Solo, bortom lederna och långt från folk. Fjällvandringsplaner, fjällvandringsminnen, fjällvandringsprylar*
(*garanterat sponsorfritt fjällvandringsnörderi)

Solo, bortom lederna och långt från folk. Fjällräv och retorikvetare som efter 20 år på fina men inte så naturrika platser såsom Rom och Malmö hittat hem till Dalarna. Mest bekant med fjällområdet kring Ljungdalen, där familjen haft stuga sedan barndomen. Sarek upptäcktes som vuxen och särskilt Rapadalen har lockat under flera vandringar.

Användarnamn: Elvah

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Paddling, Foto, Utförsåkning, Träning, foto, matlagning, RPG-spel, musik.

Dörrvind eller charterinvasion coronasommaren 2020, del 3

Att fjällvandra är så underbart. Det är varmt och gott om fjärilar och blommor. Man går med lätta steg, lätt ett par mil om dagen. När det är dags att äta sätter man sig bara ner någonstans i något grönt gräs.

Man klär sig gärna lätt. Blir man för varm kan man svalka sig i någon härlig fjällsjö samtidigt som man dricker av det klara, friska vattnet.

På kvällen slår man upp sitt tält på en gräsplätt, tänder gasköket eller kanske en eld i den stilla luften för att laga mat från grunden, kryper sedan in i tältet och somnar gott.

Men först sitter man gärna alldeles stilla utanför tältet och insuper landskapet. Länge.

Ja, att fjällvandra är så skönt. Man skulle haft en liten paraplydrink.

När jag på den tredje dagen på denna dörrtur spatserade genom Lunndörren i solsken, snubblade jag plötsligt över den mest idylliska lilla äng, där i solskenet.

Jag minns att jag tänkte: Om jag gör ett blogginlägg med den här bilden, så kommer jag lura ut stackars intet ont anande människor alldeles oförberedda.

Fjällvandring i finväder och sommar

Så var det den där dagen. Och med det drar jag mitt strå till stacken till den outsinliga källan av instagramvänliga fjällvandringsskildringar,* så ock delar av min vandring i

꧁   Lunndörrsfjällen   ꧂

❀ 𝓢𝓞𝓜𝓜𝓐𝓡𝓔𝓝 2020 ❀ ☼ 🎔

*...Som jag vill hävda att webben är och som jag ämnar återkomma till i nästa inlägg. (Edit: Här är inlägget med en liten analys av hur fjällvandring skildras på nätet.)

(Jag kan ha utelämnat viss information. Scrolla inte vidare!)

-Jag är alldeles ensam här i solen, jag lovar. Charterresenärer komsi-komsi!

Det här var del 3. Något mindre soligt var det i del 1 och i del 2.

2022-05-22 21:38   OBD
Men visst! "Det är så underbart och stärkande i fjällen".
Härliga bilder! Speciellt den sista :-)
Ser fram mot nästa avsnitt.

Svar 2022-05-23 21:11   Elvah
Den sista bilden är kanske mest representativ, egentligen. :D

2022-06-07 14:54   fowwe
Vilken charmig berättelse! Och, som du själv skriver, så ägnar du dig samtidigt åt att lura ut de ljusblått förväntansfulla i någonting de inte kan föreställa sig. Har vissa av Utsidans skribenter förfinat detta till en konst? :D

2022-08-29 20:31   Nyingen
Underbart!! :-D
Precis sådär är det ju jämt i fjällen!! Och kul med de photo-shoppade myggorna på sista bilden! Men det hör ju till allmänbildningen att veta att sådana inte finns i fjällen, så där lurar du nog ingen ;-D

Lockad av The Dark Side (del 1: ett behagligt vägval)

Idén om en färd till skuggsidan av månen hade etsat sig fast. Kärlek och skräck. Jag hade inget annat val än att ta mig an den mest frestande och skrämmande vandring: The Dark Side. Men ett behagligt vägval hotade förstöra planerna.

Det gick att stå ut medan jag var i rörelse, men så fort jag stannade kom de fram från sitt gömställe, i lä bakom ryggsäcken där de åkte snålskjuts uppe i passet, och gick till attack. Jag åt en bar gående.

Fjällvandring? En begreppsdiskussion

Fjällvandring kan innebära väldigt olika saker och jag kan sakna ett begrepp för den form som jag själv utövar. Att vi associerar väldigt olika saker med fjällvandring blir tydligt ibland i mötet med nya bekantskaper:

Testar lätta skor på fjället

Det gick förstås inte att inte testa trenden med lätta skor på fjället.

Mitt utgångsläge är att jag rör mig utanför stigarna, ofta i blöt och stökig terräng av olika slag, trivs i höga kängor och uppskattar värme. Jag är extremt frusen och särskilt om fötterna, så valet av löparskor föll självfallet på ett par mid, och givetvis gtx.