Eriks utflykter och äventyr

Naturskådning och friluftsliv i stillsamt format. Har alltid varit ute i olika former, mest i hemmamarkerna vid Bottenvikskusten. Fotar och dokumenterar gärna mina små äventyr.

Användarnamn: scandiaca

2018-06-04

Tidig fjällvandring

Så som vintern har varit så trodde jag inte att lågfjällen skulle vara mestadels snöfria sista veckan i maj, och blomningen på god väg. Jag gav mig av på vandring i Ammarnäsfjällen och kunde konstatera att så var fallet.

Krypljung blommade för fullt på kalfjället.

Målet med turen var tänkt en mjukstart inför sommarsäsongen. Jag utgick från parkeringen vid vägs ände i Tjulträsk, och leden upp på fjället rakt norrut.

Mycket vatten i bäckarna, men hade ändå sjunkit undan ordentligt sedan maxflödet syntes det på marken. Här Giehpiejuhka som rinner ut i Karsbäcken. Tre lårdjupa steg så var jag över.

25 grader vid starten gav en svettig inledning. Andra dan blev rejält blåsig och svalare, men sedan återkom värmen. Blek och ömhudad som man är efter vintern så brände jag nacken.

Middag i lä i tältet.

Från Marsivagge följde jag sydsluttningen västerut under Stuvbiebakte, mot Suvlåjvvie. Terrängen i området är kuperad och snårig och inte direkt vandringsvänlig. Men fågellivet är rikt. Några lämlar såg jag inga, och ej eller färska spår. Fjällabbar flög parvis här och var, så dom kanske tänker häcka ändå.

Av övriga fågelobservationer kan väl nämnas enstaka mosnäppor och en kärrsnäppa. Ängspiplärka var utan tvekan den vanligaste arten. Blåhakar sjöng förstås snärtigt var helst det fanns videsnår och ett vattendrag, samt lappsparvar med sin lite vemodiga klang. En kungsörn, en jorduggla, en blå kärrhök och ett par fjällvråkar av rovfåglarna. Två älgar passerade lite misstänksamt mitt läger en morgon i dalen under Stuvbiebakte.

Mot väster under Stuvbiebaktes sydbrant.

---

Sytertoppen i Norra storfjället nån mil västerut. Fortfarande en del snö på högfjället som synes.

Jag vek ner i björkskogen runt Tjulträsket och följde sedan leden österut tillbaks till vägen. Sammanfattningsvis blev det en lagom kort och trivsam inledning på vandringssäsongen som väckte äventyrslustan.

Video från turen:

/E

2018-06-04 17:27   OBD
Tack för den hälsningen från Ammarnäs!
Jag har under åren gjort ett antal dagsturer runt Ammarnäs men aldrig ända bort mot Stuvbiebakte (eller Stubebakte som det står på min gamla karta). Hur långt västerut gick du? Gick du även förbi Sulåive eller gick du ner mellan Tjärro och Dårestjåkke ner mot Rödingbäck?
Du nöjde dig med bara yttertältet. Det tolkar jag som att myggorna inte var besvärande.
Fina bilder och som vanligt en suverän videofilm.
Fantastiskt att du kan och orkar!
Tack!

Svar 2018-06-04 19:07   scandiaca
Tack Bertil. Jag gick rakt ned mot Rödingbäck. Det var helt myggfritt, så det gick bra. Det är bara kul att filma, men visst är det mycket jobb.

2018-06-04 18:56   eribur
Roligt att du redan varit på fjället! En riktigt fin film med fågelsång och ornitoligisk guidning. Med din nivå på film så borde du ge dig i kast med stora fjällmassiv!

Svar 2018-06-04 19:08   scandiaca
Tack Erik. Hehe, ja jag kanske skulle försöka mig på det nån gång :)

2018-06-08 12:10   hansnydahl
Kul att du också varit ute tidigt! Jag var i sydöstra Sarek mellan 27:e maj och 4:e juni och många av landskapsbilderna i din fina film såg ut som de runt Pårekslätten. Men här slog björkarna ut först i juni.
Du fick med många fåglar - bra jobbat! Första blomma var även här krypljungen som dök upp efter ett par dagar.

Ett litet råd: Använd en träslev i stället för en metallsked när du rör i en aluminiumgryta, eftersom aluminium är en så pass mjuk metall att det lätt lossnar aluminium från grytan och hamnar i din kropp, där det i större mängd tros orsaka olika typer av demens - och vi vill ju att du ska minnas hur du tar dig tillbaka hem från dina fjällturer :-) Bäst är nog att använda en eloxerad aluminiumgryta.

Svar 2018-06-09 07:34   scandiaca
Det är njutningsbart att kunna vandra utan att besväras av mygg och knott. Sarek ligger förstås något senare, men jag antar att snön inte var nåt problem även där. Fortfarande höga vattennivåer?

Träslev är ju alltid trevligt. Jag har tänkt jag ska snickra mig en sådan.

Svar 2018-06-09 07:45   hansnydahl
Vattennivåerna var inte enhetligt högre - det skiljde mycket beroende på upprinningsområdets karaktär. Till exempel så var det inga problem att vada Boarekjåhkå även om vattnet var högre än under juli/augusti. Däremot så var Sähkokjåhkå omöjlig att vada då den får smältvatten från högt liggande områden i Pårekfjällen som fortfarande hade mycket snö kvar. Hade hoppats på att kunna vara ute i 14 dagar, men fick ändra planerna pga mjuk snö, stormvindar och ett omöjligt vad.

Upp till cirka 1000 meter var det inga problem att tälta även om man fick leta lite längre efter en torr plats. Håller på att sätta ihop en liten artikel om det hela.

Svar 2018-06-09 09:14   scandiaca
Ok. Jag ser fram emot artikeln!

2018-06-09 12:47   dHANScan
Istämmar många fina bilder inkl videon. Roligt att trots snörik och lång vinter kunne bli sommer väl 2-3 veckor tidigare i fjällen än vanligt. Ger mycket vatten men trevligt utan mygg så tidigt.
I din film skriver du att Krypljung är Arctic Azalea. Om man googler det bör det vara Lapsk alpros. Och krypljungen är i google Trailing Azalea. Men båda är mycket vackre att se pånytt.

Svar 2018-06-09 14:32   scandiaca
Tack! Ja det har varit ett märkligt väder i år. Blir intressant att följa fortsättningen.

Alpine azalea, inte arctic, så bör det vara rätt :-) Oansenlig men vacker att se som sagt, speciellt så här tidigt när den saknar större konkurrens.

2020-05-07

Porten till Sarek - Ett Soloäventyr i Nedre Rapadalen

Tjaktjajavrre, degraderat till vattenmagasin, och såhär strax innan vårfloden helt tömt på vatten. Isen ligger vrapperad över sjöbottnen. Ingen uppmuntrande syn. Snön är isigt hård och skidåkningen går snabbt den dryga milen upp till magasinets nordvästra hörn. Där viker jag in i skogen mot skoterspåret längs ”cykelstigen” till Laidaure.

2020-01-19

Bygga egen fjärilshåv

Småkryp har alltid fascinerat mig, men det har tilltagit på senare år. Som med allt annat i livet så växer ett intresse ju mer man lär sig om ämnet. Den enorma mångfald och variation som dessa utgör är imponerande! Och skönheten hos de flesta gör dom dessutom till lockande motiv för den som likt mig har ett stort fotointresse.

2019-09-06

Ruonekvagge - 5 dagar i blomster och fjärilseldorado

Ruonekvagge. Om dalen verkligen heter så vet jag inte, på kartan har den inget namn, men jåkken heter Ruonekjåhkå, så med enkel logik så får det bli Ruonekvagge! Platsen ligger i Arjeplogsfjällen strax väst Vuoggatjålme och nordväst Sädvajaure, där jag tillbragte fem fina och varma dagar i början av juli detta år. Lättåtkomligt från väg 95 aka Silvervägen.