Vi har flyttat ut i skogen. What could possibly go wrong?

Grundare av Utsidan. Rätt normal frilufsare, gillar skogen, fjället, öknen och bergen. Flugfiske, vandring, paddling och cykling. Har kommit av mig med klättringen, men en dag är det kanske dags att återuppta det också.

Användarnamn: clindh

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Foto, Utförsåkning, Speleologi, Resor

Andra mässdagen avklarad

Mer folk på mässan idag, som väntat. Det är roligare att stå i montern när det är lite tryck, i fredags vart det lite väl segt på eftermiddagen som var glest besökt.  Nu återstår en dag, men det hade räckt med två mässdagar tycker mina fötter...

Vi har träffat många glada medlemmar och serverat en massa koppar kaffe, riktigt roligt att få ett ansikte på en del namn. Ni som besöker mässan på söndag: titta in hos oss och säg hej, vi serverar gott kaffe till alla som är registrerade på Utsidan.

Jag har passat på att gå runt lite på mässan lite mer. Det är lite lattjo att vandra mellan Flugfiskemässan och Vildmarksmässan och notera skillnader. I flugfiskarnas del av mässan är det trångt bland montrarna, massor av prylar att köpa, kastuppvisningar pågår och mycket annat. Små researrangörer med lapplandskartor på väggarna, med besökare som ses drömma om nästa fiskeäventyr. Flugfiskeprofiler signerar böcker och filmer. Flugbindare från hela världen visar sina konster på "flugbindargatan" - man blir riktigt inspirerad inför säsongen.

blog-111034

Vildmarksmässan å andra sidan har fått proportionerligt mycket mer plats att bre ut sig på, men det är inte alltid till det bättre. Det pågår en massa aktiviter där också men det ligger mer utspritt och det blir inte riktigt samma tajta "vi"-känsla som i flugfiskehörnet.

Fotodelen av mässan var större förr i tiden, men som vanligt står tidningen FOTO för ett café och föreläsningar med kända fotografer - de verkar alltid ha gott om åhörare. Nikon har en fet monter, men andra kameramärken lyser med sin frånvaro. Det finns många fina bilder att kolla på, Claes Grundsten har tex många läckra och Anders Bouvins skarpa havsörnsbilder imponerar.

Dykavdelningen är rätt stor men jag får inte känslan att det är så värst många besökare hos utställarna där? En "dykscen" finns och det verkar vara en del intressanta föredrag där. Provdykning verkar också poppis.

blog-112104

Paddelavdelningen har en hel del utställare och även där en scen med föreläsningar. Aktiviteten består som vanligt av inomhuspaddlingsmaskiner, nu även med elitkanotister som tävlar mot varandra. Det är ett fasligt vevande och hojtande från den scenen, så de verkar ha kul.

blog-155217

Det är mycket kommers på mässan, med många montrar för näthandlare, butiker och förståss "mässföretagen" - de som lever på att ställa ut på varenda mässa och kursa rengöringsmedel, salta mandlar, indianprydnader, lädervaror, strumpor, korvar och gud vet vad. Däremot lyser många stora tillverkare med sin frånvaro, som tex Haglöfs, men det är ju inget nytt - det är det klassiska klagomålet på Vildmarksmässan. Tillverkarna verkar lägga krutet på att vara med på Sportfack, branchmässan i januari dit allmänheten ej har tillträde, och låter handlarna representera dem på Vildmarksmässan.

Längre bort i hallen är det mer vandring och klättring, och en drös butiker. Förutom den obligatoriska klätterväggen och höghöjdsbanan så kan man i år även testa hur länga man kan hänga i en isyxa. Mässrekordet ligger på c:a 1 1/2 minut.

blog-113733

Något som lyser med sin frånvaro i år är "äventyrarna". På tidigare mässor brukar det iallafall vara några montrar med personer som skall göra eller gjort någon intressant expedition. Ofta sköna, inspirerande personer man kan prata bort en stund med. Men på denna mässa har jag inte sett någon med egen monter, lite trist - mässarrangören verkar inte ha lagt krut på att få till något sådant detta år. Det hålls iallafall en del föreläsningar som kan inspirera, idag pratade bla Renata Chlumska.

blog-160959

Mässans pryl-snackis verkar vara den bärbara espressobryggaren som fungerar på samma sätt som en riktigt espressomaskin. Man pumpar upp tryck i den med en inbyggd pump.

En kaffeberoende kajakpaddlare (eller vandrare som gärna plussar på 400 gram) med en tusenlapp till övers kan nog utan problem intala sig att detta är en absolut nödvändig pryl...

2008-03-16 17:03   Thomas Traneving
Tack för kaffet i montern Thomas & Helena Traneving

2008-03-18 00:25   Islusen
Kommer nasta ar.... ;-)

Separationsångest i 127 timmar

År 2003 nåddes vi av den otroliga historien om Aron Ralston som, efter att ha fått armen fastlåst av en stor sten i en smal slot canyon i Utah, till slut kapade av den med en slö fickkniv, firade sig ner för en klippa och vandrade ut mot sin räddning.

Det var en historia som verkligen tog fart på Internet och diskuterades överallt. Osannolikt och imponerande, en given "snackis" i flera veckor. En hel del var också som vanligt snabba att döma - "är man så dum att man vandrar ensam utan att ha lämnat meddelande kan man gott sitta där..."

Polisen lär sig något nytt

En kort summering

Vikingarännet - en stilstudie

En liten stilstudie i 300 bilder per sekund av deltagare i Vikingarännet

På filmen nedan (eller i lite större format via denna länk) kan ni se de långsammaste åkarna!