Solo, bortom lederna och långt från folk. Fjällvandringsplaner, fjällvandringsminnen, fjällvandringsprylar*
(*garanterat sponsorfritt fjällvandringsnörderi)

Solo, bortom lederna och långt från folk. Fjällräv och retorikvetare som efter 20 år på fina men inte så naturrika platser såsom Rom och Malmö hittat hem till Dalarna. Mest bekant med fjällområdet kring Ljungdalen, där familjen haft stuga sedan barndomen. Sarek upptäcktes som vuxen och särskilt Rapadalen har lockat under flera vandringar.

Användarnamn: Elvah

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Paddling, Foto, Utförsåkning, Träning, foto, matlagning, RPG-spel, musik.

Tussilago istället för vårflod

Sista helgen i maj förra året gjorde jag en vandring på Fulufjället i full vårflod. Några dagar efter fick jag veta att ett efterlängtat embryo slagit rot i min mage. Det gjordes ett ultraljud där det fastslogs att det som syntes sprattla tillkommit under nämnda ensamvandring.

Då jag har en närmast religiös relation till fjällen misstycker jag inte alls. Fjällgudens dotter!

Nog är jag övertygad om att fjällen hade ett finger med i spelet. Enligt mina egna beräkningar skedde visserligen det hela dagarna innan, men blastocysten fäste till fjälls - den där andra väl så avgörande händelsen för tillkomsten av ett barn.

Fowwe skrev alldeles nyss i sin blogg om hur fjällen inbjuder till tankar om de stora frågorna. Jag instämmer förstås. Och inte är det mer obegripligt att det skulle finnas flera universa än att en futtig liten embryocell kan veta precis hur den ska dela sig och placera sig i den omgivande mammakroppen för att utvecklas till en verklig människa. Fjällvandrandet fungerar även som en kanal till kärnan i mig själv. Men aldrig har väl fjällen haft så stor betydelse som under just den där turen. Frågan om att få eller inte få se ens avkomma bli till, kan vara rätt stor, för att inte säga en existentiell skräck. Och det finns en anledning till att de har säsongsstängt i fjällen i slutet av maj; det ska till ett alldeles särskilt behov av sinnesro för att söka sig dit under denna ogästvänliga tid snarare än till ett spa eller något. Men då hade det ju aldrig blivit någon fjälldotter. Nej, då hade man legat där i bubbelpoolen och låtsats avslappnad, letande graviditetstecken.

Jag lämnade vandringen med en känsla av att livet föll på plats mitt ute på en smältvattendränkt myrmark, som jag med nöd och näppe tog mig torr ur, efter att ha pulsat i djupsnö i kraftig motvind och snöfall. Som om jag lyckades matcha den existentiella rädslan med en reell fara/jobbighet av i alla fall nästan likvärdig kaliber.

Nu planeras inga vårflodsvandringar, utan dotterns första möte med fjällen. Det ska bli så behagligt som det bara är möjligt för en bestämd liten bebis som ogillar ytterkläder. Och med en kliché: För mig börjar äventyren om från början igen genom de nya ögon som ska få se sig omkring. Den här våren finner vi tussilago istället för vårflod.

2016-05-22 18:07   fowwe
Hanna, det är bara att säga ett stort grattis för det nya underverket! Vad nu än fjällen kan ha betytt för dotterns tillkomst så är det helt klart att det finns ett starkt band mellan fjällen och dig själv. Och det är du är inte ensam om, förstås. Vi är nog många som inte skulle vara de som vi nu är. Om inte fjällen talat till oss.

2016-05-22 18:17   OBD
Ett stort GRATTIS!
Du skriver så otroligt bra! Det är en njutning att läsa.
Både tussilago och vårflod har sin tjusning. ;-)

2016-05-22 21:55   Elvah
Tack för gratulationer och komplimanger! :)

2016-05-23 10:26   PZON_390
Grattis Hanna !!!

:-)

Det är fint att ha en liten figur med stora upptäckar ögon och fingrar med sig, någon som är genuint nyfiken och som alltid har frågan "varför ?"

Hag har själv tre tjejer i 30årsåldern som är ute så fort dom kan, min yngsta har bättre teknik när det gäller flugfiske än jag, men jag fick henne börja/testa...mellantjejen är betydligt snabbare än mig, detta påbrå måste komma från min fu...min äldsta tjej har en egen liten tjej som är med ute precis jämnt. Snart ska dom följa med mig en liten vända på Sörmlandleden då vi skall lära oss att tända en eld och hur man bär sig åt med den...

Kul läsning Hanna och grattis igen !! Du, ni kommer att få väldigt kul...jag vet, för jag har vart där...

// Pzon ..

2016-05-23 14:26   ulindh
Vad fint skrivet! Så sant, man ser världen med nya ögon med ett barn vid sin sida. Grattis till din nya fjällkompis!

2016-05-23 14:52   Håkan Friberg
En fantastisk text har du skrivit. En fantastisk tid går du/ni till mötes.
Det är inte ofta mina ögon vattnas av något jag läser på Utsidan. Tack för att du delade med dig av dina tankar.
/Håkan

2016-05-25 13:29   Öhrnell
Vilken härlig text. Du sätter så bra ord på det många av oss känner i fjällen. Och lycka till med nya lilla knytet!

2016-06-20 11:54   mc690
Grattis till bebisen, det är fantastiskt hur man "börjar om" i sitt upptäckande när man får barn - i det lilla bor det enkla är det någon klok person som lär sagt ;-) Naturen ger balans!

Lockad av The Dark Side (del 1: ett behagligt vägval)

Idén om en färd till skuggsidan av månen hade etsat sig fast. Kärlek och skräck. Jag hade inget annat val än att ta mig an den mest frestande och skrämmande vandring: The Dark Side. Men ett behagligt vägval hotade förstöra planerna.

Det gick att stå ut medan jag var i rörelse, men så fort jag stannade kom de fram från sitt gömställe, i lä bakom ryggsäcken där de åkte snålskjuts uppe i passet, och gick till attack. Jag åt en bar gående.

Fjällvandring? En begreppsdiskussion

Fjällvandring kan innebära väldigt olika saker och jag kan sakna ett begrepp för den form som jag själv utövar. Att vi associerar väldigt olika saker med fjällvandring blir tydligt ibland i mötet med nya bekantskaper:

Testar lätta skor på fjället

Det gick förstås inte att inte testa trenden med lätta skor på fjället.

Mitt utgångsläge är att jag rör mig utanför stigarna, ofta i blöt och stökig terräng av olika slag, trivs i höga kängor och uppskattar värme. Jag är extremt frusen och särskilt om fötterna, så valet av löparskor föll självfallet på ett par mid, och givetvis gtx.