Vandringar och andra naturupplevelser i skog och fjäll

Användarnamn: pfogel

Intressen: Vandring

2018-11-21

9 nätter i tält

3/7 2017 dag 1

Kom fram till Nikkaloukta runt kl 17 och det duggregnade. Vi var inne och tittade runt i restaurangen och butiken, sedan gav vi oss iväg. Vi passerade Lap dånalds och fortsatte ytterligare ca 1-2 km till vi hittade en glänta där vi slog upp tältet runt 20 tiden. Vi var trötta efter bil och flyg resan. Trots regnkläder så var vi dyngsura in på bara kroppen och det var skönt att byta om och äta mat. En timme senare så sov vi.

4/7 dag 2

Vaknade klockan 6 och det regnade inte mer, gick ut och hängde alla kläder på tork. Somnade om och vaknade vid 8. Allt var torrt utan kängorna. Frukost, sedan bar det av mot Kebnekaise fjällstation.

Lunch i strålande väder.

Passerade fjällstationen med någon km och slog upp tältet.

5/7 dag 3

Vandringen idag gick i fint väder. Målet för dagen var sjön man passerar när man tar "genvägen" istället för att passera Singi. Såg flera renar. När vi kom fram på eftermiddagen så var det kallt i luften så kvällsmaten åts inne i tältet. Det föll även lite snö. Natten var kall och blåsig.

6/7 dag 4

Solen sken men vinden var iskall när vi gav oss iväg på förmiddagen. Målet var idag Sälkastugorna.

Lunch i Kuoperjåkka raststuga

vidare mot Sälka

snön låg djup på vissa ställen

Framme vid Sälka så lagade vi mat sedan blev det bastu.

7/7 dag 5

Idag vandrade vi sträckan Sälka- Tjäktjastugan och det var den mest fysiskt jobbiga delen på vandringen. På 2 km om båda sidor passet låg blötsnön djup och man sjönk ibland ner med hela benet. Man följde vinterledens markeringar för något annat syntes inte. Det var inte kallt men vinden friskade i. Genomblöta av svett men glada tog vi lunchpaus i raststugan.

Sedan bar det av mot Tjäktjastugan.

Ca 500 meter från Tjäkjastugan hittade vi en kanon plats och tältet slogs upp. En härlig kväll i skönt väder.

8/7 dag 6

Vi vaknade av det regnet smattrade mot tältduken. Vår färd fortsatte mot Alesjaure, en lättvandrad sträcka då det gick nedför mestadels. Väl framme så köptes diverse godsaker i stugans kiosk. Matlagning, bastu plus en whiskey avnjöts denna kväll.

Utsikten från tältet

9/7 dag 7

Idag hade vi bestämt oss för en kortare tur. Målet var rastskyddet Radunjarga och dit nådde vi tidigt på dagen. Tältet slogs upp och det blev en vilodag. Granne med oss var en revirtänkande Rödbena som pep allt vad han kunde så fort man körde ut huvudet ur tältet!

10/7 dag 8

Efter en mycket blåsig natt gick vi från Radunjarga vid 11 snåret.Vi fortsatte mot Abiskojaure och det gick nerför hela vägen.Just där på väg ner mot dalen ser vi en björn ca 2-300 meter bort som är på väg uppför på andra sidan jokken. Vi tror först inte våra ögon men visst är det en björn! Vi möter strax ett par andra vandrare som så fort de ser oss säger" såg ni björnen"? Otroligt snabbt o smidigt djur som vi inte trodde vi skulle få se. Slog läger för dagen i Abiskojaure.

11/7 dag 9

Vaknade upp till solens strålar. Fortsatte färden och njöt av väder och omgivning. Tog lunch längs med forsen vid en bro. Sista biten ner och väl framme vid Abisko Turiststation fick vi en tältplats. På kvällen blev det trerätters middag och det smakade ljuvligt. En underbar sträcka att vandra och som vi kommer att återkomma till snart igen.

//Sofie o Patrik

2018-11-21 22:28   OBD
Trevlig läsning. Förstår att det var jobbigt i blötsnön mellan Sälka och Tjäktjastugan. Det är ju risken när man vandrar i början av säsongen. Men det finns ju fördelar också, som t.ex. fågellivet och litet färre vandrare. :-)
Fina bilder som triggar "fjällsuget".

2018-11-22 11:35   Swift
Tack för en trevlig berättelse, lagom lång och utan onödiga detaljer! Och så ett björnmöte! Grattis, ni har haft en osannolik tur! Jag har snart gått ett helt liv i fjällen utan att se en björn. Ser fram mot att höra om nästa års vandring. Vart bär det hän då?

2018-11-22 12:27   Chrille74
Trevligt att läsa. Samma dag förra året som ni var framme i Abisko tog jag tåget mot Abisko och gick samma sträcka fast i den motsatte ordningen och då regnade det mycket och hade inte lika fint väder, men jag hade det härligt ändå tyckte jag. Fantastiskt att ni såg en björn. Trodde inte att de fanns längs Kungsleden.
Jag skrev också en blogg här på Utsidan om det, som ni kan läsa om ni vill.

2018-09-24

Rondane

Måndag 25 Juni

Resan gick mot Mysusaeter öster om Otta och vidare upp till parkeringen som ligger på fjället. Var framme runt 20 tiden så det var kängor och packning på, gick någon km där vi hittade en bra plats för tältet. Lite kvällsmat sedan var det tid att krypa ner i sovsäcken.