Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Länkar:

Resa till Nepal. Del 5.

På morgonen hade vi rådslag igen. Vi var alltså vid hotellet vid Lobuche, och mellan oss och Everest Base Camp fanns bara ett hotell, det sista vid vägens slut: Gorak Shep. Dit var det ca 2½ timmars vandring och sedan var det ytterligare 2½ timmar till Base Camp. Samt naturligtvis 2½ tillbaka till hotellet i Gorak Shep. När vi frågat Ram tidigare om vad som krävdes denna dag hade han sagt att det skulle innebära den mest ansträngande dagsetappen hittlls under vår vandring.

Vi går tillbaka

Rådslaget blev inte långt. Jag kände mig fortfarande mycket förkyld och kunde bara tänka mig att gå upp till Gorak Shep men inte längre. Anders G hade sovit mycket dåligt och mådde fortfarande illa av höjden. Han ville gå ner till lägre nivå och inget annat. Anders R mådde däremot utmärkt och hade fortsatt uppåt om vi andra hade kunnat tänka oss det.

Anders G och jag sa att det var OK för oss att Ram och Anders fortsatte själva medan vi gick ner till Pheriche, en by som ligger 640 meter lägre än där vi befann oss. Han skulle inte behöva avstå EBC och Kala Patthar för vår skull, tyckte vi. Men det ville han inte höra talas om och kunde inte på några villkor tänka sig att dela gruppen. Om vi inte gick vidare tänkte han inte heller göra det.

Och så blev det. För Anders R var gruppens sammanhållning viktigare än att nå ända fram till slutmålet, och detta beslut kände vi mycket stor respekt för. Och en rejäl portion tacksamhet.

Trion stående uppe på åsen. I bakgrunden Kala Patthar (den taggiga mörka bergsryggen t v om Anders R:s knä) och isfallet vid Base Camp (dem smala vågräta istungan t h om min känga). Här står vi på nästan  5000 meters höjd, vilket är högre än Mont Blanc i Alperna. Foto: Anders Gudmundsson (men det var Ram som höll i kameran).

Vi skulle alltså vända tillbaka, men inte genast. Ram hade nämligen föreslagit att vi skulle gå uppför en sluttning invid Khumbu-glaciären och få utsikt mot Base Camp och Kala Patthar. Vi tog oss upp dit och kunde med kikare se isfallet i närheten av Base Camp. Vi såg också några vandrare som långsamt gick stigen upp mot Gorak Shep. Det var kallt uppe på kullen, och precis som jag forskat fram hemma så orkar man inte röra sig tillräckligt kraftfullt på den här höjden för att få upp kroppsvärmen. Det krävs kläder, gärna dunjacka. Vi gick ner till hotellet igen och beställde varsin kopp hett mintte. Därefter började vi gå tillbaka.

Jakar vid Everestgrytan. Berget till vänster är Pumo Ri och till höger Khumbutse. Foto: Anders Gudmundsson.

När vi passerat bron nere vid Thokla satte vi oss på marken och pustade. Vi var nu flera hundra meter lägre och Anders G kände sig redan mycket bättre. Vi fick en fin vandring den dagen till Pheriche, dit vi anlände i tid till lunch.

Byn Pheriche ligger nere i den flacka dalen Lobuche Khola (en del av Khumbudalen). I bakgrunden berget Ama Dablam. Foto: Anders Gudmundsson.

Kliniken i Pheriche

Eftersom vi avstått EBC hade vi ingen brådska att gå längre, och vi tillbringade resten av dagen i byn. Där har frivilligorganisationen The Himalayan Rescue Association en liten läkarklinik. Klockan 15 lyssnade vi på ett föredrag om AMS (Acute Mountain Sickness). Eftersom arbetet drivs på frivillig basis tar de mer än gärna emot ett bidrag till verksamheten. Organisationen har en webbsida som är väl värd att läsa.

Foto: Anders talar med läkaren på läkarstationen.

Foto: Denna tryckbehållare kan rädda liv på en människa som drabbats av AMS. Men den kräver att någon oavbrutet pumpar in luft med fotpumpen.

Det kanadensiska paret som vi träffat i Dingboche bodde på samma hotell som vi i Pheriche. De hade precis som vi gått upp till Lobuche dagen innan. Damen ifråga hade vänt tillbaka hit idag, medan mannen på morgonen hade fortsatt upp på Kala Patthar. Sedan hade han också vänt tillbaka hit. Han var trött men kände sig bra. Däremot hade han träffat ett antal uttröttade människor som hade försökt att nå upp till Base Camp. De flesta av dessa hade gett upp. Någon hade haft allvarliga symptom på AMS.

Dalgången vid Pheriche i riktning norrut. Foto: Anders Gudmundsson.

Den höga stigen

Nästa dag fortsatte vi, och efter Shomare valde vi att gå den höga vägen, upp till det övre Pangboche. På detta sätt skulle vi inte komma förbi Tengboche utan gå på norra sidan av dalgången. I Pangboche åt vi lunch. Min förkylning höll i sig. Jag åt en alvedon och somnade som ett uttröttat barn i restaurangen.

Foto: Vandring i dimma på "den höga stigen".

Foto: En jak bredvid stigen. Även om dessa djur inte var direkt aggressiva undviker man gärna att komma nära dem. Trots att der ser tröga och klumpiga ut tar de sig uppför och nedför de brantaste sluttningar.

Stigens fortsättning vindlade uppför och nedför branten. Det stupade brant på många ställen. Överallt fanns trappor och andra sätt att hjälpa dem som vill ta sig fram denna väg. På ett ställe gick vi förbi ett gäng ungdomar som höll på med "vägarbete".

Natten tillbringade vi i ett trevligt dekorerat hotell i Phortse där många vandrare hade samlats. På en av väggarna hängde en slags tavla med dramatiska bildscener från den hinduiska traditionen. Vi frågade Ram vad bilderna visade, och han förklarade för oss. Detta blev inledningen till ett långt samtal om människans existentiella villkor och hur hinduer, buddhister och kristna ser på saken. Ett lågmält och intressant samtal om ting som är betydelsefulla vilken världsdel man än kommer ifrån.

Följande morgonen var kall. Jag hade sovit i ett eget rum och steg upp skakande av köld. Vi åt frukost i matsalen och försökte hålla värmen så gott det gick. Min frukostdiet sedan flera dagar var te och havregrynsgröt, det var det varmaste man kunde äta.

Foto: På väg ner mot bron över floden.

Efter frukosten tog vi oss ut i den dimmiga byn. Sedan bar det nedför 300 höjdmeter. Fantastiskt landskap med hänförande utsikt ner i flodens dalgång. Sedan vindlade stigen uppför igen. Det var dimma den mesta tiden, vilket gjorde att man oftast inte såg särskilt långt. Så småningom kom vi på samma stig som vi gått när vi gick mot Tenchboche på väg norrut. Vi åt en välbehövlig lunch och konstaterade att det inte var särskilt många kilometer tills vi var tillbaka i Namche Bazar.

Foto: På väg uppför igen, efter bron.

Fasaner och shopping i Namche Bazar

Dimman höll i sig, och långt borta i Lukla hade flyget nya problem, fick vi veta. För varje dag samlades fler och fler människor som inte kom därifrån. En repris på det vi upplevt när vi kom till Nepal. Vi hoppades naturligtvis att dimman skulle lätta tills vi kom dit. Men tills dess försökte vi uppleva så mycket som möjligt och njuta av det.

Precis innan vi nådde Namche stötte vi på den blå fasanen, Nepals nationalfågel.

Fasantupp i dimman. Foto: Anders Gudmundsson.

Att komma till Namche igen kändes nästan som att komma hem. Vi hade flera timmar kvar av eftermiddagen och Anders och Anders greps av köplust. De gick ut på affärsgatorna för att leta upp lämpliga souvenirer. Jag sträckte ut mig på min sovsäck och vilade tills det var dags för kvällsmat.

På grund av vårt beslut att avstå från EBC hade vi gott om tid i Namche och kunde stanna i två nätter. Nästa dag kunde vi göra vad vi ville. Det var klart väder och vi ägnade förmiddagen åt att försöka hitta de blå fasanerna som vi sett dagen innan. Till slut såg vi dem, men bara honorna. Tuppen var troligen skyggare och ville inte visa sig i dagsljus.

Foto: Fasanhonorna ser helt annorlunda ut. Men fina de också.

På eftermiddagen blev det mer shoppande i butikerna. Främst var det souvenirer som skulle inhandlas till våra familjemedlemmar, men även ett och annat klädesplagg. Det går för övrigt bra att ta ut pengar med t ex Visakort i Namche, men bara ca 500 kr i taget.

Vi var nu medvetna om att vår tur närmade sig sitt slut. Det var bara två lugna vandringsdagar kvar tills vårt flyg skulle gå från Lukla. Dimman kom och gick nere i dalen och flygen gick inte som de skulle. Möjligen gick de inte alls. Vi hade bara en reservdag i Kathmandu, så om det blev längre väntan i Lukla skulle vi missa flyget hem till Sverige. Men att oroa sig var meningslöst, vi fick helt enkelt bara följa vår tidsplan och hoppas på att den flight från Lukla vi var inbokade på skulle gå. Men lite osäkert kändes det.

Vi konstaterade att under hela vår tur hade det funnits en ton av osäkerhet om än det ena, än det andra. Hinder på vägen, streck i räkningen. Att det inte gick att veta i förväg hur nästa dag skulle bli. Men man kanske lika gärna skulle kunna kalla det spänningsmoment. En ingrediens i det färgrika äventyr som Nepal ger till oss besökare.

Och det var alltså inte riktigt färdigt med äventyr än.

2011-12-13 07:26   Bulingen
Höjdsjukesymtomen hade uppenbarligen inte påverkat er omdömesförmåga. Klokt beslut att vända när kroppen säger ifrån. Intressant läsning och fina bilder! Det kommer mera?

Svar 2011-12-13 14:47   fowwe
Vi hade en kontinuerlig dialog oss emellan så vi påverkade varandra till att tänka efter. Om man går helt själv kan det nog vara svårare att vara klok, när man vill mer än man klarar! Men visst känns det så här i efterhand bra att vi tog det beslut vi gjorde. Och så har man ju ett ansvar mot sina familjer också.

2011-12-13 08:43   Thomas Traneving
Som vanligt, härlig läsning! /H

Svar 2011-12-13 14:49   fowwe
Tack, Helena! Det är roligt att du (och Thomas) inte bara hinner skriva själva utan också läsa det vi andra skriver!

2011-12-13 09:49   dHANScan
Ja som du avslutar kommer där ju nog en avsluttning på er äventyr i Nepal. Stärk och klok beslut att vända - det känns även att ha varit ett svårt val. Men det är ju även i svenska fjllen en av de viktigaste ting att komma ihåg säkerheten.
Tills vidare har alla er blogginlägg från Nepal varit mycket läsvärda. Jag ser fram till fortsättningen

Svar 2011-12-13 14:55   fowwe
Tack, Hans! Ja, på sätt och vis ett svårt val. Det verkar vara hög status bland trekkers att ha nått ända fram, och man kan på sätt och vis förstå att en del pressar sig för mycket. Vår guide Ram beklagade flera gånger att vi inte nådde till EBC, och vi fick övertyga honom om att det var vårt eget val och att vi ansåg att han gjort allt han kunnat för att vi skulle komma så långt som vi nu gjorde. Troligen finns det turister som håller guiden ansvarig för om de kommer ändda fram eller inte. I nästa del (den sista) ska jag fundera lite över den mentalitet som råder bland somliga uppe vid Everest. Och så ska jag beskriva den oförlikneliga flygplatsen i Lukla.

2011-12-13 15:54   OBD
Intressant läsning som vanligt. Och många härliga bilder!
Som redan påpekats gjorde ni alldeles rätt i att vända om. Det är ju inte på något vis ett tecken på svaghet utan tvärtom, ett tecken på styrka och gott omdöme. Nu har du ju aviserat inte bara ytterligare ett avsnitt utan även ytterligare äventyr. Ser fram mot nästa läsupplevelse.

Svar 2011-12-14 23:14   fowwe
Ja, en smula mer äventyr blir det! Det handlar om flyget från Lukla. En del tycker nog att den som anlitar det saknar all form av gott omdöme ;-).

2011-12-14 19:03   Warewolf
Väl skrivet, känner igen mig i känslan av att inte veta vad nästa dag har att bjuda och för mig är det en stor del av njutningen. Ser fram imot nästa avsnitt.... Att lyfta från Lukla är alltid ett äventyr

Svar 2011-12-14 23:11   fowwe
Tack för kommentar! Ja, flyget i Lukla är något som som nog saknar motstycke när det gäller reguljärflyg...

Hardeberga – vandringar i underskattad landsbygd

En så stor stad som Lund uppslukar lätt intresset hos dem som bor där. I ännu högre grad gäller detta den betydligt större staden Malmö. Det är lätt att upphöja livet i staden som mer intressant och mer betydelsefullt är livet i exempelvis en liten by (som kanske rentav är på väg att avfolkas).

Det finns något motsägelsefullt i en stor stads lockelse. Å ena sidan får man känslan av att det händer väldigt mycket, ett myllrande liv. Å andra sidan upplever man att staden är möjlig att få överblick över, att begripa sig på. Det senare är naturligtvis en illusion, till stor del skapad av arkitekturen som målar upp de stora linjerna för oss. Dessa skapar ordning och sammanhang åt det vi ser och döljer det mesta som finns bakom fasaderna. Vi får känslan att vi förstår. Men vem kan greppa ens en bråkdel av vad som sker bakom just dessa fasader? Inte ens i ett medelstort bostadshus är det möjligt.

Genvägen Nijákvágge – för den som har gott om tid

Det klichéartade talesättet ”genvägar är ofta senvägar” exemplifieras på ett utmärkt sätt av Nijákvágge som erbjuder en betydligt kortare väg jämfört med att runda norr om fjället Niják. Med detta vägval får vandraren uppleva en av Sareks veritabla bakgårdar, där frostsprängt stenskravel samlats i högar, drivor och fält. Med andra ord - oemotståndligt för varje Sarekvän!

Det är juli 2021 och jag befinner mig i norra delen av Ruohtesvágge. Lägerplatsen är min femte i Sarek denna varma och myggrika sommar. Men jag är inte ensam – tältet delar jag med min gode vän Anders. Inte den vanlige Anders, han som jag oftast har gått tillsammans med och som finns med i många av mina skriverier här på Utsidan. Nej, detta är en annan Anders. Lustigt nog är båda två professorer på Tekniska högskolan i Lund och känner varandra väl.

Den Stora Grå. Och om fasaden som rämnade

Lunds kommun har knappast rykte om sig att vara en skogskommun, men vi har faktiskt några ganska stora barrskogsområden. Ett av de största är Vombs fure som ligger precis söder om Vombsjön. För något tiotal år sedan hittade man tillfälligt en kringflygande lappuggla i den skogen. Och nu var det dags igen. På årets sista dag 2022 upptäcktes en individ på eftermiddagen, strax före skymningen. Men det var inte många fågelskådare som fick se den.

Lappugglan är normalt en norrlandsfågel – åtminstone har den alltid betraktats som det. Samtidigt kan den ibland förflytta sig långa sträckor vilket Ove Stefansson beskriver i sin bok Nordanskogens vagabond. Lappugglan. På senare tid har häckningar konstaterats så långt söderut som Blekinge.