Producent av dokumentärer, expeditioner, bloggar, foton, böcker och guidar turister då och då.

En ny kärlek - bouldering

Jag måste bara få dela med mig om en ny kärlek!

Härom kvällen såg jag en film på Netflix, jag inte skulle ha sett för bara några månader sedan. Den heter Valley Uprising och är en inblick i vår världs idag mest kända klippklättrarplatser, Half Dome och El Capitain i Yosemite National Park. Det här med bara fysiska utmaningar utan någonting mer, ja, det är helt enkelt inte min stil. För det handlar filmen om till viss del, men mycket, mycket mer. Hur världen ser ut idag och en livsstil som jag köper lätt. Hur som helst, så såg jag den, med stor glädje, helt enkelt för att filmen fått ett nytt gemensamt familjenöje, bouldering.

Ibland har jag svårt att sova av muskelvärken efter ett par timmar med de konstgjorda klätterblock som vi har i Malmö, men lika mycket för att jag vll dit igen. Jag är ganska kass. Fortfarande en aning för tung och en aning för stel, men det blir bättre. Min partner är riktigt duktig, så det gör att jag vill bli riktigt duktig. Hon var tidigare gymnast och det märks i hennes höft och fotarbete.

Boulderingen är en sådan här aktivitet som bara har att göra med ens egna ”framgångar”. Man tävlar bara mot sig själv. Man tar små steg framåt varje gång, även dåliga dagar och det krävs 100% koncentration. Nya grepp, nya ”moves” och försöka läsa av hur man skall ta sig upp en speciellt utvald led. Och allt man behöver är krita och klätterskor för att få lite extra hjälp av tekniken. Annars har man allt så fort man vaknar och stiger upp!

Ungarna kommer väl inte särskilt långt, men de försöker hela tiden. Jag tar med dem till en klätterklubb en gång i veckan så de får klättra på topprep och det är oerhört hur det har hjälpt till att framförallt hjälpa den eleganta balettdansösen Eva i sitt självförtroende. Dana hon gör mest som hon vill hela tiden och när hon klättrar är det bara vilja och kraft, ingen elegans som Eva som glider upp och kollar varje steg eller grepp hon skall ta innan hon flyttar sig uppåt.

Dessutom som gör det att vi tillbringar hela dagar utomhus, vilket är kanske mest viktigt. Att bo  stad har sina frödelar, men riktiga naturupplevelser är mycket få. Men att vi hittat bouldering är livsviktigt.

Klart är att vi vill gå vidare. Och då lockar det att prova att friklättra. Mer Royal robbins och Alex Honnold än The Monkey´s.

Skit i vad andra tycker

Vasaloppet som Grönlands träning

Här har ni hela storyn https://vasastory.vasaloppet.se/?token=yrNn5T4dfd2Xw80VqbTNrwgJeqA&social=true