Eriks utflykter och äventyr

Naturskådning och friluftsliv i stillsamt format. Har alltid varit ute i olika former, mest i hemmamarkerna vid Bottenvikskusten. Fotar och dokumenterar gärna mina små äventyr.

Användarnamn: scandiaca

2017-08-26

En blöt och kall augustivandring, och när utrustningen brister

Arjeplogsfjällen vid mitten av augusti. Tanken var att gå från Silvervägen upp till Ikesjaure. Jag justerade planen något efter start och hamnade istället i en magnifik liten dalgång utan namn, in mot norska gränsen vid Jiervas.

Läger vid Jurun

---

Stigen upp till Jurun är kuperad och småtråkig. Forsarna när man når bron över Sieldutjåhkå desto mer sevärda, med vattnet färgat vackert turkosa. Över fjällen i väster vilar hotfullt mörka moln, och jag skyndar mig att sätta upp tältet.

Rosenbinka. Det blommar fortfarande i fjället, men mycket börjar vara blekt och slitet. Hösten vilar runt hörnet.

Jag lämnar stigen och siktar mot högfjällen i väster. Ett hinder på vägen är Ikesjåhkå som saknar bro. Den går dock bra att vada vid inloppet i Jurunjaure, där jåkken delar sig i tre fåror. Nu följer jag Stuor-Jiervasjåhkå upp i den högt belägna dalen under Stuor-Jiervas. Det var något som Claes Grundsten skrev om dalen som lockade mig. Ett sandursdelta, och en säreget innesluten plats omgiven av högfjäll. Stigningen går liksom i gigantiska trappsteg. Det översta steget avslutas med ett magnifikt vattenfall.

---

Sedan står man inför dalen, med det norska fjället Argalaitjåkka rakt i väster. Det är kargt med mycket sten och lite grönt. På de omgivande fjällen ligger stora snöfält. En känsla av isolering och tidlöshet kommer till en. Grundsten hade rätt, det är verkligen en plats för eftertanke och reflexion. Men vädret ska bli sämre, vintern krypa på, och en känsla av ogästvänlighet och tungsinthet ta över.

Det norska Argalaitjåkka dominerar i dalens västliga riktning. Till vänster det speciella sandursdeltat.

Vattnet har den karakteristiskt turkosa glaciärfärgen.

---

Regnet kommer på morgonen när jag inleder min vandring västerut genom dalen, och håller sedan i sig oavbrutet fram till min hemresa dagen efter. Det övergår snart till rent snöfall av den blöta sorten. Temperaturen pendlar uppskattningsvis mellan noll och tre. Det blir en kontrasternas vandring.

Norska Björntoppen, Bärgna, 1709, skymtar en kort stund när molnen tillfälligt behagar öppna sina slöjor. Nysnön målar topparna i grått.

Jag passerar omärklig över gränsen till Norge, rundar Uhtsa Jiervas genom det 1200 meter höga passet och står sedan inför Argalaivagge. Detta är också Junkerdals nationalpark. Molnen öppnar sig för en kort stund och det karga men magnifika landskapet, med Björntoppen, Bärgna rakt i söder. Här rör sig nog aldrig någon människa. Ett verkligt bakvatten. Är det isolering man är ute efter så är det rätt plats.

Min sista lägerplats. Kargt var ordet!

---

Min sista lägerplats blir vid den svensk-norska gränsen in mot Laddevagge på 1100 meters höjd. Nu är det mesta blött, inklusive sinnelaget. Jag saknar ett rejälare tält som kan erbjuda ett torrare klimat. I sånt här klimat blir det sköra skyddet från tältet allt man har, att kunna krypa in i och försöka hitta lite trivsamhet. Och när det är blött och fungerar illa så blir det onödigt kämpigt. Men mer om utrustningsproblemen sedan.

Isflak i Laddejavrre

Vandring österut genom Laddevagge är dalen med sandursdeltats raka motsats. Här härskar vintern och svårmodet. Den är besvärlig att vandra och inget jag rekommenderar. I Laddejavrre ligger stora isflak. Väl igenom och i sluttningen ner mot Jurunvagge blir den avlägsna grönskan som en overklig hägring. Det finns fortfarande liv i denna värld!

Neråt sluttningen övergår snöfallet i regn, och jag beslutar mig för att gå milen tillbaks till vägen i ett svep. En till natt i det blöta tältet, med den nu ännu blötare sovsäcken, känns helt enkelt bara för motbjudande!

***

UTRUSTNING

Några ord om den bristande utrustningen. Tältet, ett Nordisk Telemark 1 LW, har onekligen sin fördel i den låga vikten. 930 gram allt inräknat, vilket känns oerhört smidigt och behagligt i packningen. Jag har ägt det i ett par år nu och sovit upp mot trettio nätter i det.

Tältet är helt spänt på utsidan, men klarar inte att hålla emot regn, och ännu mindre snö, och hänger därför ner och trycker mot innertältet i långändan. Den redan låga takhöjden får innertältsduken att tynga än mer mot sovsäcken. Ventilationen funkar dåligt i det blöta och kalla klimatet och kondens ligger som en smet över såväl ytter som innertältsväven. Det går helt enkelt inte komma undan. Sovsäcken blir blöt, något som bara inte får ske, inte på det viset!

En skada som jag upptäckte på yttertältsväven. Det måste vara gjort på nån tidigare tur, oklart hur. Gissningsvis har duken dragit mot en skarp kvist. Tre-fyra centimeterlånga revor i en linje.

Den sista skadan skedde med liggunderlaget, ett Exped Synmat UL som jag ägt och njutit av att använda under två-tre år nu. En kväll när jag bytte position i sovsäcken hördes en smäll underifrån. Jag stelnade och väntade att luften skulle börja pysa ut ut underlaget! Inget mer hände och jag lät det bero. På morgonen såg jag att två av kanalerna hade blivit till en! Delamination har jag läst om på dessa underlag, och nu var det min tur. En knöl att ligga på, inte så bekvämt, och när ska nästa fog gå upp?

Det är först i en utsatt situation som man verkligen börjar värdera sin utrustning, och inser att pålitliga grejer är det viktigaste, även om de väger lite mer. Jag antar att ultralätt utrustning kommer med ett pris. Gissningsvis kommer jag att ersätta tältet och underlaget med något som kanske väger mer, men som jag törs lita på även när det gäller!

Tältet är till salu till bra pris (förslagsvis 1800kr) för den som känner sig hågad att laga det (de små revorna i yttertältsduken alltså. Även packpåsen är trasig, men den går ju ersätta med valfri förvaringspåse om man inte kan laga den).

Och så förstås, här är filmen från turen:

/EN

2017-08-26 12:56   Christofer Bruhn
Intressant spännande berättelse !
Köpte 2016 nytt tält efter mycket övervägande blev Fjällräven Abisko lite 1 kompletterade med undergolv i år .Vikten säger inte allt . (Skrev då min recention på Naturkompaniets sida)
Stämnigsfull bra film perfekt bakgrundsmusik!.
Börjar känna sig ruggig inför septembertur !

Svar 2017-08-26 17:46   scandiaca
Tack Christofer! Får hoppas att september blir bättre än vad augusti är just nu.

Svar 2017-08-26 22:46   Christofer Bruhn
Tack och lycka till med tält köp !Jag har ett äldre Nallo 2 förmodligen av första modellen ,lyxigt vara ensam i det skönt med sitthöjd .Niak verkar bekvämt.

2017-08-26 14:11   enSAM
Som vanligt, bra alltihop. Även kaffekokningen trots att jag inte dricker kaffe, har aldrig smakat trots en ålder på 65 år. Så jag ser fram mot nästa reportage/film.
Samuel

Svar 2017-08-26 17:48   scandiaca
Tack för det Samuel, då låter det som att jag har lyckats väl! Mvh Erik

2017-08-26 16:23   Nyingen
Bra berättelse, men trist med grejorna.
Svårt det där med vikt och hållbarhet. Tror mig ha gjort mitt val i frågan dock: lite tyngre och robustare. Skittråkigt att bära tungt, men ännu tråkigare när prylarna inte funkar...
(Har ett HB Enan att sälja om du är intresserad. Ska nog skaffa kupoltält istället, men är i övrigt mkt nöjd med Enantältet. (Är det lätta varianten, 1120 g, men jäkligt slitstarkt))
För övrigt lät det som ett ställe jag måste besöka; kargt och ödsligt :-)

Svar 2017-08-26 17:53   scandiaca
Tack! Ja det är en balansgång. Grejerna ska hålla men inte väga för mycket. Telemark är av samma konstruktionstyp som Enan / Akto och jag har nog bränt mig lite på den just nu... :-) Jag är själv också mest inne på ett kupol, möjligen blir det ett Niak.

2017-08-26 22:41   fowwe
Dina texter blir alltmer njutbara att läsa. Kortfattade, ibland kärva men samtidigt finstämda. Ofta antyder du mer än skriver långa stycken, mycket skalas bort, men ändå får du med känslor och tankar om det du ser. Färden bland bergen känns lika mycket som en inre resa som en yttre.

Angående tält så har jag ett Akto (ej till salu). Det tycks klara av allt det du haft problem med och jag gillar det. Vid hård vind låter jag ofta vinden ta rakt på bredsidan, då blir det lä vid ingången. Men jag har inte testat i full storm, bara halv. Tror jag det var i somras.

Svar 2017-08-27 06:57   scandiaca
Tack för det Hans, roligt att höra! Akto är nog värt den lite högre vikten. Ett riktigt bra tält kan inte värderas nog högt. Vi får se hur jag löser det med tält framöver.

2017-08-26 23:12   OBD
Tack för en mycket fint skriven berättelse. Bitvis kändes det nästan som om jag själv var våt av dimma och regn. :-) Fina bilder och fin film. Att du bara orkar filma när vädret är så tjurigt. Även jag tycker att musiken var fint vald. Jag tycker att din film passar så bra till hur du skriver.
Jag blir litet orolig av vad som hände ditt liggunderlag. Jag har samma och det har fungerat fint i 4 år. Har tidigare läst om att delaminering inte är alltför ovanligt. Men trots allt torde en klar majoritet av dessa liggunderlag inte delaminera. Mitt tält är ett 17 år gammalt Nallo. Det har inte svikit mig ännu.

Svar 2017-08-27 07:06   scandiaca
Tack Bertil! Vissa stunder när jag är som tröttast så blir det inget filmande. Men jag har en liten oöm actionkamera i fickan på avbärarbältet som går snabbt att plocka fram såna stunder, och det sker nästan mekaniskt. Ibland håller jag den i munnen för att få händerna fria.

Hoppas du slipper problem med underlaget. Peppar, peppar... Jag har insett att mitt snart trettio år gamla Nammatj 2 bara väger drygt 2,2 kg, allt inräknat! Lika mycket som ett Unna. HB-tälten måste ha gjorts lättare på den tiden. Jag ska nog prova köra med det på nästa tur.

Svar 2017-08-27 11:19   scandiaca
2,3 kg mer exakt. Jag upptäckte att det saknades några pinnar.

2017-08-27 07:31   Fraktal
Vad roligt att du tog dig iväg till någon av platserna som du ville besöka. Arjeplogsfjällen är ju ett smultronställe som finns precis runt hörnet där vi bor. Många tror att man behöver söka sig utomlands eller till någon exotisk plats för att kunna kalla det ett orört, men så behöver det inte alls vara. Ibland är det så enkelt som att åka till närmaste fjäll eller som du ofta gör bara se sig omkring där man bor. Då kan man upptäcka platser som har funnits där hela tiden. Det gäller att ha fantasi helt enkelt. För mig är det detta område som du nyss besökt och där brukar jag ofta lägga mina vandringar.
Det var tråkigt att läsa om dina problem med utrustning som inte höll måttet. Det förtar ju så mycket av upplevelsen.

Svar 2017-08-27 11:18   scandiaca
Ja jag kände mig taggad att åka, och att besöka just det området som vi pratade om. Och helt sant, det finns verkligen fantastiska platser i närområdet!

2017-08-27 21:05   avslut180417
Trevlig berättelse! Roligt att läsa...

Kanske har du redan tänkt på eller utfört följande tips? För att undvika ett blött innertält är bra att packa ned det separat från yttertältet (innan du fäller yttertältet). Vet ej hur ditt tält fungerar, men med många liknande tält är det tämligen enkelt och ökar, enligt mig, komforten väsentligt vid busväder. Ligger vinden på, lägg regnjackan över tex fotändan för att skydda mot väta.

Svar 2017-08-28 07:17   scandiaca
Jo det hjälper förstås i vissa fall, men med den myckna kondensen och tyngande tältduken i det här fallet var jag tämligen chanslös.

2017-08-28 20:08   username2
Bra film!

Samma sak hände mitt Exped förra sommaren (första dagen på en veckotur).

Ingen större skillnad i Enan under liknande förhållanden. Konstruktionen har sina begränsningar tror jag. Har vaknat upp i ett genomvått (inkl innertältet) Enan när det varit kallt, vindstilla och högt upp i dimman / molnen. I början på sommaren gick jag en fjälltur med en vän som lånade mitt Enan och jag använde Zpacks Duplex, ett enkelväggstält som är som en tarp med insytt golv och myggnät. Vännen hade konsekvent mer fukt i Enan trots öppen dörr och en natt var det helt genomvått när han inte kunde ha öppet p.g.a. regn. Det behöver alltså inte fungera sämre för att det är lätt. Med ett Duplex eller stort pyramidtält kan man ju om man vill bära med sig ett (ev. vattentätt) sovsäcksöverdrag, ha mer plats och lättare undvika väggarna, och ändå hamna på lägre vikt.

Svar 2017-08-29 16:17   scandiaca
Trist med underlaget! Jag gör ett nytt försök med thermarest, och håller tummarna att det ska funka något längre...
Zpacks ser intressanta ut.

2017-09-05 08:53   Skogstoka
Alltså dina filmer... Stort tack! :)
Ser fram emot nästa.

Svar 2017-09-07 17:00   scandiaca
Tack själv Ulrika, det blir roligare att filma när man hör att nån gillar dom :)

2020-05-07

Porten till Sarek - Ett Soloäventyr i Nedre Rapadalen

Tjaktjajavrre, degraderat till vattenmagasin, och såhär strax innan vårfloden helt tömt på vatten. Isen ligger vrapperad över sjöbottnen. Ingen uppmuntrande syn. Snön är isigt hård och skidåkningen går snabbt den dryga milen upp till magasinets nordvästra hörn. Där viker jag in i skogen mot skoterspåret längs ”cykelstigen” till Laidaure.

2020-01-19

Bygga egen fjärilshåv

Småkryp har alltid fascinerat mig, men det har tilltagit på senare år. Som med allt annat i livet så växer ett intresse ju mer man lär sig om ämnet. Den enorma mångfald och variation som dessa utgör är imponerande! Och skönheten hos de flesta gör dom dessutom till lockande motiv för den som likt mig har ett stort fotointresse.

2019-09-06

Ruonekvagge - 5 dagar i blomster och fjärilseldorado

Ruonekvagge. Om dalen verkligen heter så vet jag inte, på kartan har den inget namn, men jåkken heter Ruonekjåhkå, så med enkel logik så får det bli Ruonekvagge! Platsen ligger i Arjeplogsfjällen strax väst Vuoggatjålme och nordväst Sädvajaure, där jag tillbragte fem fina och varma dagar i början av juli detta år. Lättåtkomligt från väg 95 aka Silvervägen.