Jag bor annorstädes men jobbar en del i stockholmstraken. Då föredrar jag att övernatta ute i det fria.

Användarnamn: Charlieponken

Övernattning med hängmatta i Rösjöskogen naturreservat

Hej alla!

Jag ligger lite efter i rapporteringen här, ska försöka jobba ikapp.

Efter jobbet i tisdags förra veckan tog jag bilen till östra sidan av Rösjön. Lite norr om den stora parkeringen vid badplatsen finns en "entre" till Rösjöskogens naturreservat, där jag tolkat det som ok att ställa bilen. Det är en P-symbol där på kartan över naturreservatet:

Jag gick några hundra meter norrut in i naturreservatet och spände upp min hängmatta:

Den här gången blev det så pass långt mellan träden att jag kunde hänga tarpen på diagonalen. Fönstret mellan att det är för kort mellan träden så att tarpen inte får plats så här och för långt så att min upphängning inte räcker till är inte jättestort. Vi får se hur mkt jag stör mig på detta framöver. Så här såg det ut iaf:

En annan nackdel med att ha tarpen så här är väl att det blir ganska begränsad utsikt. Man skulle väl iofs kunna höja de yttre hörnen med någon lämplig pinne eller så, men det har jag inte testat än.

Den här bilden tog jag när jag packade ihop morgonen därpå:

Jag kanske här ska passa på att berätta en liten anekdot från förra året. Jag tältade ungefär här en natt när jag läste i media om några brottslingar som hade rånat något ställe eller rymt eller något sådant. De hade hursom helst avvikit i en liten röd bil. Till saken hör att jag kör en liten röd bil, och jag hade parkerat den på samma ställe då som i tisdags förra veckan. Jag tänkte väl inte så mkt på det när jag läste det. Sent på kvällen kom det dock en helikopter som såvitt det lät i tältet cirkulerade just över skogen där jag lagt mig för natten i mitt tält. Jag undrade om någon sett min bil och det var anledningen. Ett tag var jag ganska uppjagad och undrade om jag skulle vakna av att någon skulle "knacka på" mitt tält mitt i natten. Så blev dock inte fallet. Nu kanske det inte alls var så det var, men det var iaf min subjektiva uppfattning av läget där och då. Vad det egentligen handlade om lär jag väl aldrig få veta.

En natt i Västra Järvafältets naturreservat

Hej alla!

Jag tror att jag undvikit att övernatta på Järvafältet sedan den där första katastrofnatten ute 2017. Nu var det dock dags igen. Saken var den att jag efter jobbet i tisdags (förra veckan) hade uträttat några ärenden i järfälla/barkarby-trakten. Jag hade inte planerat var jag skulle sova utan tittade bara på kartan efter något skogsområde i närheten.

Med ny utrustning i Södra törnskogens naturreservat

I tisdags efter jobbet åkte jag till Vaxmora där jag parkerade min bil, sedan promenerade jag norrut, in i Södra Törnskogens naturreservat.

Två nätter i Norra Törnskogens naturreservat

Hej!

Mina första nätter i hängmatta har jag flera mornar vaknat med luftmadrassen över mig. Jag har därför beställt en underquilt. En syntetisk från dd blev det. Den hann dock inte levereras i fredags, även fast postnord angav: "Beräknad leverans idag" hela dagen i fredags, iaf fram till 18:00. De kan inte uppdatera den informationen speciellt ofta, tänker jag. Detta innebar att den inte kom fram förrän på måndagen, men då hade jag ju redan åkt till Kista för att jobba, så den kan jag använda först nästa vecka.