Jag delar med mig av ögonblick från livet i Lappland. Bor långt ute i glesbygden med mina hundar. Följ mig på vandringar, jakter, turer, fiske och fjällvistelser. Jag tycker om att fota och vill inspirera andra till att komma sig ut. Har levt naturnära hela mitt liv. Skaffar en stor del av min mat från naturen. Det är så vi gör här jag bor. Välkommen in och kika på min blogg.

Användarnamn: Fjellbruden

Olika turer i närområdet.

Jag har mest delat bilder. Men nu tänker jag skriva lite med. Det här med uteliv är så många olika saker. Själv har jag flera olika förhållanden till att vistas ute. Ibland är det mitt jobb. Ibland är det min fritid. Det är jakt på hösten eller fiske. När jag tänker efter så är det så mycket. Man behöver inte resa långt för att komma ut. Vart jag än varit och bott så brukar jag ta mig ut på nåt vis. Just nu är jag lyckligt lottat att bo mitt i vildmarken. Centralt för mig alltså. Var årstid har sin charm. På vårvintern blir det mycket isfiske. Det innebär färder med.

Ofta är det ändå rätt kallt och blåsigt. Brukar bo några dygn i närheten av nån fjällsjö där jag kan fiska. Boendet kan vara allt från tält till stugor. Tältkåta med kamin är fantastiskt. Men det måste ju transporteras förstås.

Tältkåtan från Fritex AS med kamin är rena lyxen. Men det blir oftast då jag kör stora hundspann i sällskap eller när jag tar snö skotern. Man måste ju ha ved till att värma upp med. När jag reser ensam tar jag ett tält och ett fotogenkök istället. På sommaren eldar jag oftast ved. Då har jag inte alltid med nåt tält. Brukar ha ett stormkök med rödsprit. Men det händer att jag glömmer nåt.

Brukar vara sparsam med öppen eld då jag vandrar. Väljer att rasta där det är eldat sedan tidigare. Men här hade jag avlagt en hel dagsmarsch och befann mig långt över trädgränsen. Det var sent på kvällen. Passade på att fota i kvällsljuset. När jag så skulle ta mig lite kvälls te upptäckte jag till min förtvivlan att rödspriten var kvar hemma. Hade tänkt vara ute i tre nätter! Det fick bli eld istället. Nöden har ingen lag som det heter. Hittade en del ved som tur var. Enris brinner även om det är fuktigt och torra grenar från vide ger hetta. Det behövs inte mycket. Ett par flata stenar som vindskydd. Städade efter mig och lade tillbaka stenarna. Lämna platsen vacker.

Ett av alla foton jag fick denna sommar natt! Kallar bilden Sapmi. Det är just vad den föreställer också. Taget från Njuktjere. Gick från Rissjö Storbäck över mot Saxnäs Södra Lappland. Ingen kryssmarkerad led.

Mitt fina ressällskap huskyn Ronny. Han beundrar midnatts solen han med. På turen hade jag två rejäla husky hundar som bar var sin klövje väska. Då kan man njuta av lite extra lyx som färsk mat och extra utrustning för fiske och foto. Dom slapp bära bränsle dock. Flugspöet fick givetvis följa med. Färsk mat är bäst i test!

Bada i ljus men inte värme. Det kan bli riktigt kallt om nätterna. Brukar ha ljus i en liten lykta i tältet. Jag hatar att frysa och har bränt upp ett tält en gång. Men jag föredrar värme. Numer har jag gått över till fotogen kök istället för bensin. Hade ett bensinkök som exploderade en gång och sedan dess gillar jag inte bensin kök. Jag brukar faktiskt alltid ha två kök på vintern. Ett fotogen kök som jag verkligen uppskattar. Så tar jag ett litet lätt gaskök och en tub med mig. Om man fryser utav bara den är det skönt att köra snabb värme i tältet! Att gå med tuben i kläderna eller ha varmt vatten i en thermos kan hjälpa att få gasen att brinna. Lite säkrare med med två alternativ.

Lagar ofta mat ute. På sommaren äter vi ofta middag utanför huset bara. Vi har en gammal tvättmaskins tunna vi eldar i. Det kan bli en fiske tur i någon liten tjärn och sedan sen middag med öppen eld. Man ska inte krångla till det för mycket. Då blir det så jobbigt att ta sig ut! Ofta glömmer jag nåt. Det händer nästan alltid.Men det går bra ändå. Otaliga är alla fjällturer då jag glömt kaffe panna eller mugg. Eller så ligger maten kvar på bordet. Tändstickor eller skithus papper. Bränsle. Jag är hopplös! Brukar nästan alltid tänka? Vad har jag glömt den här gången? Värst var ändå när jag glömde solglasögonen och körde en hundtävling i fjällen i steksol. Efter tio mil var snöblindheten ett faktum! Nåt man sällan ser i utrustningslista för fjällturer.

Nu börjar en underbar tid i fjällen. Vårvintern. En av alla 8 årstider. Fjället har öppet.

Turerna väntar. Gör inte fjällvistelsen för krånglig. Man klarar sig med ganska få saker. Det är vanligt att packningen blir för tung. Att följa med på vädret är viktigare än svindyr utrustning. Gå inte i för dåligt väder. Det är bara så trist. Se istället till att ha god tid! God tid är det bästa du packar ner. Då kan du invänta vädret. Du behöver inte stressa. Jag brukar säga gå inte ensam fast jag gör det ofta själv. Men det är fint att ha en kompis med. Det värsta att ha med ut på tur är stress och dåligt humör. Skit i klockan. Ät då du är hungrig och sov då du är trött. Stressa inte. Bry dig inte om hur långt du har gått eller ska gå. Det får ta den tid det tar. Då blir utbytet av fjällturen bäst. Ge dig tid att bara vara och ta in det du har runt om. Nåt jag brukar vara noga med är karta och kompass. Navigering. Det ger en stor frihet och trygghet. Så härligt att kunna ta sig fram i okänd terräng. Karta, kompass,god tid och bra humör. Kläder för alla väder. Ett framgångs recept. Så brukar dom säga så här. Kunskap är inte tung att bära. Det är den bästa fjällutrustningen just kunskap. Även fast jag är uppvuxen i fjällmiljö bland fjällfolk lär jag mig nåt nytt hela tiden. Små saker som underlättar mina utevistelser. Det är en del av fjällglädjen. Att lära.

2018-03-06 15:48   oldtimer
Trevlig läsning o fina bilder. Fortsätt så!

2018-03-06 23:18   fowwe
"Det är en del av fjällglädjen. Att lära." En härlig inställning, det är min erfarenhet också. Du lever nära fjället året om, jag reser några gånger genom hela landet för att komma dit. Men fjället lär oss, till viss del olika saker för oss var och en. Roligt att läsa dina tankar, du har lite annorlunda infallsvinklar än många andra. Det behövs.

2018-03-12 06:45   henwal
Tack för fin läsning och att du delar dina erfarenheter!

2018-05-06 08:13   scandiaca
En mycket sympatisk livsfilosofi. Fina bilder och väl skrivet!

Nya kängor och fjäll poesi.

Många kortare turer och nya kängor. De gamla hade krympt faktiskt. Men de hade gjort många mil för mig. Sulorna rätt nötta. En sak som för mig ingår i att leva naturnära är att odla en del av min egen mat. Min mor har ett potatis land som är stort. Det är liksom ett mat kollektiv. Vi är många som hjälps åt och får mat därifrån.I år har jag inte kunnat vara med så mycket som jag önskat. Men tänker hjälpa henne att ta upp i år.

Mandel potatis är basfödan för oss. Så fisk och kött. Så närproducerat som vi kan få. De flesta skulle kunna ordna mycket mat själva. Vi odlar grönsaker med. Sallad, rotsaker och i växthus en del annat.

Sommar till höst.

Länge sedan jag skrev nu. Det kanske beror på att jag mest varit ute hela tiden. Därför ska jag välja att skriva lite utifrån några bilder jag fastnade vid. Jag har så mycket mer. Men det får bli en annan gång.

Vårförfall

Vårförfall kallar vi det. När snön inte bär skidorna längre. Vattnet tar fart. Man kan helt enkelt inte riktigt lita förhållandena.

Sjöarnas is blir mörk. Kan man lita på att den håller? Vi färdas över land och vatten. Så gör även vårfåglarna. Alla dessa underbara ljud!