Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

2012-05-29

Fortsättning om Viewranger: Skärmdumpar

I förra inlägget presenterade jag hur Viewranger fungerar och vad man kan använda appen till för. Jag har mest nytta av Viewranger på hemmaplan eftersom jag beger mig ofta ut på rundvandringar här i Skåne. Vid längre turer som alp- eller fjällvandringar använder jag mest till att lokalisera min position ute i terrängen. Att använda appen varje dag vid längre turer blir problematiskt då batteriet inte håller mer än en dag även om mobilen körs i flygplansläge.

Här ser ni några skärmdumpar från Viewranger

Sätter man in skala på 4 km som bilden, då ser man kartan perfekt precis som det vore på en papperskarta. Notera de två symbolerna som visar förstoringsglas med plus- och minustecken. De betyder naturligtvis att zooma ut eller in. Den mittersta symbolen är till att lokalisera sin position.

Zooma in och ut

Vill man zooma in till tex så går det bra, men då blir bilden lite pixligare, se nedan.

Gör man ännu mer då blir det ännu pixligare - vilket kan bli svårläst, se nedan.

Trots det så tycker jag att det går oftast bra att tyda kartan även om den kan vara lite pixlig.

Färdiga rutter

När jag laddar hem en färdig rutt till My Viewranger och sedan synkar med mobilen. Då ser rutten ut så här (se nedan).

Vallåkra-rutten är från hemsidan Rundvandringar.se.

Spår efter en tur

När man har gått en dagstur och har haft Viewranger påslagen, då kan man se spår i moblen. I det här fallet blev det lite galet med spåret, ett konstigt V-spår som avvek från det ursprungliga spåret. Man kan sedan synka med mobilen och My Viewranger så att man kan se spåret på kartan på hemsidan.

Den blåa färgen visar den nerladdade rutten medan den gröna färgen är från spåret man gått under dagen. Notera kompass-ikonen som visar riktning mot  norr.

Navigering

Den skogsgröna stora pilen visar vilken riktning man ska gå enligt nerladdade rutten. Den ljusgröna pricken med REC betyder att spåret sparas under tiden man går. Den röda pilen med kryss är den aktuella positionen och att pilen visar vilket håll man går.

Batteriet

Det är svårt att skriva om batteritiden när man använder Viewranger. Det som händer med en smartmobil är att batteriet förbrukas snabbare när man har GPS påslagen och skärmen tar även en del av batteriet. Så jag kan inte ge något objektivt svar eller råd på hur man ska förbättra batteritiden.

Det bästa är att köra mobilen i flygplansläge med GPS påslagen. Då sparar man mycket batteri eftersom mobilen inte förbrukar batteriet till att söka närmaste mobilmastar, utföra bakgrundssynkroniseringar och appar som körs i bakgrunden. Detta råd fungerar främst på Android-mobiler.

Som skärmdumparna visar, så är det avsevärt lättare att tyda och avläsa kartor än tex handhållna GPS:er från Garmin.  Jag kan snabbt titta på kartan i mobilen och räkna ut min position än vad jag gör med en Garmin-GPS för oftast måste jag zooma ut och in för att kunna tyda sin aktuella position.

Sammanfattning

Viewranger är inte perfekt - jag önskar förbättringar bland annat:

• Att man antingen kan välja svenska eller engelska som språk i appen, just nu är det lite svengelska.
  • Möjligen att pausa när vid tex lunch- det går att välja stopp men det har hänt att man råkat stänga av appen och när man sätter på den igen då blir det ett nytt spår fast man vill fortsätta på föregående spår.
  • Välja att se kartan i norrläge eller i färdläge för att underlätta navigeringen.
  • Att kunna skriva koordinater för att hitta eller titta på en position.
  • Bestämma vilken GPS - datum, WGS 84 . kartdatum
  • Se signalstyrkan hos GPS - det kan man se på andra appar tex Sports Tracker, Run Keeper.
Det man ska tänka på är att Viewranger och smartmobiler är inte exakta när det gäller navigeringen. Alltså, noggrannheten är inte lika hög som hos handhållna GPS. Men det räcker långt vid enkelt bruk.

Ruttplanering

Några saker som jag inte har tagit upp är att man kan planera och skapa rutt på My Viewranger-hemsidan. För min del har det inte behövts då jag har kunnat ladda hem färdiga rutter. När man har varit på en tur i skogen och spårat sin vandring, då kan man titta på kartan på My Viewranger, se nedan.

My Viewranger använder sig av OpenStreet-kartor och Google Maps. Framöver ska man kunna använda även svenska digitalkartor till att titta på sina spår eller planera in rutter på kartan istället för OSM och Google Maps. Men det är bara en tidsfråga till att Viewranger implementerar funktionen. Räkna med att det kan eventuellt kosta lite extra för att använda kartan på My Viewranger fast man har köpt kartor till mobilen.

Jag rekommenderar Viewranger om man vill använda svenska digitalkartor. Tyvärr är det också enda appen idag på "app-marknaden" bland mobila plattformar som innehar svenska digitalkartor.

/J

2012-06-09 08:59   fafner
Jag kör fugavi och då har du ju hela Sverige i alla olika upplösningar,

Svar 2012-06-09 10:13   greenjuice
Tack för tipset. Känner till Fugawi men de finns bara till iPhone/iPad. De har inga appar till Android och Symbian. Jag har en Android här hemma.

Svar 2012-06-09 10:14   greenjuice
Vad är dina erfarenheter av Fugawi? Hur ofta använder du det? Bra mottagning?

2012-06-09 09:14   fafner
Den har Terrängkartan 1:50,000, Fjällkartan/Vägkartan 1:100,000, Översiktskartan 1:250,000, Sverigekartan 1:700,000 och heter Fugawi iMap

Svar 2012-06-09 10:13   greenjuice
Ska kolla runt på hemsidan även om de inte har appar till Android, Symbian eller Windows Phone. Alltid intressant med alternativ :-)

2012-06-11 08:17   fafner
mottagningen är lika bra som telefonen men appen känns lite långsam, testade Metrias app och den var bra mycket snabbare att panorera och zooma med, man får dock köpa separata kartor till den så det blir dyrt!

2012-08-10

Vandring i Gran Paradiso, Alta Via 2

Årets vandring skedde i italienska Alperna. Tidigare har jag mestadels vandrat i franska Alperna bl.a. i nationalparken Ecrins och Vanoise. Även har jag gått i Pyrenéerna ett par gånger på både spanska och franska sidan av bergskedjan. Den här gången var jag nyfiken på nationalparken Gran Paradiso på italienska sidan av Alperna. Det skulle åter bli en ren stugtur igen. Vi skulle gå från Chardonney till Courmayeur på en led som heter Alta Via 2.

2012-07-21

Hemkommen från italienska Gran Paradiso

För en vecka sedan kom vi hem från italienska Alperna där jag och min färdkamrat har vandrat på Alta Via 2-leden som passerar nationalparken Gran Paradiso. Det var en mycket fin tur.

2012-05-11

Om att använda GPS-appen Viewranger - mina erfarenheter

För ett år sedan tankade jag hem kartnavigeringsappen Viewranger till min smartmobil. Viewranger är en GPS- och kartapp som erbjuder möjligheter att köpa digitala kartor över ett antal länder. De flesta smartmobiler idag har inbyggt GPS och ett mobil operativsystem som möjliggör att tanka hem appar som hanterar kartor och nyttjar GPS:en i smartmobilen. Kartor som man köper till Viewranger är digitala terrängskartor.