Vandringar och andra naturupplevelser i skog och fjäll

Användarnamn: pfogel

Intressen: Vandring

Rondane

Måndag 25 Juni

Resan gick mot Mysusaeter öster om Otta och vidare upp till parkeringen som ligger på fjället. Var framme runt 20 tiden så det var kängor och packning på, gick någon km där vi hittade en bra plats för tältet. Lite kvällsmat sedan var det tid att krypa ner i sovsäcken.

Tisdag

Vaknade till strålande väder. Efter frukosten började vandringen mot Rondvassbu där vi gick till vänster om Rondvatnet. Väl insmorda i solskyddsmedel drack vi rejält och fyllde vatten i flaskorna och tur var det för det fanns inget vatten att hitta ut med leden. Solen stekte och genom blöta av svett var det skönt att nå toppen och börja gå neråt igen! Och det var minst sagt brant! Träffade lite andra vandrare som vi pratade med. Väl nere blev det välbehövligt kaffe och en bar. Fortsatte mot Bergedalstjönnen där vi slog läger för natt nr 2. Runt denna sjön fanns det många bra tältplatser. Ständiga följeslagare man har här är får som går lösa med bjällror runt halsen så man hör dessa klockor nästan hela tiden. Åt och njöt av en varm o fin kväll.

Onsdag

Vaknar vid 8,30 till fåren som är en meter utanför tältet. Dom springer dock undan när man kör ut huvudet. Efter dom vanliga morgonrutinerna så började vandringen mot Björnholia turisthytte. Om någon påstår att det stenigt vid Kebenekaise så ska jag säga att det är inte mindre här. Vandringen gick vidare i strålande sol. Träffade en norsk kille som sa att det skulle bli storm framåt kvällen. Vi slog läger ett par km innan vi kommit fram till Björnholia.

Torsdag

Vaknade som vanligt vid 8,30 tiden och insåg att stormen inte hade kommit under natten. Efter frukost så gick vi ner till Björnholia turisthytte och tittade runt. Klockan var 10 och det hade börjat blåsa, nu kommer nog stormen sa vi och började gå tillbaka mot Rondvassbu. Denna dag gick vi i en motvind som jag aldrig upplevt tidigare, även ett par regnskurar kom. Två gånger kom det sådana vindbyar så vi faktiskt ramlade omkull. På eftermiddagen så hade allt lugnat ner sig och ca 500 meter öster om Rondvassbu så hittade vi ett mycket bra ställe för natten.

Fredag

Solen sken igen denna morgon och det var en lätt promenad de sista kilometrarna ner mot bilen. Norskt stridsflyg övade ovanför oss och vi mötte flera vandrare.

Summering, en härlig tur med stenig och ibland lite krävande terräng. Rekommenderar detta område.

//Patrik o Sofie

9 nätter i tält

3/7 2017 dag 1

Kom fram till Nikkaloukta runt kl 17 och det duggregnade. Vi var inne och tittade runt i restaurangen och butiken, sedan gav vi oss iväg. Vi passerade Lap dånalds och fortsatte ytterligare ca 1-2 km till vi hittade en glänta där vi slog upp tältet runt 20 tiden. Vi var trötta efter bil och flyg resan. Trots regnkläder så var vi dyngsura in på bara kroppen och det var skönt att byta om och äta mat. En timme senare så sov vi.