Jag bor annorstädes men jobbar en del i stockholmstraken. Då föredrar jag att övernatta ute i det fria.

Användarnamn: Charlieponken

Med tält en snöig natt på södra sidan av Bogesundslandet

Igår kväll tog jag åter bilen ut till Bogesundslandet, men istället med planen att tälta på södra sidan av halvön. Det var ungefär 8 minusgrader, helt vindstilla, och snön både gnistrade och krasade härligt under skorna. En riktigt härlig promenad alltså till den tänkta tältplatsen. Jag har tältat här förut, en trevlig plats alldeles intill Askrikefjärden med fin utsikt mot Bosön på norra Lidingö ungefär där segelklubben såg den där ubåten (ni vet den som inte var en ubåt) i somras: Den här utsikten gjorde sig nog bättre i verkligheten, men så är det väl alltid...mer eller mindre...

Marken lutat ner mot vattnet men på iaf ett ställe kan jag hjälpligt placera mitt tält med fotändan något lägre än huvudändan, men jag tycker det fungerar:

En januarinatt i vindskyddet på Råholmen på norra Bogesundslandet

Hej alla!

Igår bar det iväg ut i det fria igen. Jag tog mig till vindskyddet på norra Bogesundslandet på Råholmen. Klockan var rätt sent och det tog lite längre tid att promenera sträckan från parkeringen västerut än vanligt då många träd låg fällda över stigen. Bitvis var det lite besvärligt att ta sig fram. Jag antar att det är stormen Alfrida som skapat oredan.

2019 års första natt i tält

Jag hade tänkt att det kanske var svårt att få ner tältpinnar i frostfrusen mark och att mitt tunneltält därför skulle vara svårt att använda såhär års, på barmark iaf, men läste ett tips om att använda hammare och spik istället. Så när jag sovit ute natten mot tisdag i veckan, dristade jag mig till en ny utenatt, men nu i tält, trots att prognosen för morgontimmarna var -9 grader, vilket var kallare än jag dittills sovit ute.

Valet av tältplats blev den för tältning vigda delen av Angarnsjöängens naturreservat där jag sovit många gånger tidigare. Tältet som jag använder är ett Bergans Trysil tvåpersonerstält som jag är ganska nöjd med. Lite lågt i tak för mig som är dryga 180 cm lång, men jag tycker tältet fungerar rätt bra.

Första natten utomhus 2019

2019 års första utenatt blev i början av veckan i vindskyddet vid Fjäturens sydöstra spets. Väldigt förvånad blev jag när jag senare fick sällskap av en annan person som också tänkt sova där. En måndagskväll i januari, vad är oddsen? Mkt trevligt sällskap var det dock. Inte så kallt för årstiden, bara -3.6 som kallast under natten. En bra övernattningsplats väldigt nära civilisationen. Hade det inte varit för ljuden från motorvägen kunde man trott att man var någon helt annanstans mkt mer avlägset staden än det faktiskt är.

Det var såklart mörkt både när jag kom till vindskyddet och när jag gick därifrån. Nedan är en bild från en morgon i oktober då jag just skulle lämna vindskyddet efter att ha övernattat däri.Också nedan ytterligare ett par gamla bilder från runstenen som finns i skogen ett par hundra meter åt sydväst (ungefär):