Dagsvandringar med njutning, rekreation och naturupplevelser i centrum.

Naturälskande friluftsmänniska som älskar att gå på strövtåg i naturen.
Sedan 2020 vågar vi vägra tältning och ägnar oss enbart åt dagsvandringar.

Användarnamn: Dagsvandring

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Mountainbike, Bär & svamp, Foto, Löpning, Utförsåkning, Resor

2020:
Oktober

När de beskedliga korna kanske inte är så beskedliga längre

Vi som vandrar i södra och mellersta Sverige är väldigt vana vid att gå genom hagar med kor, får, getter och till och med hästar.

Det brukar sällan vara något problem. Vi tittar på dem. De tittar på oss. Vi får några minuter av ömsesidig respekt och beundran (yeah right!).

Efter vår senaste vandring på

Hallamöllaleden, Christinehofs ekopark, Österlen (Skåne)

har vi fått anledning att skärpa uppmärksamheten lite mer nästa gång vi går igenom en kohage.

Detta är vad som hände...

Efter att ha passerat Alunbruket i Andrarum kommer vi fram till Verkeån och ska vandra längs med ån som här går genom ett helt öppet landskap.

Vi befinner oss i en hage som är full av kor. Jag kan knappt räkna dem så många är de.

En kvinna kommer vandrande mot oss från andra hållet på leden. Plötsligt sätter en av korna fart och springer rakt emot henne. Kvinnan lägger blixtsnabbt benen på ryggen, springer för livet och flyger över stängslet. Jag svär, det var olympisk klass på det hoppet.

Vad var det egentligen som hände?

Vad gör vi nu?

Vi resonerar lite och bestämmer oss för att sakta närma oss korna. Det såg ut att vara en kalv modell större som sprang mot kvinnan och vi misstänker att den mest var nyfiken eller något. Vi är ju dessutom två personer. Vi pratar lugnt och tydligt med korna men tänker att det här kanske är en jäkligt dum ide. Men vi tar oss oskadda förbi.

Vi pratar lite med kvinnan som är fysiskt oskadd men naturligtvis lite omtumlad. Hon överväger om hon ska våga gå in i hagen igen. Hela tiden när vi pratar står en stor klunga kor (mest kalvar) och glor på oss precis på andra sidan stängslet.

Jag tolkar det som att dessa kossor har blivit lite för vana vid vandrare och att de förmodligen blivit matade av dem. Lärt sig att vandrare betyder mat. Kalvar brukar vara nyfikna men det här var definitivt något nytt.

Kvinnan bestämmer sig för att ta en väg som går runt hagen istället.

En påminnelse om att det gäller att ha respekt för såväl vilda som domesticerade djur (speciellt Homo Sapiens).

/Dagsvandring

2020-10-13 21:00   fowwe
Detta var en trevligt och tänkvärt första blogginlägg. Tack för det! Jovisst är en hage med kor eller kvigor oftast oproblematisk att passera men ibland händer sånt här. Jag tror som du att ungdjuret ifråga mest var nyfiket eller ville testa gränser. Vänder man då och springer triggar man djurets jaktinstinkt (ja, även kor tycks ha en sådan) och då blir det bara värre. Som fågelskådare har jag gett mig in i många hagar med kor. Det har hänt att en hel flock kommit studsande i full karriär, för nyfikna är de. Många ton att få stopp på så man vill inte att de ska komma för nära, ha svårt att bromsa in och kanske trycka på varandra bakifrån. Jag tror på metoden att gå (eller rentav springa) mot dem. Hittills har alla stannat eller rentav vänt och flytt. ;)
Ska bli intressant om fler har tips och synpunkter i frågan.

Svar 2020-10-14 14:36   Dagsvandring
Tack för dina fina ord!
Vore kul att testa det där med att springa mot korna men jag vet inte om min reptilhjärna kommer att gå med på det! Går lite mot min inre natur tror jag...

2020-10-13 21:14   Elvah
Skoja inte! Jag har gått genom kohagar i Skåne och blivit rejält traumatiserad: En hord (typ 20-50 kor) befann sig på 50 meters avstånd, blev väl nyfikna eller arga eller något när vi försiktigt passerade, och satte fart rakt emot oss, HELA HORDEN RUSADE rakt emot oss - vi snackar hela marken skakar och dundrar när många ton kor rusar fram bra mycket snabbare än vad en människa kan springa. Och vi sprang i panik, hann över stängslet i tårar och förskräckelse. Aldrig varit så rädd någonsin i friluftssammanhang. Har aldrig gjort om det igen (vandra genom kohagar).

*Skulle väldigt gärna höra någon kunnig berätta att kossorna bara gör sådär när de är nyfikna eller något - Hans, du antyder det i din kommentar? Upplevelsen var en helt annan.

Svar 2020-10-13 22:52   fowwe
Nej, jag skojar inte men undrar om kor är annorlunda numera än förr. Visst kan kor verkligen bli aggressiva men vad jag hört gäller det hundar som de lär betrakta som varg. Så hund ska man hålla från dem, den kan råka illa ut.
Sedan har jag även själv blivit jagad av ungkor när jag var barn och skulle hjälpa min farfar med hans kor. Det var nog då jag fick idéer om hur man tampas med dem. Jag har skrämt många kossor i flock på flykten sedan dess (fast jag medger att senaste gången var en del år sedan). Visst är det respektingivande när de kommer sättande. Men de är nog sällan vana vid att människan då rusar rakt mot dem, det gör dem fundersamma. En sak som komplicerar är att det finns olika slags kor, både raser och individer. Jag försöker bedöma i det enskilda fallet vad det är för djur jag har att göra med. På Revingehed har vi riktigt biffiga köttdjur som inte är lättskrämda, dem har jag stor respekt för. I vissa fall går jag inte in. Vuxna, ensamma tjurar är förstås livsfarliga och de halvvuxna är (i bästa fall) opålitliga.

Svar 2020-10-14 14:41   Dagsvandring
Låter som en skrämmande upplevelse som jag förstår har satt sina spår.
Trodde bara sådant händer om man har hund med sig.
När du skriver detta minns jag en annan episod för något år sedan där en ganska stor flock svartvita ungdjur började gå snabbt emot oss istället för att ignorera oss eller rent av dra sig undan (som de äldre djuren i hagen gjorde).
Jag blev faktiskt lite rädd och vi avlägsnade oss ganska kvick!

Svar 2020-10-15 11:11   Elvah
Menade inte att du inte ska skoja Hans, utan att kossor inte är att skoja med. :) Kossorna har nog inte förändrats, däremot är väl vi som möter dem inte så vana vid kor nuförtiden.