Eriks utflykter och äventyr

Naturskådning och friluftsliv i stillsamt format. Har alltid varit ute i olika former, mest i hemmamarkerna vid Bottenvikskusten. Fotar och dokumenterar gärna mina små äventyr.

Användarnamn: scandiaca

Vandring längs Dellikälven

Där skogsland möter fjäll har alltid haft en speciell lockelse på mig. Tryggheten i skogen kombinerat med vidderna på kalfjället ett stenkast bort. Jag letar gärna nya platser inom måttligt avstånd hemifrån, och Arvidsjaur-Arjeplog-Sorsele blir mest naturligt då man bor i norra Västerbottens kustland.

Några provkast i nedre Dellikälven

---

Laisälven med Dellikälven har jag sneglat en del åt, och kom mig äntligen dit nu då jag råkar ha ett par veckors semester. September är en fin månad att vistas ute på. Insektslivet blir inte påfrestande, och dagarna är fortfarande tillräckligt långa för att göra livet ute enklare. Och kyliga dygn har jag inget emot, snarare tvärt om. Det blir mindre svettigt och tungt att vandra. Nog för att den senaste veckan förvisso har varit rekordvarm.

Lättviktsutrustning har förändrat min syn på fjällvandring fullständigt. Speciellt när man har slitna höftleder som jag är det närmast en förutsättning för att alls göra det möjligt. Packning för fem dagar i en 45 liters säck. Första turen med vandringsstavar gav mersmak! Stavarna hjälper de också till att skona lederna.

Vid Hästskoforsen går en hängbro över Laisälven, vilket blir en naturlig startpunkt för vandring i nedre Dellikälvsområdet. Detta är populära fiskevatten, så det blev väl nog tvunget att ta fiskespöet med, inget som jag vanligtvis brukar ha. Ett fiskespö utstrålar en slags legitimitet att vistas i området.

Lägerplats i nedre Dellikälven.

---

Gammal ledmarkering med en skåra i barken längs Dellikälven.

Regnet drog bort och kvällen blev klar och fin. Så skulle det också fortsätta de följande dagarna som blev behagligt soliga och varma.

Stigen upp längs Dellikälven trampas uteslutande av fiskare och går därmed nära vattnet. Ju längre upp dock alltmer svårorienterad, och jag hamnade allt oftare i obanad terräng, och insåg att jag nog snarare gick på viltstigar än människostigar. Typiskt för viltstigar är, förutom regelbundna avslöjande lämningar, att de har en tendens att tona bort i tomma intet, och lämna vandraren villrådig om fortsättningen.

Dellikälven är en riktigt vacker älv, med ett och annat bildskönt vattenfall.

---

Här och var stannade jag till och provade några kast med spöet. Nån fisk fick jag aldrig, men så är jag som sagt inte mycket till fiskare heller. Men spänningen fanns där!

Nybygget Delliknäs. Renoverat och ett fint utflyktsmål.

Endast fyra kilometers vandring från bron över Laisälven ligger det mycket vackra nybygget Delliknäs. Upprustat och fint, och med en stuga öppen för vandrare. Jag sov där sista natten.

Jag hade nu vandrat genom området utan att möta en levandes själ! September är verkligen ingen stor utemånad, kanske av naturliga skäl med tanke på yrkesliv och semestertider. Men visst känns det synd att så få får uppleva tjusningen i höstvandring.

Anton och Amanda Karlsson, grundare av Delliknäs 1892. De härstammade från Norsjö och köpte marken av en hästhandlare Norin från Jörn. Eftersom marken låg ovan odlingsgränsen så var nybygget egentligen olagligt. De var dock så framgångsrika att de fick bo kvar.

---

Den öppna stugan med ett flertal sovbritsar i förgrunden.

Inne i stugan. Madrasser finns ej, så det vill till att man har luftmadrass med sig om man vill ligga mjukt.

På min väg till Delliknäs från Dellikälven gick jag över lågfjället Stainak. Med inga högfjäll i närheten blir utsikten milsvid runt om. Lågfjällen har en mjukare och gästvänligare utstrålning till skillnad från de kantiga och hårda högfjällen.

Utsikt från Stainak. Böljande gulbruna vidder i alla riktningar.

---

Det mysiga höstmörkret lägger sig. Nu kan man höra konstiga ljud ifrån den svarta omgivande skogen! En pärluggla stod för ett av dom.

Min vana trogen så filmade jag hela utflykten, vilket finns att beskåda på denna länk:

UTRUSTNINGSLISTA:

Pannlampa, Lägerlampa

Yxa, Kniv

Luftmadrass + Pumppåse

Liggunderlag tunt, kort (Cellplast)

Sovsäck (WM Ultralite)

Sovsäckslakan

Anteckningsbok + blyertspenna

Kamera (stillbild + video)

Kikare

Nalgeneflaska 1 L

Tält Nordisk Telemark ulw

Karta + kompass

Reparationsgrejor + 1:a hjälpen

Fiskespö + drag

Vandringsstavar

/EN

2016-09-17 03:59   Tobbe C
Väldigt trevligt med en rapport från ett område som jag har sneglat på på kartan men inte besökt i verkligheten. Uppskattade särskilt filmen, tack!

Svar 2016-09-17 07:42   scandiaca
Kul att höra Tobbe! Det finns verkligen många platser som förtjänar mer uppmärksamhet, speciellt i förfjällsregionen. Dellikälven går inte att vada i den del som jag gick, vilket var synd då jag gärna också hade gått en sväng i området söder om älven. Det blir kanske en tur dit igen till vintern då det är lättare att färdas. Mvh Erik

2016-09-17 08:26   Håkan Friberg
Trevlig läsning. Håller med om att mötet skog-fjäll är lockande. Avundas alla er som bor så nära. :-)

Svar 2016-09-17 17:41   scandiaca
Tack Håkan! Ja i förfjällen, om man kallar det så, finns den riktiga vildmarken enligt mig. Kan dock vara mer besvärligt att färdas, inte samma ledsystem som i fjällen, så man bör inte ha bråttom. Men det bidrar ju också till den vilda upplevelsen. Mvh

2016-09-18 00:14   fowwe
Njutbar berättelse som får även mig att önska att jag hade närmare till något liknande område. Kul att läsa om Delliknäs och att man har en stuga öppen för vandrare. Och beskrivningen av hur viltstigar fungerar var på pricken, det är så man upplever det.

Svar 2016-09-18 15:00   scandiaca
Tack Hans! Mvh

2016-09-18 10:37   Skogstoka
Tack för din berättelse och din fantastiska film som både förmedlar ett lugn och väcker ett stort vandringssug på samma gång. :)

Svar 2016-09-18 15:02   scandiaca
Bättre betyg är svårt att få! Tack Ulrika!

2016-09-18 19:07   eribur
Uppskattar att ta del av dina perspektiv och intryck! Du borde 'plinga' lite i bloggen för andra småfilmer du lägger ut på Youtube, tex senaste kayakfilmen!

Svar 2016-09-19 07:22   scandiaca
Kul att höra! Jag hade tänkt skriva ett inlägg om nån av de andra turerna, men jag var för lat. :) Kanske senare.

2016-09-20 10:14   ulindh
Trevlig berättelse från en vacker tid på året, det finns ett lugn om hösten som känns i din berättelse och film.

Svar 2016-09-20 20:55   scandiaca
Tack! Ja hösten är vilsam. -Erik

2016-09-21 16:21   enSAM
Var upp till Delliknäs för tre år sedan men när jag ser/läser din berättelse så längtar man tillbaka dit. Tack.

Svar 2016-09-22 15:59   scandiaca
Roligt att höra! Det är värt ett återbesök. Jag lär nog återvända vid tillfälle.

2016-09-27 19:34   Still Alive
Gratulerar till en trevlig tur. Du hade tur med turen.

2016-09-29 07:51   Still Alive
Jag är nyfiken på vad din packnig vägde.

Svar 2016-09-29 08:43   scandiaca
Tack Anders! Jag vägde den inte, men skulle gissa på ca 10kg.

Svar 2016-09-30 08:09   Still Alive
Skulle man kanske kunna få ta del av en packningslista?

Svar 2016-09-30 15:27   scandiaca
Jag tog och klistrade in en utrustningslista i blogginlägget nu. Exkl mat.
Mvh

2016-10-01 08:15   Still Alive
Tack för utrustningslistan!

Porten till Sarek - Ett Soloäventyr i Nedre Rapadalen

Tjaktjajavrre, degraderat till vattenmagasin, och såhär strax innan vårfloden helt tömt på vatten. Isen ligger vrapperad över sjöbottnen. Ingen uppmuntrande syn. Snön är isigt hård och skidåkningen går snabbt den dryga milen upp till magasinets nordvästra hörn. Där viker jag in i skogen mot skoterspåret längs ”cykelstigen” till Laidaure.

Bygga egen fjärilshåv

Småkryp har alltid fascinerat mig, men det har tilltagit på senare år. Som med allt annat i livet så växer ett intresse ju mer man lär sig om ämnet. Den enorma mångfald och variation som dessa utgör är imponerande! Och skönheten hos de flesta gör dom dessutom till lockande motiv för den som likt mig har ett stort fotointresse.

Ruonekvagge - 5 dagar i blomster och fjärilseldorado

Ruonekvagge. Om dalen verkligen heter så vet jag inte, på kartan har den inget namn, men jåkken heter Ruonekjåhkå, så med enkel logik så får det bli Ruonekvagge! Platsen ligger i Arjeplogsfjällen strax väst Vuoggatjålme och nordväst Sädvajaure, där jag tillbragte fem fina och varma dagar i början av juli detta år. Lättåtkomligt från väg 95 aka Silvervägen.