Berättelser och erfarenheter från oss som går fjäll- och vildmarksledarlinjen 2017/18 på Malungs folkhögskola. Friluftsliv & ledarskap med fjället, skogen och vattnet som studielokal.

Vi är en klass på 13 äventyrliga individer som valt denna utbildning då vi alla söker efter ett större inslag av naturen i vår vardag. Följ våra berättelser och våra erfarenheter på vår blogg! <3

Om utbildningen:

Användarnamn: Fjällisar 2017-18

Förberedelser inför friluftsdag

Inför skolans annalkande friluftsdag som vi på Fjäll skulle ordna så hade vi tid för förberedelser. Jag (och min bil) fick följa med Ida och Rebecca och testvandra slingan Södra Kungsleden i Sälenfjällen. Sträckan är ca 9 km och på mitten finns en liten stuga där vi tände braskaminen och tog en härlig lunchpaus. En helt vanlig skoldag, vilket bilden ovan visar. :D

Någon dag därefter åkte Jocke, Otto och jag till naturreservatet Lybergsgnupen, ca 2 mil norr om Malung, för att reka inför vår aktivitet "utsiktsturen". Gnupen är en 200 m hög bergsklack med ett brant stup mot öster. Det var en strålande vacker dag och vi bjöds på mildvid utsikt över Dalarna i vackra höstfärger. Vandringen upp och ner var lätt men rätt blöt så det var en bra påminnelse om att rekommendera vandringskängor till deltagarna.

Även själva friluftsdagen blev en vacker solig dag och deltagarna fick en fin upplevelse av att vandra genom urskogsliknande miljö till den vackra utsiktshöjden där vi fikade och grillade korv. De fick även prova att göra upp eld med tändstål och fick höra lite kulning över vidderna för att knyta an till fäbodskulturen i området.

/Essa

Friluftsdag 5 oktober

Vi fick i uppgift att anordna en friluftsdag för hela skolan. Vi delade in oss i grupper och varje grupp bestämde vad de ville erbjuda för aktivitet. Tillsammans kom vi fram till följande aktiviteter: Paddeltur, soluppgångstur, rallarvandring, klättring, utsiktstur och vandring i Sälenfjällen.

Jag och Rebecca höll i vandringen i Sälenfjällen. Vi valde att gå Södra Kungsleden, runt Östfjället, en led som är 9 km lång med varierande terräng. Det var mycket som skulle förberedas inför dagen; vi såg ut lämpliga rastplatser för fika och lunch, vi läste på om Sälens historia och läste om de växter som finns i Sälenfjällen.

Paddeltur på Öjen

Paddlingsteknik - kanot & kajak

Hannibal berättar om strömmande vatten.

Kajaktur i höstens vackra färger.