Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

Små gyllene korn på Skåneleden

I våras tvingades jag avbryta en tur pga. skavsår i ena fot. Nu tänkte jag fortsätta där jag avbröt senast. I Skåneledskartor finns det bra redovisningar av busshållplatser vilket underlättar utnyttjandet av Skånetrafiken avsevärt. Jag for tillbaka till Östafors och tänkte gå mot Glimåkra eller Osby. Första dagen var fuktig och kvav. Regnskurar kom då och då men det blev bättre under dagen. Slutligen sken solen vackert och en solnedgång kunde avnjutas som man stod vid havet och beskådade den fast vid sjön Immeln.