Solo, bortom lederna och långt från folk. Fjällvandringsplaner, fjällvandringsminnen, fjällvandringsprylar*
(*garanterat sponsorfritt fjällvandringsnörderi)

Solo, bortom lederna och långt från folk. Fjällräv och retorikvetare som efter 20 år på fina men inte så naturrika platser såsom Rom och Malmö hittat hem till Dalarna. Mest bekant med fjällområdet kring Ljungdalen, där familjen haft stuga sedan barndomen. Sarek upptäcktes som vuxen och särskilt Rapadalen har lockat under flera vandringar.

Användarnamn: Elvah

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Paddling, Foto, Utförsåkning, Träning, foto, matlagning, RPG-spel, musik.

2017-06-17

Bärstolsfixerier

Modifierar en Vaude Jolly Comfort bärstol med extra packutrymme inför "ensamvandring" med barn på 1,5 år.

På sidorna bakom dotterns ben spänner jag fast två 12-liters ultratunna reservryggsäckar från Biltema. Sådana där som packas i sin egen ficka och blir små som snusdosor. Här tänkte jag bära allt regnrelaterat. Skalplagg, regnskydd. Och den svarta påsen. (Blöjpåsen alltså.)

Sidoväskorna komprimeras med resårsnören och då blir de kanske snarare 8 liter var. Jag såg ut som en total packåsna när jag i ett första läge testade fylla ryggsäckarna helt. Fick gå på tvären genom ytterdörren för att komma ut. Jag bestämde mig för att försöka åstadkomma lite mer tublika sidofickor samt att föra över mer vikt framåt.

Två 5-liters midjeväskor, sedermera höftväskor, kopplas samman bakom ryggplattan och bärs på vardera sida av midjebältet. De är ofodrade och lätta men ändå rejäla. Dessutom passar de som en smäck på bärstolens avbärarbälte när jag kopplat ihop dem bakom ryggplattan. Fyndade dem i den lokala sportbutiken, ibland är slumpen väldigt genialisk.

Höftväskorna hamnar under mina armbågar och sticker inte ut väldigt mycket, så det kommer funka bra. Kanske bär jag en liten midjeväska mitt på också. Planen är att i dessa förvara diverse prylar: mobil och ministativ, hygienrelaterat, godis, matprylar. Dessa väskor kommer jag att regnskydda med ett ryggsäcksregnskydd som jag drar runt om under bärstolen.

I utrymmet på 20 liter i själva bärstolen planerar jag packa värmeplagg, ombyte till dottern, lunch och termos.

Totalt packutrymme cirka 45 liter. Vikten blir troligen inom det bärbara men i överkant för detta bärsystem. Vaudebärstolen sitter jättebra men är knappast lika skön som min Arcteryx Altra vid tyngre vikter. Det blir en minimalistisk packning, vilket är en utmaning för en frusen.

Kommer bo på fjällstation och det lutar mot att jag investerar i helpension med hänsyn till det begränsade packutrymmet och bristande erfarenhet av att ge dottern frystorkat eller konservmat som annars finns att tillgå på fjällstationer. Det blir en provtur till Helags och en eller två övernattningar där.

Beroende på hur hon är på nätterna (vore bra om hon kan ligga själv) hade jag även tänkt testa göra en tälttur till fjälls i sommar, vilket förstås kräver stora ryggsäcken. Det blir i så fall en kort vandringssträcka till lämpligt kalfjäll dit dottern får gå själv, med bärsele som backup. Hon fixar lätt gå någon kilometer på våra skogsturer, bara man håller henne distraherad från att äta sten.

Fler som vandrat ensamma med med små barn och med packning för mer än dagsturer? Hur har ni gjort?

2017-06-18 11:12   fowwe
Roligt att läsa om dessa förberedelser, jag är imponerad av din målmedvetenhet. Jag borde gjort så för länge sedan, men när mina egna barn var små levde vi ett helt annat liv. Det blev mer av ombyggd folkabuss än modifierat bärsystem. Din dotter verkar vara försigkommen och dessutom billig i drift. Det är inte alla som nöjer sig med att bara äta sten på turen.

Svar 2017-06-18 12:59   Elvah
Haha, ja mycket billig i drift! :) Men faktiskt, barn upp till 3-årsdagen både bor och äter gratis hos STF, vilket känns jättebra. Själv har jag allt några gånger på tältturer i oväder avstått från varm säng både av princip och ren snålhet. Det behöver man inte utsätta små barn för.

Dottern och jag var igång ute redan förra sommaren, men inga övernattningar än, och jag har inte hunnit skriva om något alls. Folkabuss låter väl inte så dumt! Jag finner alla former av nördigheter intressanta och det gör nog barn också. Vilken tur att de kan variera genom livet.

2017-06-18 11:23   Småtärna
Åh vilken geist och vandrings-jävlaranamma du utstrålar!

Jag har gått med barnbarn 1,5 år, flerdagars tälttur, men då var vi tre vuxna=inte jämförbart. Blöjorna var helt klart ett irritationsmoment minns jag.
Torsten gick rätt mycket själv, det var lämmelår vilket var en succé för då "jagade" han dom och gick därmed ganska långa sträckor själv.

Önskar dig verkligen lycka till gör en farmor, som om två veckor tar med sig samma barnbarn, nu 7,5, för några dagar runt Stensdalen-Vålådalen.
Det ska böjas i tid, det som krokigt ska bli :-)

Svar 2017-06-18 13:21   Elvah
Det hade varit skönt att slippa blöjorna förstås, men ska nog gå bra att stoppa undan dem längst ner.

Jag får dottern att gå på rätt bra genom att konstant peppa som en annan PT vid varje rolig liten lutning upp och ner eller om hur stora klampekliv man kan ta i VANDRINGSKÄNGOR (hon är väldigt stolt över sina blågula Adidas-goretexkängor i stl 20 som hon vet att man har när man FJÄLLVANDRAR, vilket vi pratar mycket om).

Jag har allt en järnvilja och brinner för det här, det får jag medge. Detta SKA jag ge min dotter, det är vår grej, och det märks att hon dras med och tycker det är roligt. Hon har också järnvilja. Och begynnande trotstendenser. Återstår att se hur mycket stenätning det blir. På fjället finns i alla fall inga kottar...

Jag längtar tills min tjej är 7,5 och bär sin egen packning och är en annan sorts sällskap, samtidigt som jag njuter av varje stund i denna mysiga ålder. Hoppas ni får en fin tur! :)

2017-06-18 17:57   BrittMarie
Vilken härlig mamma du är! Och bra läsning för mej som snart ska bli mormor och redan börjat fundera på en plan för att fostra barnet till att bli tältare/vandrare...

Svar 2017-06-18 21:54   Elvah
Det är nog bara att följa sin vision och vara flexibel på vägen så ger det sig. :)

2017-06-19 12:54   Mattias33
Härlig inspiration! Har själv funderat mycket på hur jag ska kunna få plats med allt i bärstolen om jag skulle ta med min 15 månader till fjälls. Nu fick jag några bra idéer. Hade heller inte koll på att det är gratis för barn under 3 år. Det bara måste ju utnyttjas! Hoppas ni får en härlig tur!

2017-06-23 21:28   Kolaren
Så fint att ni ger (vad jag tycker!) telningarna "Rätt start i livet" och fostrar i terrängen. Inte hos McDonald eller sittande framför bildskärmen....

2023-11-19

Lockad av The Dark Side (del 1: ett behagligt vägval)

Idén om en färd till skuggsidan av månen hade etsat sig fast. Kärlek och skräck. Jag hade inget annat val än att ta mig an den mest frestande och skrämmande vandring: The Dark Side. Men ett behagligt vägval hotade förstöra planerna.

Det gick att stå ut medan jag var i rörelse, men så fort jag stannade kom de fram från sitt gömställe, i lä bakom ryggsäcken där de åkte snålskjuts uppe i passet, och gick till attack. Jag åt en bar gående.

2023-09-28

Fjällvandring? En begreppsdiskussion

Fjällvandring kan innebära väldigt olika saker och jag kan sakna ett begrepp för den form som jag själv utövar. Att vi associerar väldigt olika saker med fjällvandring blir tydligt ibland i mötet med nya bekantskaper:

2023-09-24

Testar lätta skor på fjället

Det gick förstås inte att inte testa trenden med lätta skor på fjället.

Mitt utgångsläge är att jag rör mig utanför stigarna, ofta i blöt och stökig terräng av olika slag, trivs i höga kängor och uppskattar värme. Jag är extremt frusen och särskilt om fötterna, så valet av löparskor föll självfallet på ett par mid, och givetvis gtx.