Vi har flyttat ut i skogen. What could possibly go wrong?

Grundare av Utsidan. Rätt normal frilufsare, gillar skogen, fjället, öknen och bergen. Flugfiske, vandring, paddling och cykling. Har kommit av mig med klättringen, men en dag är det kanske dags att återuppta det också.

Användarnamn: clindh

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Foto, Utförsåkning, Speleologi, Resor

2008-01-31

Smyglansering av Turer

Jag snickrar just nu på ett par nya Utsidan-funktioner, "Turer" och "Färdspår". Det är inte dags att slå på stora trumman än, men med ett lite blogginlägg kanske man får en lagom liten skara som vågar testa...

"Turer" är ett sammanhållande begrepp för att samla ihop allt som rör en resa, tur, färd eller utflykt man gjort. Man registrerar en tur man gjort med rubrik, beskrivning och tidpunkt och kan sedan koppla färdrapporter, blogginlägg, bilder, hela album, färdspår, platser och annat till turen. Det går att lista andra medlemmars turer, söka, se senaste etc.

2007-10-17

Bilder i bloggar

Nu tror jag mig ha fått ordning på bilduppladdning till bloggar, och som bevis på detta får jag väl blogga lite...

Här en stämningsbild från Gesunda i påskas, en tävling med det speciella namnet Catasstrophy. En hagelskur drog över Siljan här, vilket gav den mörka bakgrunden.

2007-10-02

Tuff björn vid Donner Summit

Fick denna historia av en kompis i Reno, Nevada.

Uppe vid Donner Summit nära Truckee i Sierra Nevada-bergen (där jag förövrigt lärde mig klättra en gång i tiden) hade en björn kommit ut på en bro. Ett par bilar kom, björnen blev rädd och hoppade ... över kanten. Märkligt nog lyckades den klamra sig fast och kröp sedan upp under bron, där den återfanns sovande dagen efter. Man riggade ett nät, sövde den med pil så den ramlade ner i nätet, som sedan firades ner och den återfick friheten.

2007-09-28

Banff Film Festival - minirecension

Grabbarna på Pathfinder Travels lyckades fylla Skandia-bografen i Stockholm till bristningsgränsen igår, då man återigen visade ett urval av det bästa från förra årets Banff Mountain Film Festival.

Det var en skön mix av filmer som visades, med allt från extremadrenalin till en kaffeslurpande LEGO-gubbe. Men fyra timmar kändes kort - det gav bara mersmak, jag vill se fler. Det finns så många andra filmer från förra årets festival som inte visades här, som man skulle vilja se - och de är ju inte helt lätta att få tag i på annat sätt. Det vore kul med tex en 24-timmars maratonfestival med bara bergsfilm.

2007-08-14

Back in business...

Så var man tillbaks i staden igen då efter en skön semester i Dalarna och Hälsingland, och en veckas fiske/paddling nedför Råstoätno (reseberättelse och bilder kommer). Ja varför bor man in Stockholm egentligen... Ett hinder är iallafall bredband - på stället i Dalarna funkar 3G-kort hyfsat och man kan få ADSL, men senaste tiden har jag varit i Hälsinglands skogar där endast Telia GSM når fram hjälpligt och man får köra det gamla ångmodemet som kommer upp i max 35 kbps (pga risiga ledningar eller så)...

Att man blir bredbandsberoende snabbt är helt klart, här har man kört sega modem under många herrans år; började med 300 baud mot BBS:er, sen det udda 1200/75 och när 9600 baud kom senare jublade man. Me nu när det tar 20 sekunder att få upp en webbsida på landet bryter man ihop...