Jag delar med mig av ögonblick från livet i Lappland. Bor långt ute i glesbygden med mina hundar. Följ mig på vandringar, jakter, turer, fiske och fjällvistelser. Jag tycker om att fota och vill inspirera andra till att komma sig ut. Har levt naturnära hela mitt liv. Skaffar en stor del av min mat från naturen. Det är så vi gör här jag bor. Välkommen in och kika på min blogg.

Användarnamn: Fjellbruden

2018-02-21

En tur på fem mil med hundspann.

Tog en dagstur upp på lågfjällsplatån med hundarna. Nu börjar jag köra hundarna västerut så de blir vana vid vägen även om det blåst lite.

Här gäller det att följa kryssen. Under snön finns en botten ett spår. Men hundarna behöver styras något för att följa leden idag. Jag vände i närheten av Brännåker och har har här fotat vårt eget spår.

Vi kör över en stor myr där även andra farit med skoter. Rätt skönt för dem att inte behöva tänka för mycket. Här går det undan! Idag har jag en ung oerfaren hund längst fram. En träningstur. Det var rätt kallt idag så det blev att klä sig ordentligt.

Här har jag och sambon stannat för en kaffe tår. Hundarna får vila en liten stund. Jag gav dem Pemikan. En sorts energi kaka för hundar. Ser nästan ut som choklad. Själva hade vi vanlig choklad med i slädsäcken och en kaffe thermos. Jag höll på att ta fel! Alla hundar tyckte inte om det nya mellanmålet "snacks". Några åt av det och några lät bli. De kanske lär sig gilla det. Måste nog prova fler gånger.

På vägen hem passerade vi det gamla brand tornet. Man kan se att det är en liten knopp som höger sig över träden högt uppe på berget. Här har jag använt ett kraftigt objektiv på frihand. Inte så lätt att fota när man står på släden. Fick hundarna att stå still så länge så jag kunde få en bild. Här bodde det folk folk om somrarna förr som som brandbevakade. Det går en stig dit upp. Folk brukar vandra dit på sommaren och titta.

Här ser man det på längre avstånd. Jag var glad att jag hade riktiga kläder den här dagen. Man blir rätt kall när man står länge på släden. Brukar ha flera lager ull. Pälshandskar med innervante av tovad ull. Skorna kallas för Neos. I dem har jag dubbla tovade ullsockor. Får dra en buff över ansiktet. Men är man bara rätt klädd är det underbart att vara ute. Slädhundarna tål kyla verkligen bra.  Mina hundar har bra päls. Har aldrig upplevt att de haft några problem med kyla. Däremot går det mer mat. Men de drar ju långa sträckor. Måste följa med på att de får i sig tillräckligt med energi. Fett är bränslet för dem.

2018-02-21 14:09   ulindh
Så härligt! Även om det verkar kyligt. :-)

2019-08-11

Nya kängor och fjäll poesi.

Många kortare turer och nya kängor. De gamla hade krympt faktiskt. Men de hade gjort många mil för mig. Sulorna rätt nötta. En sak som för mig ingår i att leva naturnära är att odla en del av min egen mat. Min mor har ett potatis land som är stort. Det är liksom ett mat kollektiv. Vi är många som hjälps åt och får mat därifrån.I år har jag inte kunnat vara med så mycket som jag önskat. Men tänker hjälpa henne att ta upp i år.

Mandel potatis är basfödan för oss. Så fisk och kött. Så närproducerat som vi kan få. De flesta skulle kunna ordna mycket mat själva. Vi odlar grönsaker med. Sallad, rotsaker och i växthus en del annat.

2018-12-13

Sommar till höst.

Länge sedan jag skrev nu. Det kanske beror på att jag mest varit ute hela tiden. Därför ska jag välja att skriva lite utifrån några bilder jag fastnade vid. Jag har så mycket mer. Men det får bli en annan gång.

2018-05-05

Vårförfall

Vårförfall kallar vi det. När snön inte bär skidorna längre. Vattnet tar fart. Man kan helt enkelt inte riktigt lita förhållandena.

Sjöarnas is blir mörk. Kan man lita på att den håller? Vi färdas över land och vatten. Så gör även vårfåglarna. Alla dessa underbara ljud!