Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

Rapport om vandring i Pyreneerna 2008

Inledning

Förra året var det första gången för mig och min färdkamrat att vandra i Pyreneerna. Det var en lärorik och fin tur då. Vi började turen i Andorra och avslutade i Benasque. Leden som vi gick på var GR11 som går nästan bara på spanska sidan av bergen. Vid en etapp svängde vi in på HRP-leden och där var det en fin vandring. Övernattning varierade - tält, refugio (hytta), hotell och camping.

Recensionen är inlagd!

Nu har jag lagt in recensionen av Tarptent Cloudburst 2. Väntar nu bara på godkännande av de ansvariga på Utsidan. Jag håller på att skriva en recension av Granite Gear Nimbus Meridian. Texten är nästan klar.

Jag ska även lägga in texten om Pyreneerna men väntar till jag har lite mer tid, vill också ha bilder med i texten.

Bilder på Tarptent Cloudburst 2

Jag har skapat ett album med bilder på Tarptent Cloudburst 2. Där beskriver jag lite hur tältet ser ut i olika situationer. Jag har även en recension av tältet på gång. Texten är färdig men håller på att språkgranskas nu. Jag ska bort över helgen så det blir nog först på söndag innan jag kan publicera recensionen.

Jag kan kort säga att jag är väldigt nöjd med tältet. Det är ett mysigt, praktiskt och trevligt tält! Jag kommer att använda Cloudburst 2 mycket oftare nu framöver pga dess låga vikt och enkla konstruktion som gör tältet lätt att resa upp och på liten yta.

Skofetischism?

Igår lämnade jag tillbaks skorna Icebug Gripmaster i butiken som jag köpte i våras. De var avsedda för vandring hade jag tänkt mig. Använde dem först till dagturer för att gå in i dem ordentligt före en riktig vandring. Jag tog med dem till Pyrenéerna och använde dem. Men efter åtta dagar slutade de fungera. De hade blivit sämre att det inte var skönt längre att gå i dem. Lyckligtvis hade jag ett par extraskorna med mig. Jag köpte dem efter hade läst om rapporter i Utsidan att skorna inte skulle hålla så länge. De extraskorna som jag bytte till fungerade mycket bättre och dessutom var de svalare. Yttersulan var bättre också tack vare Vibram-sulan. Jag köpte dem på Friluftsland (f.d. Outside) i Malmö.

Tips: En trevlig blogg

Det finns en trevlig blogg som jag brukar läsa regelbundet - det är en tysk kille som skriver lite om olika saker. Men oftast om lättviktsprylar och även om andra vandringar. Just nu är hans blogg full av rapporter och bilder från Outdoor-mässan i Tyskland! Många bilder!!