Hundägare med sambo där båda har ett friluftsintresse boende i Jönköpingsområdet. Att vandra och tillbringa tid ute med våra hundar är något vi gärna gör. Har nyligen inköpt ett Tentipi tält Zirkon 5 light som vi hoppas få använda vid många tillfällen framöver! Naturen är den bästa energiboosten tillsammans med våra hundar, Pluto en jaktgolden och Poppy en schäfer som gärna följer med ut på äventyr! Jag har inte så mycket erfarenhet av att vandra och tälta men sambon har desto mer. Jag fotar väl hellre än bra men skriver gärna några rader och hoppas att det kan inspirera någon annan att ge sig ut! Jag fjällvandrade för första gången för några år sedan och nu är jag strax efter 50 år så det är aldrig för sent! Gillar också att ha en bra utrustning som passar mig och tillfället.

Användarnamn: Helene1

November
2019-11-14

Hökensås i november

Efter mycket funderande så slog vi till slut till och inhandlade vårt Tentipi tält! Vi vär väldigt sugna på att ge oss ut och testa det och efter att ha haft uppe det en sväng i trädgården för några veckor sedan så var det dags att ge sig ut på riktigt. Vi har även köpt en liten kamin som heter G-stove kamin och den fick givetvis följa med. Det var en lördag och vädret var lite blandat med några solstrålar men mestadels mulet väder när vi gav oss av. Det blev ingen light-packning precis men vi planerade att ha bilen ganska nära vår tältplats så vi kunde lyxa till det med lite mer packning och även ved var inköpt för ändamålet. Vi landade vid lunchtid och efter en timme så var tält och kamin uppsatt och packningen på plats. Ganska hyfsat raskt ändå!

Tentipi på plats!

På bilden lyser vår Primus microlantern, kaminen är inte tänd ännu. Vi vandrade ett par timmar med hundarna innan tältet åkte upp, fördel med trötta hundar när man ska sova i tält... :-)

En sen lunch tillagades, Tortellini med smaksatt creme fraiche, soltorkad tomat och basilika blev lunchen. Inget smakar väl så gott som utomhus! Maten lagades inne i tältet på kaminen och det gick väldigt smidigt. Den blev fort varm och vi behövde inte vara hungriga så länge!

Efter mat så blev det en promenad i pannlampans sken! Det är ju inte så mycket annat att göra än att gå på tur eller hänga i tältet, men det är ju charmen med dessa små äventyr, att man bara kan "vara"!

Kvällspromenad! När vi kom var det en del folk på plats. Vi hade satt upp tältet vid Norra Kroksjön som även är en fiskesjö, men de drog när mörkret kom så sen var vi helt själva i skogen! Skönt! :-)  Efter promenaden kröp vi till kojs, tände i kaminen, satte på radio p4, Jukeboxen! Trevligt program! Låg och lyssnade och småpratade. En kopp choklad fram på kvällskvisten, en smörgås, lite mer ved i kaminen och tiden rullade sakta framåt. Väldigt avkopplande! Så här såg det ut!

Gott glöd i röret! Väldigt go värme, det var några plusgrader ute när vi gick och lade oss och vid 22-tiden så började det droppa på tältduken, ganska ymnigt emellanåt! Jag var lite halvvaken på förnatten och pytsade på lite ved på brasan. Vid midnatt somnade jag nog och vi sov nog allihop fram till 5-snåret, då tände sambon i kaminen igen och det blev varmt och gott i tältet igen!  Jag lag låg gott i sovsäcken min!

Sovsäcken är en Marmot Angel fire och värmer gott i temperaturer kring nollan. Pluto hade ett Dogman-täcke och det var nyinköpt på fredagen och höll bara en promenad som vi gick på söndagmorgonen... så nu är det bytt till ett Hurtta-täcke istället! En smarrig frukost med omelett och bacon satt fint, sen tog vi en lite utflykt till innan vi plockade ner tältet och begav oss hemåt.

Vi har köpt ett innergolv till tältet, men vi har inget innertält i nuläget. Vi får fundera på det... det är ganska mycket pengar i inköp som behöver ut!

Detta har definitivt givit mersmak och vi har funderingar på om vi kanske kan göra en natt i månaden i tältet? Vi får se!

Tjo!

H

2019-11-18 16:44   ulindh
Ser mysigt ut och gott om plats i tältet också.

Svar 2019-11-18 22:28   Helene1
Tack! Det är väldigt mysigt! Men 2 vuxna å två hundar känns som max antal. Men det passar oss bra!

2023-08-05

Vandring Kinnekulle juli 2023

Vi har vandrat en del i fjällen men inte så mycket i södra Sverige, så nu var det dags. Kinnekulle lät lockande och inte så lång bort så det fick det bli. Letade info om rutter osv, hittade denna https://www.vastsverige.com/lackokinnekulle/artiklar/kinnekulleleden-pa-3-2-dagar-med-overnattning/  Men jag hade önskat att det fanns lite mer info om avstånd mellan olika delsträckor, det står det inte där. Det var riktigt busväder vår resdag så vi valde att komma iväg lite senare på dagen så vi startade vår vandring vid 15-tiden en torsdag. Vädret såg då lovande ut de följande två dagarna. Vi bestämde oss för att starta vid Blombergs station så där parkerade vi. Det finns en bra karta här https://www.lansstyrelsen.se/download/18.6ae610001636c9c68e51aee2/1527500069080/Kinnekulle.pdf

Vädret var ganska soligt och varmt och vi var lite oroliga för hur vi skulle göra med vattentillgången. Vi hade två vattensäckar var som rymmer 6 liter och de fyllde vi med ca 4 liter var. Sambon hade dessutom 2 stora Nalgeneflaskor och en 1/2-liters flaska och jag hade också en 1/2-liters flaska samt en vattensäck till som hör till min Ospreyryggsäck som var fylld med 1,5 liter vatten. Låter mycket kanske men hunden kräver en del i värmen och vi också. Det skulle finnas vatten vid Västerplana kyrka men det skulle innebära att vi behövde gå av leden och vi skulle komma dit lite sent på kvällen så vi ville undvika det.

2020-01-05

Madeira i december

Jag har länge varit sugen på att åka till Madeira och i höstas bokade och kom vi iväg. Vi reste med Apollo i mitten av december. Hade väl egentligen lite dålig koll på både väder, vind och kläder inför resan och vi ältade fram och tillbaka vad vi skulle ha med oss och på oss. När det började dra ihop sig för avresa så visade vädret runt 20 grader och risk för regn några av dagarna. Hur kallt är det om vi ger oss upp bland bergen och vad ska man gå i för skor? Vilken tur ska vi gå? Jag hade hittade en del filmer på Youtube och en del reseberättelser men det var mestadels från sommarmånaderna. Här kommer ett (lite långt :-) sammandrag från vår resa!

Flygplatsen var ju spännande i sig... :-) Det finns ju knappt någon plan yta på Madeira så man har byggt ut landningsbanan över havet så att det finns plats. Är det blåsigt så är det nog en utmaning att landa där. Det är bara vissa utbildade piloter som får landa på Madeira utifrån vad vi hörde, men det var inga bekymmer med vårt flyg. Här kommer en lite suddig bild från flyget på själva flygplatsen. Man flyger förbi den för att göra en U-sväng och sen gå in för landning.