Producent av dokumentärer, expeditioner, bloggar, foton, böcker och guidar turister då och då.

Långfärdscyklistens guide till planeten

Jag skrev den här guiden som ett extra kapitel till boken På Cykel från Nya Zeeland till Kairo 1994 (slutsåld). Mycket har hänt sedan dess, framförallt på tekniksidan. Men en hel del av det jag skrivit kan vara till god hjälp för den gryende långfärdscyklaren! Men, jag har knappt läst den sedan jag skrev den, men gjorde det idag och det var mycket underhållande läsning! Ta detta stycke som exempel:

Kroppsvård och hygien.

Travellers Club, 113 länder, Kongo och Jemen

Ah, det märks att Sverige är på semester! Inte en endaste fråga förra veckan om någonting per mejl! Men, hur som helst är det så att en av de allra vanligaste frågorna är:

"Hur många länder har du varit i?"

5 äventyrsböcker att läsa i sommarvärmen!

Värmen är rent tropisk just nu och jag känner att det här är en bra tid att läsa spännande böcker och drömma sig bort till andra länder, där det är lite svalare. Under åren har jag bokstavligen samlat på mig tusentals böcker inom ämnet äventyr och upptäcktsresor. Några få av dem återkommer jag till ofta och i synnerhet fem av dem, vilka jag skulle, för mig, säga är tidernas bästa äventyrsböcker! Samtliga har inspirerat mig att fortsätta resa!

I väntan på Expeditionen med stort E!

Jag har just återvänt till lägenheten från gymmet. 45 minuter dit och samma tid hem. En promenad genom vackra Södermalm. Stockholm är så sanslöst vackert just nu på sommaren. Och jag skulle faktiskt inte vilja vara på någon annan plats på jorden just nu. Varje morgon vaknar jag och möts av utsikten genom fönstret över Mälaren. Brygger så en kopp kaffe. Och njuter av att vara vid liv. Tanken är fri, men sökande.