pryl-recensioner och tips för den inte så välbärgade prylbögen. Vildmark, Friluftsliv

Blivande Gymnasielärare och friluftsentusiast...
Har snöat in på vandring och packrafting senaste året efter en lång tids mer eller mindre obefintligt campande.
Har upptäckt att rätt utrustning kan sätta guldkant på tillvaron i vildmarken... Däremot är jag tvingad till en strikt budget, och har ganska bra koll på alternativa finurliga lösningar för att höja vildmarkslivets förträfflighet.

Användarnamn: jongos

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Dykning, Fiske, Vandring, Jakt, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Bär & svamp, Paddling, Foto, Segling, Resor

2015:
Maj, Juni, December

Kolarmoraån... När stormen danat

Ibland är det bara skönt och avkopplande att helt komma bort från "alla" människor... Den som läser detta och inte kan hålla med borde gå o söka hjälp... Åkte därför ut i fredags kväll till kolarmoras vindskydd för att vara säker på att få vara för sig själv en stund. Har lärt mig nu att svenskar ogärna ger sig ut i oväder eller sträng kyla, det är ofta man får smultronställen för sig själv då.

Jag plockade med några vedklabbar, Järnpannan o förnödenheter och drog ut i bushen. Det var en riktigt mysig natt. Vid klockan 22.00 när stormen bedarrat så var det så otroligt stjärnklart... Lyckades få till en riktigt fin "longfire" med hjälp av några stockar, och värmen spreds fint in i vindskyddet. Som kvällsmål blev det lite kycklingcurry och ostronskivling i jägarpannan.

Testade min nya pannlampa vilken jag är mycket nöjd med.

2015-12-23 08:00   Imsevimsa
Lyxigt - låter underbart!

Den enda pannlampan du någonsin kommer att behöva!

Varde ljus... Och det blev Xtar Warboy!
Supernöjd med min fina lilla, lätta och robusta pannlampa. Liknar Armyteks lite dyrare variant WizardPro... dock något mindre utan Armyteks magnetfäste. Men med Warboys låga vikt (56g) och pris (från 35USD) så är det en nobrainer att införskaffa.
Variera med en 100m lång och synnerligen vid ljuskägla... perfekt för vinterhiken. Eller ett behagligt månskens läge för campingplatsen eller tältet.
Ha den ute i regnet eller i vattnet för att locka kräftor med.
Jag är helt såld... Jag stod o valde mellan armyteks wizard pro eller Xtar... Valet blev självklart den senare eftersom den kostar en tredjedel av Armyteks pannlampa.
Kom dock ihåg att söka efter modellen på Aliexpress alternativt kontakta tillverkaren direkt för att få bästa pris. Aliexpress skickar paketet som gåva vilket gör att du slipper extra avgifter.

Gaskök och kokkärl på en budget

Har nu uppgraderat mitt campingkök till ett lite mer kompakt och lättare sådant. Har i många år burit omkring på Trangias stora stormkök, som har presterat bra men med den stora nackdelen att det komplett med brännare väger ca1,2kg exklusive gasbehållaren.

Som jag har förklarat tidigare är jag student med begränsad ekonomi och har inte råd att lägga pengar på märkesprodukter som MSR, Primus m.m. Därför har jag letat runt efter alternativ... visst finns begagnat på blocket, men jag provade att köpa från Aliexpress som är en kinesisk köp och säljmarknad liknande Ebar eller Amazon.

Kajak Camping: Steninge Mot skokloster!

Hej eventuella läsare... Jag vill bara börja med att säga att det vore ju kul om någon som läser mina inlägg skulle kunna ge sig till känna i kommentatorsfältet.