pryl-recensioner och tips för den inte så välbärgade prylbögen. Vildmark, Friluftsliv

Blivande Gymnasielärare och friluftsentusiast...
Har snöat in på vandring och packrafting senaste året efter en lång tids mer eller mindre obefintligt campande.
Har upptäckt att rätt utrustning kan sätta guldkant på tillvaron i vildmarken... Däremot är jag tvingad till en strikt budget, och har ganska bra koll på alternativa finurliga lösningar för att höja vildmarkslivets förträfflighet.

Användarnamn: jongos

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Dykning, Fiske, Vandring, Jakt, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Bär & svamp, Paddling, Foto, Segling, Resor

2015:
Maj, Juni, December
2015-05-24

Gäddfiske från Airkayak Edsjön

Härlig dag på Edsjön (Väsby)... Vi har varit här många gånger genom åren men har aldrig haft möjlighet att utforska sjön med båt. Uppblåsbar är det smidigaste man kan ha. Jag har en liten Kia Picanto... och för er som inte vet vad det är så är det en mycket liten bil. Men den lastar en del om man fäller ner baksätet.

Den här dagen var sannerligen lyckad. Lite småaborre några mindre gäddor och sen personbästa på Gädda... En gris på 8.2kg. Det kanske inte låter som så mycket men fatta att jag tog den på ett Okuma UL spö och 0.17 spunnen lina.

2015-05-23

Paddling Fyrisån Ralby-Vattholma

Blåsig dag på Dannemora sjön. Det var Jag och Micke i min Convertible samt Kangaroo Jack i sin SeaEagle explorer. För oss som var två i kajaken gick det bra att paddla i motvinden. När vi närmade oss fyrisåns inlopp så mojnade vinden något. Fyrisån sträcker sig främst genom flackt jordbrukslandskap och flödet var inte direkt snabbt. Vilket gjorde att man bitvis fick kämpa sig fram lite.

En del passager var så igenvuxna med vass att man var tvungen att jucka sig fram... Detta går ju bra när stabiliseringsfenan inte är så djupgående. Däremot fick Jacken blöta ner sig med att haka loss sin hajfena på undersidan för att komma förbi de igenvuxna vasspartierna.

2015-05-15

En kort testkörning med Kangaroo Jack i Djurgårdskanalen

Vi kunde inte valt en bättre dag att sätta Advanced frame kayak på prov. Ösregn och kallt var det idag.

Vi tog en tur i djurgårdskanalen från iläggsplats vid sjöhistoriska museét ut mot nackastrand och tillbaka, regnet stod som spö i backen, men vi höll oss hyffsat torra på underkroppen... Detta tack vare Advanced Frames sprayskirt som sluts tätt mot däckshålen. Efter lång tids ihärdigt regnande så stod dessvärre inte dragkedjan emot regnet och det började sippra in.