Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Länkar:
2019-05-14

Skidtur i lömskt vårvinterväder (2)

På morgonen var vi som sagt redo för fortsatt färd. Vi åt frukost och började packa ihop de saker som fanns inne i tältet. Blåsten slet fortfarande i duken men SMHI hade ju utlovat avtagande vind. Under de ca 2 timmar vi hade framför oss av arbete med packning och annat skulle vädret hinna lugna sig. Trodde vi.

När inomhusarbetet var klart och vi tog oss utanför tältet såg vi att sikten var nästan obefintlig. Med vindar på minst 15-20 m/s samt ingen sikt kändes det inte bra. Särskilt inte med tanke på att det säkert blåste betydligt värre i dalen vi skulle upp till. Trots detta såg vi ett par människor som långsamt kämpade sig fram emot vinden på den mjuka drivsnön. De hade skidglasögon och alla plagg man behövde för en sådan färd, men sååå sakta det gick! Med den farten skulle de åtta kilometerna till stugorna inte gå att avverka på bara en dag. Det såg verkligen inte bra ut och vi behövde inte många minuter att bestämma oss: in med packningen i tältet igen, ingen avfärd den här dagen.

Blåsten ökar igen

På eftermiddagen pressade vinden på kraftigare än tidigare. När vi låg och dåsade började en av de kraftiga 10mm-bågarna luta väldigt mycket. Anders satte sig upp och höll emot och jag klädde på mig vindtäta kläder och gav mig ut i blåsten för att avhjälpa. Jag satte genast igång med att förstora muren.

Anders kom ut och assisterade efter att jag spänt linorna till bågen. Då upptäckte jag att dessa linor var för korta och riktade för snävt mot marken. Så när vinden tryckte på klarade fästet inte att hålla emot tillräckligt utan bågen gav efter. Jag visar detta med några bilder.

Bild 1. För korta linor, fastsatta för nära tältet och bågen. När vinden trycker på räcker det med att staven ger efter bara lite grann för att linan ska vika sig och bågen krokna.

Bild 2. Med en längre lina, fastsatt längre bort, drar tältet inte med sig staven tillräckligt mycket för att bågen ska vika sig. För att stavarna skulle vara så starka som möjligt tryckte vi in rören i varandra (i stormen på förra vinterresan hade vi glömt det och en av stavarna hade deformerats av linans dragkraft).

Efter denna utryckning kokade vi vatten till lunchsoppa och kaffe. Köksabsiden var på läsidan eftersom vinden var så stark. På vindsidan hade vi stängt den lilla absidventilen helt och hållet eftersom torr, finkornig snö annars hade tagit sig in genom myggnätet och fyllt utrymmet (detta lär man sig snabbt när man tältar på vintern).

En fotografisk utflykt

Vädret lockade inte till frivilliga besök utanför tältet, och de få som var nödvändiga gjordes i hast. Trots att det inte var många minugrader så blev man fort kall, och hade man inte tjocka handskar på händerna så skrek fingrarna av smärta nästan omedelbart.

Fumlande gick jag runt tältet med kameran och tog bilder från olika håll. Klockan var då ca 19 (vintertid).

Mitt tält är min borg (fast en aning mer stabilitet hade inte varit fel). Foton som dessa börjar kännas väldigt välbekanta på något sätt.

Kontakt med yttervärlden

Detta är det första oväder vi tältat i där vi haft mobiltäckning och kunnat ha kontakt med vänner och anhöriga. En märklig känsla att vara totalt isolerad i naturen på grund av vädrets makter och samtidigt kommunicera i realtid med personer som befann sig i ombonad miljö. Från en av vännerna fick jag flera gånger sms med detaljerade rapporter om hur SMHI:s väderprognoser framskred.

Men det var något konstigt med dessa prognoser. När klockan närmade sig kvällsmat skulle vinden ha avtagit flera timmar tidigare. Men stormen rasade värre än någonsin. Vi åt vår middag och någon gång efter mörkrets inbrott kom en vindstöt som fick tältbågarna på den ena sidan att böja sig alldeles för mycket. Vi tittade först på dem och sedan på varandra. Ord behövdes knappt. Anders gav sig ut och kollade. Mycket riktigt var det två förankringar av stormlinor som hade gett med sig: en liggande, nergrävd skida och en nergävd stav. Snön hade tydligen inte varit tillräckligt djup just där och bägge förankringarna hade dragits upp på ett ögonblick.

Så det var bara att ge sig ut med full klädsel och gräva ner dem igen. Lassa på massor med snö och trampa till. Muren förlängdes på den utsatta sidan och byggdes högre. Sikten var nästan noll i snödrevet och vi arbetade i ljuset av våra pannlampor. Spadarna höll vi hårt i eftersom stormen försökte slita dem ur händerna på oss. Arbetet var också ineffektivt eftersom snöblocken som vi grävde upp ofta blåste av spadarna och försvann i vinden. Men till slut hade vi åstadkommit så stora förbättringar att det fanns en chans att det skulle hålla.

Efter arbetet satt vi i tältet och kände oss trötta, missmodiga och irriterade. I boken skrev jag: "Det är inte kul med så mycket elände och strapatser för så lite naturnjutande."

SMHI hade meddelat maxvindar på 20-25 m/s i området tidigare under kvällen fick vi veta. Och avtagande fram emot natten. Det stämde definitivt inte vid midnatt. Längre fram i dalen, vid Láddjujávri, angavs däremot uppemot 27-28 m/s just då. Det var säkert sådana vindar vi hade så länge vi var vakna.

Den natten sov vi i våra vanliga kläder eftersom vi ville vara beredda att snabbt ta oss ut och åtgärda förankringarna om någon skulle slita sig igen.

Färden fortsätter

Sömnen blev inte särskilt djup. Men timmarna passerade utan några incidenter. När vi vaknade klockan 8 var det lugnare. Vi åt frukost och gjorde oss redo för avfärd. Utomhus hade vinden tappat det mesta av sin kraft. De två skidåkarna som vi hade bekymrat oss för ett dygn tidigare dök upp igen och skidade förbi tältet. De hade alltså vänt dagen innan och övernattat på fjällstationen. Klokt.

Vädret blev allt bättre. Humöret steg. Vi packade och skidade iväg i en ljuvligt vit fjällvärld. Alla våra reservdagar var förbrukade men vi hade bestämt oss för att färden skulle fortsätta åt samma håll som vi ursprungligen planerat. Mot Singistugorna!

Ovan: Berget är Siŋŋičohkka och leden fortsätter till vänster om det.

Vädret var bra nästan hela dagen. Men när kvällen närmade sig ökade motvinden igen. Det föll snö som kändes vass när den slog emot ansiktet. Vi nådde stugorna men hade inte tänkt övernatta där. Ursprungsplanen hade varit att fortsätta i obanad trräng till Ritsem men det fanns det inte längre tid till. Istället ställde vi färden söderut på Kungsleden. För första gången fick vi den nordvästliga vinden i ryggen.

Det blev ett nytt nattläger en eller två kilometer från stugorna, vid en plats där vinden kastat upp snö på läsidan av en flack kulle.

Det här med snö är fascinerande, även om man inte har samma fallenhet som Smilla i boken Fröken Smillas känsla för snö. Vissa dagar ser man bergen men inte snön framför skidorna. Så var det när vi anlände till vår lägerplats. Anders kom åkande mot ett stort och djupt dike (snarare en liten ravin) och såg inte att snödrivan invid kanten plötsligt upphörde. Jag betraktade drivan från en helt annan vinkel och ropade att han skulle stanna. Han begrep inte varför. Först när han var en meter från kanten såg han den.

Andra dagar ser man snön man åker på men inte bergen. Så var det i början på dagen därefter. Bara de klippor som var närmast syntes. Men detta fenomen är nog lättare att förstå än det förra, där marken inte syns.

Ovan: Anders med pulkan. Bergen var nästan osynliga trots att de låg nära. Sikten var dålig och det föll dessutom blötsnö.

När vi började våra vinterturer för flera år sedan (alltid andra halvan av mars) hade vi inte regnkläder med oss utan bara plagg för torr snö. Vädret tvingade oss bryskt att tänka om. Denna dag hade jag således klätt mig i regnställ direkt utanpå understället. Precis som om det varit en kylig regndag i sommarfjällen! Men skidorna gled på det töande underlaget och då kan man stå ut med nästan allting annat.

Senare på dagen klarnade vädret upp och bergen framträdde igen. Vi kom ner i björkskog och närmade oss Kaitumjaurestugorna. Dessa tänkte vi inte heller besöka utan siktade på en lägerplats i en björkdunge någonstans efter dem.

Snön förvandlades plötsligt till kramsnö och därmed gick det trögt igen. Mycket trögt. Så lägerplatsen blev tidigare än vi först tänkt oss.

Nästa dag var klabbföret förfärligt. På fotot ovan visar Anders upp mina skidor. Skrapade man av snön så satte sig ny snö fast direkt när man började åka.

Det är i stunder som dessa som man lär sig nya saker. Som att ta av stighudarna. På grund av att västra Skåne inte erbjuder tillräckliga träningsmöjligheter har jag bara gjort denna avtagning en gång tidigare. Då blev det så bakhalt att jag inte kunde åka överhuvudtaget. Därför har jag aldrig testat åtgärden fler gånger och naturligtvis inte i fjällen. Men nu blev Anders så ilsken över klabbföret att han slet av sina stighudar i rent raseri. Och viss nytta gjorde det. Snön klibbade inte lika hårt och det gick att åka. Egentligen skulle vi vallat också. Men vallan hade gömt sig någonstans i min ryggsäck och gick inte att finna.

Det går faktiskt framåt

Sträckan över kalfjället mot Teusajaurestugorna var vacker men skidföret varierade i vanlig ordning. Humöret växlade mellan optimism och frustration. Före nerförsbacken mot stugorna satte vi oss på pulkan och åt lunch i soligt väder. Två andra skidåkare passerade oss.

Backen ner till sjön var mycket brant. Det finns en alternativ väg som ska vara enklare, men det innebär en omväg på ca 4 kilometer. Vi valde att ta av oss skidorna och gå den sista biten. Många andra före oss hade gjort likadant.

Efter en paus i Teusajaurestugorna där stugvärdinnan bjöd på varm saft gav vi oss ut på sjöns is- och snötäckta yta. Utan stighudar. Någonstans på mitten av sjön stannade jag och fotograferade med min systemkamera. Innan jag hann reagera stack skidorna blixtsnabbt iväg framåt och jag svävade ett kort ögonblick vågrätt i luften innan jag landade med en duns ovanpå ryggsäcken. Min kamera gjorde en mycket högre flygtur innan den landade. Turligt nog så fungerade den precis som den skulle efteråt. Även jag var helt oskadd (förutom mitt ego som fått sig en svår törn). Anders pekade tillbaka mot stugorna. Där vid stranden hade folk fått underhållning alldeles gratis.

På andra sidan sjön tog vi på stighudarna igen. Alldeles vid strandkanten fanns spår efter utter som grävt en djup gång genom snön ner till isen. Detta är något jag aldrig sett förut.

Efter sjön fortsatte Kungsleden uppför en sluttning med björkskog. Trots att denna sista etapp mot Vakkotavare är mycket vältrafikerad av skidåkare så är den inte kryssmarkerad. Beror det på att det är snöskoterförbud på sträckan? Istället för kryss var kvistar nerstuckna i snön.

Kryss eller inte är något man kan fundera över. På sommaren ser det förstås bättre ut om de inte finns. Men på vintern kan de behövas: i hård blåst blir kvistarna svåra att se. Kryss skulle också vägleda genom björkskogen så att man inte irrar bort sig i svårframkomlig terräng. Vad säger de riktigt erfarna vinterbesökarna om saken?

Nattlägret blev en bit upp i sluttningen, på en ombonad plats mellan träden. Här hade vi trevligt djurliv i närheten av tältet. Fem, sex dalripor höll till där och en tretåig hackspett satte sig i en björk och hackade ivrigt.

Lägerliv med kompromisser

Nästa dag var det strålande väder. Tältet värmdes upp och vi drevs ut ur sovsäckarna. Ute var det några minusgrader och det mest fantastiska, solbelysta vinterlandskap man kan tänka sig.

En viktig fråga denna morgon var huruvida det skulle ske tvätt av kroppen. I Vakkotavarestugan finns ingen dusch och även om det hade funnits någon så var Anders mycket bestämd om att något stugliv skulle det inte bli. Varför han är så hårdnackat emot detta vet jag inte - kanske är det för att leva upp till någon slags vildmansimage. Och en "sann vildman" bryr sig inte om kroppstvätt innan han stiger på tåget för att åka hem.

Ett problem är att Anders drar in mig i sina principer: det han inte gör ska inte heller jag göra. För då saboterar jag för honom. Dessutom är han, som professor och institutionsföreståndare, van att få bestämma över folk. (Jag har misstänkt länge att det är mig han tränar på. Hemma försöker han knappast, skulle tro att hans hustru enkelt utmanövrerar honom.)

Så det enda sättet att tvätta min kropp utan att orsaka gräl och handgripligheter var att värma en kittel med vatten vid lägerplatsen och fixa renligheten innan dagens avfärd. Tanken övergick strax i handling. Min plan var att bli alldeles onaturligt ren och tvåldoftande. Men sanningen är snarare att bara de värsta bristerna ifråga om hygien åtgärdades.

Vid sidan av leden

Därefter gav vi oss iväg och kom snart upp på kalfjället. Vi övergav de enformiga kvistmarkeringarna och skidade på orörd snö. Aningen mer arbetsamt men mycket roligare! Och så kan man för sig själv upprätthålla en illusion av att färdas i äkta vildmark. Den känslan ska man vara rädd om även om man vet att det inte är så.

Den här dagen fick vi på nytt uppleva fenomenet att kunna se bergen och landskapet men inte snön runt omkring skidorna. Då tar man inga risker och åker inte nerför sluttande backar. Men ser ju inte om det finns en grop eller snöklädd sten någonstans framför en.

Anders på väg mot Vakkotavare. På fotona ser det inte riktigt ut som att marken är "osynlig" men det beror på att kameran ser sådant som det mänskliga ögat har svårt för. Samt att bildbehandlingen förbättrar kontrasten. Så om det är kameran eller ögat som ljuger är en helt öppen fråga. Kanske båda två - och det istället är Platon som har rätt? Eller Kant?

Sommarbron över ett tillflöde till Gáppejåhkå. Vinterspåret gick en halvkilometer längre upp (alltså bakom fotografen som är jag) och den brydde vi oss inte om.

Vi skidade timtals i svagt uppförslut. Ett antal kilometer längre fram hade vi en horisont som skymde landskapet bakom. Vi visste att Sarek fanns i fjärran och färden präglades av en pirrande förväntan över vyerna som fortfarande doldes för oss. Samtidigt var snöriket vi färdades i så vackert och överväldigande att det var en ren njutning att bara befinna sig där. All besvikelse över de dagar som inledningsvis regnat och stormat bort var glömda; detta var ren och sann lycka.

Så öppnade sig landskapet och i allt det vita framträdde landskapet långt därborta. Sarek! Känslan var överväldigande och ett kamerafoto kan inte förmedla den. Vissa saker måste helt enkelt upplevas för att man ska förstå vad det innebär. Och för mig och Anders medför en vy över Sarek att oräkneliga minnen, tankar och känslor rörs upp och blir en resonansbotten till det vi ser. Jag tror många fjällfarare upplever likadant.

Ovan: Bakom det närmaste avrundade och snöklädda berget reser sig topparna i Sarek. Längst till höger Suottasjtjåhkkå (med en mörk vägg intill "skålen" som innehåller en liten glaciär på bergets nordostsida).

En välbekant syn, men från ett ovanligt håll: ingången från Suorva mot Sarek. Den typiska, sockertoppsformade profilen av berget Sluggá syns till vänster om mitten.

En järv har passerat.

Fjällripa (tupp).

Efter lunch på den högsta punkten på fjällplatån bar det flackt neråt mot STF-stugan. Vi hade gott om tid och gjorde oss ingen brådska utan försökte uppleva så mycket vi kunde. Vyerna åt alla håll var magnifika, i ett väder som gav intryck av att vara både klart och fyllt av snödis - samtidigt.

Den allra sista sträckan till stugan och bilvägen var brant. Vi övernattade någon kilometer ifrån. Nästa dag började med skidåkning men slutade med promenad. Så var det för alla andra också, och fler och fler människor anlände från fjället. Det blev fullt inne i stugan och på trädäcket utanför som skottades fritt från snö. Många hjälptes åt med olika göromål, så som det ska vara vid en stuga.

Väntan på bussen från Ritsem.

Så var ännu en vintertur över. Alla dagar blev inte riktigt som jag hade önskat därhemma, under stunden i kyrkan. Men vad gjorde det? Vi var välbehållna genom alla strapatser, ingenting betydelsefullt hade gått snett och vi hade upplevt flera väldigt fina dagar. Det var som om någon - så att säga "bakom kulisserna" - hade hållit ett vakande öga över oss och funnits med på vägen. Denna upplevelse har vi gjort många gånger och vi kan inte annat än känna tacksamhet för det.

Vi var förstås också tacksamma för varandra. Trots våra olikheter och meningsskiljaktligheter så stöttar vi varandra i alla lägen. Det kamratskapet har hållit under fler naturfärder än jag kan hålla reda på.

Tankar om utrustningen

Pyssel med utrustningen är en nödvändig och omistlig del av förberedelserna inför en fjälltur. Och det finns alltid utrymme för innovationer.

Det nya fästet för glasfiberdraget som jag beskrev i första avsnittet visade sig fungera alldeles utmärkt. När fästet skruvats fast en gång för alla i början av turen så satt draget där det skulle. Inget besvär med att spänna repknopar eller oroa sig för att repen skulle skavas sönder.

Nästa åtgärd för framtiden (om jag har tid och ork) är att tillverka ett bättre drag än den alltför böjliga glasfiberkonstruktionen. I branta nerförsbackar vill pulkan gärna ge sig av åt sidan och glasfiberdraget är inte styvt nog att hålla emot. Det leder ofta till att pulkan välter. Med ett ännu styvare drag skulle den hållas på plats bakom dragaren.

2019-05-14 16:57   OBD
Väldigt trevlig läsning. Vikten av att ha staglinorna så långa som möjligt har du illustrerat väldigt tydligt. Att ha linorna så långa som möjligt påpekas också i Hillebergs instruktioner. Din berättelse illustrerar även på ett utmärkt sätt hur vädret kan skifta snabbt. Vissa av bilderna är fattiga på kontraster och då är det ändå som du påpekar mer kontrast i bilderna än det var i verkligheten. Tufft att trots busvädret gå ut för att fotografera. Och när vädret är bättre så gör du det med akrobatik. :-) Tur att varken du eller kameran blev skadade.

Svar 2019-05-15 21:32   fowwe
Tack, Bertil. Det här med vädret är verkligen varierande, särskilt när temperaturen hela tiden pendlar runt noll grader. Snöns kvalité och egenskaper förändras hela tiden och man står plötsligt inför nya konstigheter. Även sådant som snöns drivegenskaper och flygbenägenhet ändrar sig då också. Det är väldigt fascinerande (även om man inte alltid uppskattar det just för stunden).

2019-05-14 18:47   annakari
Som jag har längtat att få höra hur det gick. Alltid lika intressant att följa dina färder o läsa om dina erfarenheter från turen. Med tanke på din beskrivning om att ni sov med kläderna på, Hörde från en fjällräv att när man ligger i tält när det stormar ska man vara fullt påklädd i fall tältet blåser sönder o allt blåst bort. Tack Hans!

Svar 2019-05-15 21:38   fowwe
Roligt att du är med på äventyrligheterna, visste inte att det var så efterlängtat :-). På tal om tält som blåser sönder så fick vi höra i Vakkotavare om en natt i Tarfala med vindstötar på bortåt 50 m/s (inte nu utan för flera år sedan). Det var en man där som jobbat på stationen tidigare som berättade att ett äldre tält då bara slitits av och försvunnit. De förvånade (och säkert skräckslagna) ägarna satt upp i sina sovsäckar och allt utom tältbotten var borta. Låter som en skröna men han som sa det verkade vara proffs.

2019-05-14 19:48   smux
Jag följer med spänning, fascination och viss mån av fasa era vinteräventyr, och det verkar nästan oundvikligt att kung Bore försöker utmana er varje gång. Ni har inte testat med dubbla 10 mm stänger i varje stångkanal som extra säkerhet, då det sista man vill uppleva under dessa omständigheter är att tältet sviker? Dubbla stänger ökar ju böjmotståndet rejält och den extra vikten spelar ju mindre roll i en pulka.

Svar 2019-05-15 21:46   fowwe
Jo, vi börjar känna oss som ovädersmagneter vid det här laget faktiskt ;-). När det gäller stänger så är det stormlinorna som gör nästan allt jobbet. Visst skulle det vara bra med dubbla stänger, men kommer vinden från sidan så böjs de även om de är två (dvs om linorna släpper). Då gäller det att pressa med hela kroppen inifrån tills vinden släpper taget eller kompisen kommit ut och åtgärdat. Men man försöker alltid lägga tältet med vinden i längsriktning plus en mur framför. Muren bryter kraften otroligt effektivt, utan den vet jag inte hur det skulle gå. Man förundrar sig också över att linornas sömfästen håller också. Men det gör de.

Svar 2019-05-16 17:24   smux
Linornas infästning mot stångkanalerna på Hillebergs tält känner jag mig inte så orolig för. Det är en gedigen kontruktion med flätade band och dubbla sömmar(fästpunkter), dessutom två fästpunkter per sida och stångkanal. Jämfört med andra tält jag äger, ägt eller sett är HB's konstruktion mycket genomtänkt. Jag har även noterat att de uppgraderat från 2mm linor till 3mm linor även på tälten i den röda serien som extra säkerhet. Men som sagt när stormen sliter tag i ett flera kvadratmeter stort tält på kalfjället är det stora krafter det handlar om, och då är det svårt att känna sig helt trygg oavsett utrustning och förberedelser...

2019-05-14 23:51   Sejrla
Så underhållande läsning. Dina beskrivningar ger genklang och jag kan nästa känna vinden vina här i vardagsrummets värme. Så skönt att det blev lite guldkornsdagar till slut. Vintern är vacker men lynnig i fjällen

Svar 2019-05-16 17:06   fowwe
Tack, jag tar din kommentar som en uppskattning och vägrar tro att dina vardagsrumsfönster är dragiga! ;-)

2019-05-15 08:47   undvall
Trevlig läsning som vanligt.

Det var ju skönt att ni fick ett gäng fina dagar i slutet i alla fall! Gjorde precis samma tur fast år andra hållet för 3 år sedan med min då 1 åriga lilla grabb i pulkan. Och vi upplevde samma totalt urusla väderprognoser, fast åt andra hållet. SMHI påstod timme ut och timme in att blåst och snö var precis runt hörnet, men himlen förblev envist blå.

Det där med klabbföre är ett rent elände. och det finns knappt något att göra på tur. Är det ny kramsnö krävs det i princip helt nyvallade eller nysicklade skidor för att snön inte ska fastna. Har man haft stighudar på så blir det för det mesta lite limrester på belaget vilket gör situationen ännu värre.

Vad det gäller avsaknaden av kryss mellan Vakkatovare och Teusajaure tror jag att du har rätt i att det beror på att leden går genom Stora Sjöfallets nationalpark. Och även om det hade förbättrat säkerheten med kryss tycker jag personligen att fjället är finare utan dom. Och det är ju möjligt (om än klart längre) att skida ner till Stora Sjöfallet om vädret är dåligt.

Vad det gäller skaklar/drag tänker jag än en gång slå ett slag för ett par gamla hederliga bambu/rotting skaklar. Sådana som var standard till pulkor förr i tiden. En bra bambuskakel är helt överlägsen dom i glasfiber, framför allt då de är mycket styvare. Går ofta att hitta begagnade sådana.

/ Stefan

Svar 2019-05-16 17:15   fowwe
Ja, gamla grejer är ofta noggrant utprovade och väl genomtänkta. Det slutar kanske med att jag kommer jaga bambuskaklar på något sätt, vi får se. Om jag hade bott i norra halva av landet hade det här med vinteraktiviteter säkert tagit betydligt större plats i mitt liv. En bättre pulka hade införskaffats (eller tillverkats) osv. På det glada 1970-talet hörde jag mycket talas om att tillverka sin egen (tror att jag har en ritning nånstans), liksom att tillverka sin egen ryggsäck. Mycket sympatiskt tycker jag fortfarande, men jag tror inte att jag nånsin kommer göra det.

2019-05-16 05:54   hansnydahl
Intressant, engagerande och informativ läsning. Speciellt för sådana som mig med mycket liten erfarenhet av vinterturer - har endast varit på en 6 dagar lång tur i tält och det var i mitten av april.
Jag hade då med mig dubbla stänger och hade ett Hilleberg Keron 4 GT tält. Det blev en helt annan stadga i tältet med dubbla stänger och tältduken fladdrar inte så mycket i vinden som när man bara har en stång per kanal. Men jag använde dubbla stänger bara en natt då vinden nog aldrig var över 10 till 12 m/s under den turen.

Jag hade också Hillebergs stora snöpinnar som jag grävde ner omsorgsfullt - linorna hade nog gått av snarare än att pinnarna åkt upp ur snön. Jag blev därför förvånad över att er nedgrävda skida åkte upp ur snön.

Även jag förvånades över hur många olika sorters snö som fanns. En natt tältade jag på stenhård packad pudersnö - det var inte skare utan mer som en träfiberskiva. Omöjligt att gräva ner pinnarna så jag fick slå ner dem på samma sätt som på sommarturer, vilket inte heller det var lätt.

Det vore intressant att veta om risken för stormvindar är större i slutet av mars - den tid ni nu valt vid flera av era vinterturer - jämfört med andra halvan av april då nätterna är betydligt kortare? Det borde finnas statistik över sådant. Det går visserligen att ladda ner historiska väderdata från SMHI för nästan alla väderstationer, men det är ju ett visst jobb att analysera det och man har ju ändå inga garantier att slippa stormvindar - bara eventuellt en lägre chans. Kanske något för din kompis, professorn :-)

Svar 2019-05-16 17:25   fowwe
Ja, professor Gudmundsson är en fena på statistik så man skulle kanske sätta honom på att analysera. Kanske har han redan gjort det. Men ofta kan man inte välja helt fritt vilken tid man kan åka och då blir det som det blir.
Bra att höra om det där med stabiliteten, att det faktiskt märks skillnad med dubbla stänger. Men det måste fortfarande vara så att stormlinorna tar de stora krafterna i hård vind, finns väl ingen stång som håller emot utan det stödet. Förresten, det där med den uppryckta skidan berodde på att snödjupet var i minsta laget där vi tältade (men bara på den ena långsidan av tältet). Vi märkte det inte genast utan först när vi kommit en bit i tältuppsättningen. Om bara snödjupet är tillräckligt är det som du skriver, det man gräver ner sitter som i betong.

Svar 2019-05-17 07:27   hansnydahl
Visst är det stormlinorna som betyder mest i mycket hård vind. Jag blev inte utsatt för stormvindar under min tur så jag kan inte säga hur mycket dubbla stänger skulle betyda, men tältet blev betydligt bättre spänt med i stort sett ingen lös tältväv som vinden kunde ta tag i. Men ett tält med korsande stänger - typ Hilleberg Tarra - som som dessutom stagar varandra är ju mindre känsligt för ändringar i vindriktning, jämfört med ett tunneltält. Men det är ju inget tält man vill bära med sig på sommaren med sina 4,3 kg. Att söka skydd är ju alltid bästa lösningen, oavsett hur starkt tältet är.

2019-05-20 12:04   ricke
En både väldigt intressant och roligt skriven berättelse. Tack för att du delat med dig samt önskar er lycka till på framtida skidfärder.

Svar 2019-05-22 17:53   fowwe
Tack Rickard för kommentaren! Och för välgångsönskan, det ser ut som vi behöver sådana ;).

2019-11-11 15:50   Fjälltoppen
Alltid lika lärofyllt och trevligt att ta del av ditt skrivande både här på utsidan och i bokform.

När det blir besvärligt med stighudar och plusgrader så att snön fastnar under skidorna då brukar jag förbereda hudarna på följande sätt.

Innan jag går ut på tur så impregnerar jag hudarna hemmavid först med Swix Skin Wax. (Detta vax måste torka i rumstemperatur) så därför får Swixburken stanna hemma. Under skidturen så bättrar jag på hundarna med Black-Dimonds ”Glop Stopper Skin Wax.” ett hårt vax som funkar att lägga på när som helst.
Mvh /Eric Umeå

Svar 2019-11-12 22:55   fowwe
Tack för din kommentar Eric, det var ett väldans bra tips du gav om behandling av stighudar. Det sparar jag gärna inför nästa tur (när den blir av vet jag dock inte). Blir det snö här i Skåne i vinter så ska jag försöka hinna testa. Men den senaste vintern hade vi faktiskt nästan ingen snö alls och det har jag inte upplevt tidigare vad jag minns.

2023-06-25

Hardeberga – vandringar i underskattad landsbygd

En så stor stad som Lund uppslukar lätt intresset hos dem som bor där. I ännu högre grad gäller detta den betydligt större staden Malmö. Det är lätt att upphöja livet i staden som mer intressant och mer betydelsefullt är livet i exempelvis en liten by (som kanske rentav är på väg att avfolkas).

Det finns något motsägelsefullt i en stor stads lockelse. Å ena sidan får man känslan av att det händer väldigt mycket, ett myllrande liv. Å andra sidan upplever man att staden är möjlig att få överblick över, att begripa sig på. Det senare är naturligtvis en illusion, till stor del skapad av arkitekturen som målar upp de stora linjerna för oss. Dessa skapar ordning och sammanhang åt det vi ser och döljer det mesta som finns bakom fasaderna. Vi får känslan att vi förstår. Men vem kan greppa ens en bråkdel av vad som sker bakom just dessa fasader? Inte ens i ett medelstort bostadshus är det möjligt.

2023-05-29

Genvägen Nijákvágge – för den som har gott om tid

Det klichéartade talesättet ”genvägar är ofta senvägar” exemplifieras på ett utmärkt sätt av Nijákvágge som erbjuder en betydligt kortare väg jämfört med att runda norr om fjället Niják. Med detta vägval får vandraren uppleva en av Sareks veritabla bakgårdar, där frostsprängt stenskravel samlats i högar, drivor och fält. Med andra ord - oemotståndligt för varje Sarekvän!

Det är juli 2021 och jag befinner mig i norra delen av Ruohtesvágge. Lägerplatsen är min femte i Sarek denna varma och myggrika sommar. Men jag är inte ensam – tältet delar jag med min gode vän Anders. Inte den vanlige Anders, han som jag oftast har gått tillsammans med och som finns med i många av mina skriverier här på Utsidan. Nej, detta är en annan Anders. Lustigt nog är båda två professorer på Tekniska högskolan i Lund och känner varandra väl.

2023-01-05

Den Stora Grå. Och om fasaden som rämnade

Lunds kommun har knappast rykte om sig att vara en skogskommun, men vi har faktiskt några ganska stora barrskogsområden. Ett av de största är Vombs fure som ligger precis söder om Vombsjön. För något tiotal år sedan hittade man tillfälligt en kringflygande lappuggla i den skogen. Och nu var det dags igen. På årets sista dag 2022 upptäcktes en individ på eftermiddagen, strax före skymningen. Men det var inte många fågelskådare som fick se den.

Lappugglan är normalt en norrlandsfågel – åtminstone har den alltid betraktats som det. Samtidigt kan den ibland förflytta sig långa sträckor vilket Ove Stefansson beskriver i sin bok Nordanskogens vagabond. Lappugglan. På senare tid har häckningar konstaterats så långt söderut som Blekinge.