Solo, bortom lederna och långt från folk. Fjällvandringsplaner, fjällvandringsminnen, fjällvandringsprylar*
(*garanterat sponsorfritt fjällvandringsnörderi)

Solo, bortom lederna och långt från folk. Fjällräv och retorikvetare som efter 20 år på fina men inte så naturrika platser såsom Rom och Malmö hittat hem till Dalarna. Mest bekant med fjällområdet kring Ljungdalen, där familjen haft stuga sedan barndomen. Sarek upptäcktes som vuxen och särskilt Rapadalen har lockat under flera vandringar.

Användarnamn: Elvah

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Paddling, Foto, Utförsåkning, Träning, foto, matlagning, RPG-spel, musik.

Inkräktare utan ubåt letar fjäll bland skär

FAKTARUTA

Det finns två typologier av vandring:

1. Fjällvandring

2. Pseudofjällvandring

Fjällvandring är vandring i fjällandskap och utgör idealtillståndet, det som efterlängtas vid pseudofjällvandring.

Pseudofjällvandring är all vandring som genomförs när fjällvandringsförutsättningar inte finns att tillgå och som omisskännligen föranleder besvikelse.

Läget var desperat. Jag hade tillbringat ett par helger med att panikgoogla norrländskt kalfjäll invid flygplats/tågstation/nedan polcirkeln, för att försöka få till en sista snöfri vandring på fyra dagar inklusive resdagar. Det närmaste jag kom var Hardangervidda, som dock trots sydligt läge och närhet mellan tåg och kalfjäll kunde vara vintrigt så här års.

Istället beslutade jag att trots det (redan då) tilltagande Hotet om Ryssen, militär närvaro och pågående dovhjortsjakt våga mig till Stockholm, ladda ett SL-kort och i rusningstrafik bege mig till ett turistghetto till skärgårdsö med tältförbud.

Ok, det skulle bli en liten kompromiss. Men jag bor i Skåne. Jag börjar bli van.

Några saker vägde upp, försökte jag intala mig. Ny mark, för det första. Möjligheten att i solnedgång avnjuta ett glas rött på båten ut, för det andra. Prylnörderi, för det tredje: nu skulle jag kunna testa mina nya, lägre kängor samt UL-kök utan vindskydd.

Att åka pendeltåg till Västerhaninge, buss till Årsta brygga och därifrån båt till Utö Gruvbryggan var den bästa lösningen för att kunna komma iväg ut redan på onsdagskvällen efter jobbet. Jag hittade ingen bättre destination än Utö i anslutning till mer obefolkade öar (torsdag skulle jag vidare till Ålö, fredag till Nåttarö) dit det skulle gå att ta sig kvällstid samt där det i mörker och med pannlampa skulle gå att hitta tältplats som inte var på en camping - och gärna inte allt för långt från bryggan.

Det råder tältförbud på hela Utö. Men jag kollade med tillsynsmannen och fick tillstånd att slå upp tältet utanför campingen i skogen sydväst om Gruvbryggan, innanför den väg som går som en båge. Han tipsade också om ett par möjliga tältplatser vid vattnet och hälsade mig välkommen till Utö.

Samma gästvänliga bemötande fick jag när jag kontaktade Nåttarös tillsynsman. Där och på Ålö råder inget tältförbud. Han lät uppriktigt glad över att jag var intresserad av hans ö och välkomnade mig att höra av mig till honom om jag stötte på något problem under min tur.

Mer förvånad blev jag när jag ringde upp Utö turistbyrå för information om bland annat vattenpumpar, och blev avsnäst när jag berättade att jag inte var intresserad av "bekvämligheter" såsom stuga, camping eller restaurang. (Jag nämnde det i forumet.)

Det var inte direkt välkommen jag kände mig när jag passerade den del av Utö som är militärt övningsområde och som det råder tillträdesförbud på - men det visste jag om och fick väl skylla mig själv att jag åkte dit.

Det var inte heller ett varmt välkomnande när jag gick fram till vackra Utö kyrka för att ta en titt, fann dörren låst och anslag utanför om att det inte passar sig att bada och ha pic-nic på kyrkogården. Överallt längs vägen dessa anslag. Är det så turister beter sig kan jag förstå misstänksamheten, men det helhetsintryck som även turistbyrån bidrog till satte tonen av mig som inkräktare under mitt dygn på Utö, och jag kom aldrig riktigt att gilla ön.

Jag fann en del fina vyer, tallskogsgläntor och myrar.

Men jag får nog säga det.

En ubåt hade hittat mer fjäll.

2014-10-18 21:32   anders998
Hmm..titta in på www.lulea.se... Bla skärgårdsleden börjar vid flygplatsen och slutar på dom yttersta öarna.
Flyg arn-lla ca 1200kr om man bokar tidigt.
Tror int nån höjer på ögonbrynen..bara du int tältar på verandan.
Allt är ju beroende på säsong... Men transport mellan öarna går nog alltid att ordna..
Ett glas rött...eller hojt....tillgången styr :-)
Hör av dej via meddelande om du beger dej norrut...kan nog ge lite tips på öar och transport.
Mvh Anders

Svar 2014-10-18 23:10   Elvah
Nog finns det skärgård på andra ställen än Stockholm, tack för påminnelsen! :-) Inte en dum idé alls! Jag ska definitivt lägga på minnet att höra av mig till dig om skulle bli en resa norrut. :-)

Lockad av The Dark Side (del 1: ett behagligt vägval)

Idén om en färd till skuggsidan av månen hade etsat sig fast. Kärlek och skräck. Jag hade inget annat val än att ta mig an den mest frestande och skrämmande vandring: The Dark Side. Men ett behagligt vägval hotade förstöra planerna.

Det gick att stå ut medan jag var i rörelse, men så fort jag stannade kom de fram från sitt gömställe, i lä bakom ryggsäcken där de åkte snålskjuts uppe i passet, och gick till attack. Jag åt en bar gående.

Fjällvandring? En begreppsdiskussion

Fjällvandring kan innebära väldigt olika saker och jag kan sakna ett begrepp för den form som jag själv utövar. Att vi associerar väldigt olika saker med fjällvandring blir tydligt ibland i mötet med nya bekantskaper:

Testar lätta skor på fjället

Det gick förstås inte att inte testa trenden med lätta skor på fjället.

Mitt utgångsläge är att jag rör mig utanför stigarna, ofta i blöt och stökig terräng av olika slag, trivs i höga kängor och uppskattar värme. Jag är extremt frusen och särskilt om fötterna, så valet av löparskor föll självfallet på ett par mid, och givetvis gtx.