Jag bor annorstädes men jobbar en del i stockholmstraken. Då föredrar jag att övernatta ute i det fria.

Användarnamn: Charlieponken

Sista natten ute under Januari månad 2019

Här kommer en något sen rapport från min övernattning mellan tisdag och onsdag förra veckan.

Efter jobbet på tisdagen tog jag bilen till Södersätra och parkeringen vid koloniträdgårdarna. Några kvinnor gick förbi med en hund när jag skulle lämna bilen och frågade om jag skulle ut och vandra. De tyckte att jag var tokig när jag sa att jag skulle övernatta i skogen.

Jag promenerade först mot vindskyddet vid Fjäturen, där jag tillbringade årets första natt ute. På stigen genom skogen hade någon nyligen satt ut nya reflexmarkeringar på träden, vilket jag uppskattar. Det kan alldeles säkert underlätta för sena promenader i denna årstid. Nu var det dock snö på marken och spår från tidigare vandrare syntes tydliga att följa för den delen.

Väl framme vid Fjäturen tog jag sedan promenaden vidare tills jag kom fram till Kärringsjön där det också finns ett vindskydd. Ingen reflexmarkering här, men spår från tidigare vandrara även här så det var inte svårt att följa stigen fram. En del träd hade fallit över stigen här också, men inte alls så illa som på norra sidan av Bogesundslandet.

Framme vid Kärringsjön tog jag dessa bilder:

När jag skulle gå tillbaka till bilen på onsdagsmorgonen gick jag istället fram till kraftledningsgatan och följde sedan vägen som går där till vindskyddet vid Fjäturen. Därifrån gick jag sedan fram den reflexmarkerade stigen till bilen vid Södersätra.

Denna vecka övernattade jag på hotell, så därför inga uppdateringar från den.

En natt i Västra Järvafältets naturreservat

Hej alla!

Jag tror att jag undvikit att övernatta på Järvafältet sedan den där första katastrofnatten ute 2017. Nu var det dock dags igen. Saken var den att jag efter jobbet i tisdags (förra veckan) hade uträttat några ärenden i järfälla/barkarby-trakten. Jag hade inte planerat var jag skulle sova utan tittade bara på kartan efter något skogsområde i närheten.

Med ny utrustning i Södra törnskogens naturreservat

I tisdags efter jobbet åkte jag till Vaxmora där jag parkerade min bil, sedan promenerade jag norrut, in i Södra Törnskogens naturreservat.

Två nätter i Norra Törnskogens naturreservat

Hej!

Mina första nätter i hängmatta har jag flera mornar vaknat med luftmadrassen över mig. Jag har därför beställt en underquilt. En syntetisk från dd blev det. Den hann dock inte levereras i fredags, även fast postnord angav: "Beräknad leverans idag" hela dagen i fredags, iaf fram till 18:00. De kan inte uppdatera den informationen speciellt ofta, tänker jag. Detta innebar att den inte kom fram förrän på måndagen, men då hade jag ju redan åkt till Kista för att jobba, så den kan jag använda först nästa vecka.