Solo, bortom lederna och långt från folk. Fjällvandringsplaner, fjällvandringsminnen, fjällvandringsprylar*
(*garanterat sponsorfritt fjällvandringsnörderi)

Solo, bortom lederna och långt från folk. Fjällräv och retorikvetare som efter 20 år på fina men inte så naturrika platser såsom Rom och Malmö hittat hem till Dalarna. Mest bekant med fjällområdet kring Ljungdalen, där familjen haft stuga sedan barndomen. Sarek upptäcktes som vuxen och särskilt Rapadalen har lockat under flera vandringar.

Användarnamn: Elvah

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Paddling, Foto, Utförsåkning, Träning, foto, matlagning, RPG-spel, musik.

2014-07-07

Dalby stenbrott vandaliserat

Det här inlägget skulle ha handlat om min vandring längs Skåneleden i helgen. Men den fick ett snopet slut. Tvådagarsturen i stekande sol skulle avslutas med dopp i vad jag för bekanta beskrivit som en underbar lagun.

På väg fram till Stenbrottet plåtar jag glatt denna graffitimålning. "Vad häftigt!" säger jag till mitt vandringssällskap. "Vilken kontrast, skogar och åkrar och ängar, och sedan en graffiti. Coolt!" Hon instämmer och vi går vidare.

Nästan framme vid badplatsen reagerar hon på att det luktar ruttet. Vi resonerar kring att det måste ligga något dött djur här.

Om det ändå vore så väl...

Det är inget dött djur. Det stinker soptipp.

Juli, 25 grader varmt och stekande sol, men inte så mycket människor på nordöstra sidan av vattnet. Det sitter en ensam tjej i gräset vid den norra stranden. "Visst är det sorgligt?" säger hon. "Jag blev så ledsen när jag såg vad som hänt här."

Varning-för-stup-skylten har blivit sönderbänd och hänger på sniskan ovan en hög med ölburkar bredvid henne.

Det känns inte jättefräscht att bada, men vi är överhettade och bara måste ha svalka. I vattnet vid den lilla strandkanten flyter ölflaskor bland glassplitter. Jag är inte särskilt hoppsugen och bestämmer mig för att klättra ner för en mindre klippa snarare än att gå i strandvägen.

Vi befriar en gräsruta från fimpar och slår oss missmodigt ner en stund för att torka. Ett medelålders sällskap kommer fram ur skogen. De blir stående och ser lika förbryllade ut. De har gäster från utlandet med sig. "I'm so sorry, I didn't know..." ursäktar sig mannen. Mycket besvärad. Jag tänker på en bekant från USA som kommer och hälsar på i sommar. Han kommer definitivt inte att få se detta.

Vi beger oss mot parkeringen för att bli hämtade och räddade. Det blir inte roligare. Precis när vi ska gå kommer ett gäng på 15 ungdomar framtjoande ur skogen. En tjej i gänget undrar om vi ska gå och om de kan ta våran plats, och det uppstår en liten konversation mellan oss. "Visst är det vackert?" säger vi med bitter ironi och gestikulerar mot sophögarna. "Ja-a, visst ÄÄÄR det, det här stället är så underbart!" svarar hon lyckligt och springer skriande efter kompisarna för att bada. Jag står med hakan nere vid knäna. Hon och hennes vänner har överhuvudtaget inte noterat hur det ser ut. Det är ingenting för dem, att någon gjort så här med ett stycke natur. Betyder inget.

Framme vid västra sidan av vattnet är det klotter på väldigt många stenar. Det där som jag sa om graffiti känns inte kul längre utan lämnar en fadd smak i munnen. Här har folk förstört, förorenat, vandaliserat - ingenting annat.

Här har folk med uppsåt krossat, bänt, slagit sönder. Den totala avsaknaden av soptunnor kan aldrig bli en förmildrande omständighet.

Många har härmed förbrukat sin rätt att vara här, och de har inte rätt att kalla den här naturen för underbar.

______________________________________________

Post Scriptum 7 juli: Jag noterar först nu den gula livbojen mitt i bild nr 3. Ikoniskt med tanke på tjejen som ramlade ner från en klippa och skadades i samband med fylleslaget på platsen. Sydsvenskan har gjort en hjältestory av händelsen. Det vore intressant om någon kritisk journalist även ville uppmärksamma vad dessa hjältar lämnat efter sig.

2014-07-07 08:36   brigas
Sorgligt hur illa vissa individer hanterar vår natur.
Borde sitta i ryggmärgen att inte förstöra och skräpa ner,men alltför många tillåter sej förstöra för andra.
Vilken fostran har de haft?

2014-07-07 09:39   greenjuice
Det är ett populärt ställe där man kan sola, bada och hoppa i så det är många ungdomar som rör sig där och särskilt nu när det är badväder. Samt nån regionbuss stannar i närheten. Säkert brukar ungdomar också festa där ibland. Det var en artikel i Sydsvenskan om en tjej som skadade sig under natten i helgen. Så jag är inte förvånad tyvärr men visst - trist att vandalisera naturen!

2014-07-07 09:40   superc0ntra
Var ofta där och badade förr men har slutat på grund av nerskräpningen

2014-07-07 10:10   Elvah
Jag har gjort ett tillägg i slutet av blogginlägget angående flickan som skadades i helgen, med länk till Sydsvenskans vinkling av händelsen som en hjältestory. Nu hoppas jag att de även vill uppmärksamma vad hjältarna som deltog i fylleslaget lämnat efter sig. Ni som har kontakter bland journalister, skriv gärna och tipsa!

2014-07-07 20:56   Sam Andersson
Såhär. Förr fick man allemansrätten och allmänt vett inlärt/inpräntat i huet. Men nu vet ingen vad det innebär och därför lär sig ungjävlarna sig inte heller. Istället ska dem läsa om något som kanske hänt eller inte hänt (Religion) och hur man böjer "hans/hennes" i 18 olika former.

2014-07-08 13:25   fowwe
Nog är det så att de flesta sköter sig. Men det finns uppenbarligen många som inte gör det. Det syns i parker, på sommarens festivaler och på fina naturställen som den här. Väldigt tråkigt, och arg blir man också. Dalby har jag bott i för en del år sedan, och stenbrottet var en mycket uppskattad plats för mig på den tiden. Kanske du skulle skriva en inlaga till kommunen och bifoga foton och den här artikeln så blir det förhoppningsvis soptunnor och nya skyltar. Det är bra att de får veta sådant. Polisen har väl knappast tid att bry sig, de prioriterar att förhindra grövre brott när ungdomar samlas.

2014-07-09 09:37   Owl
Fler soptunnor på plats kan nog vara bra, men tyvärr är det nog ett grundläggande beteende och ansvarstagande som måste läras in innan de flesta ids lyfta skräpet från market och bära det till sagda tunnor. Mycket mycket tråkigt att vissa förstör för så många.

2014-07-09 11:54   tomhylsan
1. Jag vill se ett ordentligt reportage i Sydsvenskan om vandaliseringen, med stora bilder så man ser vad som hänt.
2. Spärra av Dalby stenbrott i några veckor och ange vandaliseringen som orsak. Folk blir förhoppningsvis förbannade för att de inte kan bada.

Visa allmänheten vad som hänt och låt förövarna skämmas.

Svar 2014-07-09 18:35   Elvah
Reportage i Sydsvenskan kommer, vi har haft kontakt. Jag håller tummarna för en rättvisande vinkling. Om fler hör av sig till journalister, kommunen mm är det förstås ännu bättre.

2014-07-19 15:14   Thomas Traneving
Vad ledsen jag blir när jag läser om mitt barndoms "blå lagunen badställe".
Här har jag varit många gånger med mina föräldrar och min syster och badat.
Tråkig läsning.
Hur gick det med reportaget i Sydsvenskan?
/H

Svar 2014-07-20 14:33   Elvah
Det blev artikel i Sydsvenskan: http://www.sydsvenskan.se/lund/en-sopstudie-i-stenbrott/

2023-11-19

Lockad av The Dark Side (del 1: ett behagligt vägval)

Idén om en färd till skuggsidan av månen hade etsat sig fast. Kärlek och skräck. Jag hade inget annat val än att ta mig an den mest frestande och skrämmande vandring: The Dark Side. Men ett behagligt vägval hotade förstöra planerna.

Det gick att stå ut medan jag var i rörelse, men så fort jag stannade kom de fram från sitt gömställe, i lä bakom ryggsäcken där de åkte snålskjuts uppe i passet, och gick till attack. Jag åt en bar gående.

2023-09-28

Fjällvandring? En begreppsdiskussion

Fjällvandring kan innebära väldigt olika saker och jag kan sakna ett begrepp för den form som jag själv utövar. Att vi associerar väldigt olika saker med fjällvandring blir tydligt ibland i mötet med nya bekantskaper:

2023-09-24

Testar lätta skor på fjället

Det gick förstås inte att inte testa trenden med lätta skor på fjället.

Mitt utgångsläge är att jag rör mig utanför stigarna, ofta i blöt och stökig terräng av olika slag, trivs i höga kängor och uppskattar värme. Jag är extremt frusen och särskilt om fötterna, så valet av löparskor föll självfallet på ett par mid, och givetvis gtx.