Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

Justin Lichter på vandring i Skandinavien

I skuggan av Andrew Skurka finns även en annan långdistansvandrare, Justin Lichter . Justin har vandrat på flera leder i USA och även i Nya Zeeland. År 2006 gick han 3 långdistansleder i USA på totalt 10 000 miles vilket innebär ca 16 100 km! Han har nyligen vandrat på Island i början av sommaren. Just nu är han i svenska fjällen och vandrar på Kungsleden. Han går en rutt   som börjar i Tromsö och slutar i södra Norge, troligen Oslo. Han rapporterar när han har tillgång till Internet och använder Google Maps till att markera var han befinner sig. Det blir spännnade att se hur det går för honom under turen.

Jag tycker det var en intressant rutt Justin angjorde på Island. Det var en rutt som ursprungligen gjordes av en fotograf, Jonathan Ley, som också vandrar lite varstans. Han skapade en rutt med kombination av olika leder på Island. Justin blev inspirerad och gjorde det också. Här kan du se hur det rutten blev i juni.

Kanske jag också gör en liknande rutt på Island framöver. Det är alltid roligt att kunna gå på en led genom ett land och få se mycket av landet som möjligt.

Nicolas Crane

För några år sedan läste jag en bok av Nicolas Crane - titeln är Clear Waters Rising. Det handlar om vandring och han vandrade genom hela bergskedjan i Europa vilket innebar bla Pyreneerna, Alperna, Karpaterna, Transylvanien osv. Turen tog 18 månader om jag inte minns fel. Han åkte aldrig på skjuts tex traktor eller bil trots han blev erbjuden lift några gånger. Hans princip var att gå genom hela bergskedjan på fots! Det som fascinerade mig var att han bar rätt lätt packning trots han var ingen Ray Jardine -typ. Nicolas Crane är snarare en resenär än vandrare. Han använde inte något tält heller förutom på vintern. Nu råkade jag se att det finns en kort intervju om hur han kunde bära så lätt och varför paraplyt alltid följer med honom.