Användarnamn: Stordrulen

Augusti
2022-10-21

Issjödalen och Ottfjället

Det blev en hel del fjäll i somras, bland annat en ensamvändring i Vålådalen.

Efter 65mils resa så checkade jag in på Östra Vålådalens Camping och slog upp tältet, blev Bullens Pilsnerkorv sedan en Pilsner till kvällsbrasan.

Morgonen började med en grötfrukost sedan körde jag till Vålådalens fjällstation  och parkerade bilen, nu började äntligen vandringen.

Jag gick leden över Vålån mot Lundörrstugorna och passerade Forssjöarna, träffade en trevlig kvinna som satt och vilade och vi pratade bort en stund.

Jag vek av från leden och gick vidare mot Samevistet Grönvallen, det blev rast och vila vid den fina rastplatsen vid bäcken.

Väl framme vid Grönvallen packades Trangiaköket fram och det blev lunch, mysigt ställe måste jag säga.

Efter en timmes vila fortsatte färden mot Issjödalen.

Ett mycket vackert och speciellt landskap, Kungens jaktstuga ligger med fantastik utsikt här.

Jag slog upp tältet vid Issjön, som tur var så var strandtomten ledig.  :)

Mycket vackrare tältplats i Jämtland är nog inte lätt att hitta.

Jag tog ett dopp i den iskalla sjön, det var inte många plusgrader i vattnet.

Det vakade i hela sjön och som tur var hade jag med mig mitt 7 delade reseflugspö, det tog inte lång stund innan en vackert tecknad Bäckröding högg på torrflugan.

Den bidrog till en utmärkt middag på kvällen.

På kvällen tog jag en promenad till Kungens Jaktstuga och tog mig en Whisky på trappan.

• Det är inte lång härifrån  till korset som restes till minne av Anarisolyckan där 8 personer frös ihjäl 1978, tänkte lite på händelsen när jag satt där.

Nästa morgon blev det gröt med torkade frukter och bröd med renost till frukost, sedan bar det i väg mot Lunndörrstugorna.

Jag stannade och tittade vid Pyramiderna som Inlandsisen skapat för länge, länge sedan.

Ett fantastiskt och märkligt ställe.  :)

Färden gick vidare till Lundörrstugorna, var en hel del folk kring dessa.

Tanken var att jag skulle tälta vid Lundörrjärnarna och fiska lite, men blåsten låg på rätt bra så jag gjorde lunch vid stugorna och knallade vidare.

Jag valde att tälta vid en hyffsad plats vid ån Bruddan i stället, tände en brasa och fiskade upp en Öring på kvällen.

Morgonen efter så vandrade jag tillbaka till Vålådalens fjällstation och lånade duschen.

Snokade sedan på lite platser som man har barndomsminnen i från, bland annat Störtbäcken, Björnstenen som är ett minnesmärke efter att två karlar från orten blev ihjälslagna av en Björn.

Framåt kvällen slogs tältet upp vid Nulltjärnarnas strand som är lite av en idyll.

Blev brasa och en burk "Bullens" till.

Jag har alltid velat prova att fiska i Midaftonsjöarna som ligger nästan högst upp på Ottfjället, därför åkte jag till Ottsjö by och fixade nyckel till vägbommen som går till Nordbotten.

Jag vandrade från parkeringen mot Sörbotten och vek av ner mot Ottsjöns strand.

Fixade upp tältet, vilket fantastiskt ställe, att få tälta på sådana här platser mitt i vildmarken helt själv kan man leva länge på.

Sedan var det dags att gå upp på Ottfjället, det är ca 500 höjdmeter som ska avverkas upp till Midaftonsjöarna.

Några Renar rusade förbi på nära håll.

Väl framme så fiskade jag någon timma men dom var helt enkelt inte å hugget, det gjorde inget då utsikten över Vålådalen var fantastisk.

Vandrade ner till tältet och tog en Whisky i solnedgången och tittade på när Rödingen vakade i sjön, jag vet inte hur många gånger jag varit i Vålådalen....men jag vet att det kommer att bli fler.

2022-10-23 06:45   Thomas Lummi
Trevlig vandring! Det är fantastiskt vackert i denna del av Vålådalen. Pyramiderna, Issjödalen och allt annat är härligt att vara vid.

2022-10-26 11:36   niels63
Fin beretning og fotos - øger lysten på en tur i de trakterna

2021-07-20

På Öringsjakt i Töfsingdalens gränsland.

Vägen gick mot Hällsjön och vidare mot Siljanskojan för att därifrån ensamvandra uppstöms Storån som utgör gräns mot Töfsingdalen Nationalpark för några dagars Öringfiske och vildmarksliv.

2020-08-31

Fulufjället, finare än man tror.

Det bästa med om Nationaldagen infaller på en helg är att man får en ledig dag att nyttja vid valfritt senare tillfälle, en förlängd helg med ensamvandring i Fulufjällets Nationalpark fick det bli av den dagen i år.

Gick upp i ottan och kom fram runt lunchtid vid parkeringen vid Brottbäckstugan.