rapport från det mentala planet, skall bara formulera mig lite, så välkommen tillbaka.

Henrik

ps. Jag har börjat anlägga skägg nu för att hålla hakan varm. Ni får en skönhets rapport på det också vad det lider... ;) ds

Postat 2008-09-29 20:36 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Utrustning 3

Detta ämne tycks aldrig ta slut. Det finns så otroligt många grejor att välja på, och alla är mer eller mindre lika i kvalité. Men jag har gjort några avgörande beslut och även några inköp.

Tält: Det blev ett Hilleberg Nammatj 3GT. Det fanns en teknik att fälla upp ett tunneltält som jag inte kände till, att vika tältbågen på mitten, vika den dubbel och sedan rulla ihop tältet med bågen kvar i. Man stoppar ner tältet i en pulkapåse och lägger rullen på pulkan.  Den snabbheten och smidigheten tilltalade mig mycket och det avgjorde valet. Också det faktum att Ola SKinnarmo hade ett sådant tält på sydpolen (tror jag det var), gjorde det mindre dramatisk att välja det till min resa.

Sovsäck: Kikade på några av värstingarna i olika märken och de var nästan lika dyra så när som på hundralappen, i princip samma egenskaper osv. Men så såg jag en annons på utsidan om en säck från Marmot som heter CWM DL och är en -40 komfort säck. Den är gigantisk! Men känns mycket bra. Och att jag köpte den begagnad gjorde att jag sparade lite pengar vilket inte var helt fel. (Tack Jörgen!)

Nästa projekt är mat och pulka. Och kläder. Och skidor. Nej, skidor kör jag på dem jag har, Åsnens Sondre och Rottefella Chilli bindning. Det blir kanon det med.

Samlar stoff till bloggen, så håll ut, det kommer mer. Jag går faktiskt en utbildning också som stör bloggandet.

Henrik

Postat 2008-09-14 20:42 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Tvivlar på det mentala

Det är klart jag tvivlar. Det kommer smygande, när jag tänker på hur långt det är och hur ensamt det kommer bli. Tvivlar på min fysiska förmåga. Därför öser jag på med träning och fyspass för att vara så stark jag bara kan inför uppgiften. Men den andra biten har jag inga verkyg för att hantera. Den mentala biten. Jag har skrivit om ensamheten och hur det lockar, men samtidigt är det ju så att det skrämmer också. Jag har inte erfarenheten att träna mitt psyke mer än att ha levt livet fram till nu. Visst har jag stött på hinder i livet tidigare som jag med envishet och styrka tagit mig över. De svåraste stunderna i mitt liv har jag ju överlevt och tagit mig igenom. Och förmodligen blivit starkare och mognare på andra sidan. Där har det inte handlat så mycket om en medveten process utan att kroppen och själen har healat sig själv. Jag har däremot varit medveten om processer i mig och observerat dem med intresse även när det gjort ont och varit jobbit. Ungefär som det jag går igenom nu. Tvivlet på att jag skall klara uppgiften. Jag är inte rädd för att dö. Jo lite kanske, men jag kommer inte göra det på den här resan. Jag kommer inte riskera livet. Jag älskar det för mycket. Men jag kommer pressa mig, både mentalt och fysiskt. Men jag vet inte var den gränsen går. Det däremot skall bli intressant att få redan på.  Vill passa på att tacka alla som läser och tacka för de fina kommentarerna jag får. Det stärker. Henrik