Vi har flyttat ut i skogen. What could possibly go wrong?

Grundare av Utsidan. Rätt normal frilufsare, gillar skogen, fjället, öknen och bergen. Flugfiske, vandring, paddling och cykling. Har kommit av mig med klättringen, men en dag är det kanske dags att återuppta det också.

Användarnamn: clindh

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Foto, Utförsåkning, Speleologi, Resor

Banff Film Festival - minirecension

Grabbarna på Pathfinder Travels lyckades fylla Skandia-bografen i Stockholm till bristningsgränsen igår, då man återigen visade ett urval av det bästa från förra årets Banff Mountain Film Festival.

Det var en skön mix av filmer som visades, med allt från extremadrenalin till en kaffeslurpande LEGO-gubbe. Men fyra timmar kändes kort - det gav bara mersmak, jag vill se fler. Det finns så många andra filmer från förra årets festival som inte visades här, som man skulle vilja se - och de är ju inte helt lätta att få tag i på annat sätt. Det vore kul med tex en 24-timmars maratonfestival med bara bergsfilm.

Tyvärr var bildkvalitén på kvällens visning riktigt risig. Skandiabiografen brukar ha en hyfsad digitalprojektor men nu hade något hänt; högdagrar frätte ur, färgskiftningar och delar av filmen visades utanför duken. Synd, då en del av filmerna bjöd på riktig läckra naturbilder.

Detta visades:

Anomaly

Anomaly är ännu en skidfilm från Testosterone Gravit..., f'låt Teton Gravity Research. Precis som man väntar sig från TGR är det snyggt filmat, sjuka åk, fantastiska berg, alltid fint väder och i princip bara killar som åker. En adrenalinfix men gav inget bestående minne, förutom möjligen Jamie Pierres tokdrop från en 77 meter hög klippa...

Asiemut

En film av ett franskt par som cyklar från Mongoliet till Indien, med alla de umbäranden som "hör till" en sådan resa. Det började lite lamt med "här sliter vi med våra cyklar"-sekvenser, men filmen växte då man började fatta tycke för de mysiga huvudpersonerna i filmen, deras ödmjukhet och samspel. Frankrikes svar på Janne (Corax) och Nadine alltså... :-)

The best of Jo

Liten kortfilm om en äventyrslysten LEGO-gubbe, gjord helt på egen hand av en kanadensisk 12-åring. YouTube-kvalitet, men underhållande i all sin enkelhet.

The Tombstone

Dean Potter gör första fria bestigningen av The Tombstone, en respektingivande klippa utanför Moab, Utah. Halva publiken fick tendonitis bara av att titta på Dean kämpa på cruxets layback fingerspricka, och hjärtklappning av 30-metersfall mot sista säkringen. Jag vill till Utah igen, NU!

Fatima's Hand

Karina Hollekim med vänner reser till Mali för att bestiga och hoppa Fatima's Hand, ett hög klippformation som sticker rakt upp ur Malis öken. Denna film tyckte jag var kvällens behållning, en skön blandning av humor, spänning och reflektioner om livets värde och skillnaderna mellan kulturer och livsförhållanden. Efter besöket i Mali betämde sig filmteamet att framtida intäkter skall gå till att skaffa en brunn till den mycket fattiga byn vid klippans bas. www.daari.org

Kids Who Rip

Inspirerande och rolig film om sköna, talangfulla barn som surfar, skatear och surfar. Det finns hopp om nästa generation!

The Simplicity Factor

Utdrag ur en film om Amerikas 20 mest kända boulderproblem. Boulderingfilm är svår att ta till sig för de oinvigde, men denna lyckades ändå rätt bra - jag satt faktiskt och spjärnade lite i stolen under en cruxsekvens.

Yes to the No

En kort hyllningsfilm till "The Noboard", en snowboard utan bindningar, som sägs ge den ultimat surfkänslan i djupsnö. Det såg riktigt kul ut i lössnö, men förmodligen duktigt svårt. (Själv skulle jag vilja testa en Teleboard...)

The Thrill Seekers

Kortfilm med ett par engelsmän vaknar i tältet och funderar på vad dagens äventyrsaktivitet skall bli. Skön engelsk humor.

Sen var det slut - och jag ville ha mer. Var får man tag på resten av filmerna, har någon sett om det finns samlings-DVD:er med Banff-filmer?

2007-09-28 11:01   peblin
Tyvärr berodde det hela på en fullkomligt inkompetent operatör. Jag pratade med honom i pausen och påpekade att kontrasten var alldeles för högt ställd vilket gav helt utfrätta färger. "Du har fel" sa han, "jag har precis ställt upp kontrasten till max för det är alldeles för låg ljusstyrka i projektorn". Så istället för att lösa problemet gjorde han det etter värre, vilket var ganska uppenbart i basejumpfilmen.

Otroligt frustrerande.

2007-09-28 11:35   thomalin
Kan bara instämma i kritiken kring kvalitén... fina filmer förstördes, första skidfilmen var ju nästan kritvit rakt igenom, tur att åkarna hade färglada kläder... ja... och fler filmer vill man ju se, det var ju knökfullt i salongen så en tvådagars festival kanske är på sin plats...

Thomas

Separationsångest i 127 timmar

År 2003 nåddes vi av den otroliga historien om Aron Ralston som, efter att ha fått armen fastlåst av en stor sten i en smal slot canyon i Utah, till slut kapade av den med en slö fickkniv, firade sig ner för en klippa och vandrade ut mot sin räddning.

Det var en historia som verkligen tog fart på Internet och diskuterades överallt. Osannolikt och imponerande, en given "snackis" i flera veckor. En hel del var också som vanligt snabba att döma - "är man så dum att man vandrar ensam utan att ha lämnat meddelande kan man gott sitta där..."

Polisen lär sig något nytt

En kort summering

Vikingarännet - en stilstudie

En liten stilstudie i 300 bilder per sekund av deltagare i Vikingarännet

På filmen nedan (eller i lite större format via denna länk) kan ni se de långsammaste åkarna!