Jag bor annorstädes men jobbar en del i stockholmstraken. Då föredrar jag att övernatta ute i det fria.

Användarnamn: Charlieponken

Första natten utomhus i hängmatta

Hej alla!

Nu har jag införskaffat en hängmatta. Tänkte att det skulle vara ett trevligare alternativ än tält under de närmsta månaderna med snö, is, slask och lera, men kanske är jag fast i hängmatteträsket efter det, vi får väl se. =)

Efter att ha läst en del här på forumet, tittat på olika youtube-videor och funderat en del föll valet på en Warbonnet Blackbird XLC. Till den har jag köpt en tarp från DD 3x3 meter. Jag fick hängmattan levererad i förra veckan, köpt från backpackinglight.se. Jag har en kollega som veckopendlar från England, och jag sparade några kronor genom att DD levererade tarpen till honom, så att han sen kunde ta med den till jobbet i måndags. Så i måndags hade jag alltså ungefär vad jag behövde för att testa hängmattan.

Hängmattan levererades med en "continuous loop" av amsteel i varje ända, så jag behövde något ytterligare som upphängning. För detta skaffade jag på biltema två stycken spännband, två stycken karbinhakar i aluminium och fyra ringar i rostfritt stål. Jag kanske uppdaterar lösningen senare för att spara lite vikt, men den får duga ett litet tag iaf. Jag köpte också förra veckan 30 meter paracord på teknikmagasinet för ridgeline till tarpen m.m.

Så i måndags kväll tog jag bilen till Angsjö Friluftsgård. Där var det både isigt och skitigt, de håller på med något bygge där tydligen. Jag promenerade till tältplatsen, där jag tältat flera gånger tidigare och började leta efter två lämpliga träd att spänna min hängmatta mellan.

Karbinhakarna hade jag lyckats fästa där metalldelen på spännbanden sitter:

Jag funderar på om jag kanske ska kapa bort de onödiga metall-delarna, vi får se om/när jag får tid för det.

Uppsättandet tog sin tid, så här första gången. Kollade på lite youtube-videor om hur jag kunde knyta ridgeline för tarpen medan jag gjorde det t.ex. Så här såg det iaf ut när det var klart:

Jag tog ingen närbild på upphängningen. Karbinhakarna sitter om spännbandet vid trädet och stålringarna sitter mellan hängmattans "continuous loops" och spännbanden.

Jag tänkte när jag köpte en 3x3 meter stor tarp att den kanske är i kortaste laget, men att jag kunde ha den diagonalt istället. Nu första natten märkte jag att träden jag valt, inte stod tillräckligt långt från varandra för att tillåta detta. Jag hade då redan hängt upp hängmattan, så nu fick det bli så här istället.

Inte bästa bilderna, jag var nog mer fokuserad på hängmattan än fotandet tyvärr.

Termometer visade att det som kallast varit -50 grader C under natten, kanske kommit in fukt i proben eller något sånt. Varmast hade det varit 4.5 grader C om jag nu minns rätt.

Jag tror på detta med hängmatta, men funderar på om jag ska skaffa lite bättre isolering. Med en dunsäck och/eller underquilt i dun skulle jag kunna kapa ganska mkt vikt, men framförallt volym på packningen, vilkets skulle vara skönt. Med en underquilt vinner jag väl i komfort även om den inte skulle vara dunfylld. Nu sov jag på luftmadrassen från Seatosummit, med en kortare bit liggunderlag på tvärs under överkroppen, i den mkt skrymmande syntetsäcken från outnorth. Detta fungerade hyffsat, men inte optimalt.

2019-02-28 23:23   oscar jensen
Välkommen till hängmattelivet!
Det är allt bra skönt att ligga i en hängmatta i stället för på marken :)

En natt i Västra Järvafältets naturreservat

Hej alla!

Jag tror att jag undvikit att övernatta på Järvafältet sedan den där första katastrofnatten ute 2017. Nu var det dock dags igen. Saken var den att jag efter jobbet i tisdags (förra veckan) hade uträttat några ärenden i järfälla/barkarby-trakten. Jag hade inte planerat var jag skulle sova utan tittade bara på kartan efter något skogsområde i närheten.

Med ny utrustning i Södra törnskogens naturreservat

I tisdags efter jobbet åkte jag till Vaxmora där jag parkerade min bil, sedan promenerade jag norrut, in i Södra Törnskogens naturreservat.

Två nätter i Norra Törnskogens naturreservat

Hej!

Mina första nätter i hängmatta har jag flera mornar vaknat med luftmadrassen över mig. Jag har därför beställt en underquilt. En syntetisk från dd blev det. Den hann dock inte levereras i fredags, även fast postnord angav: "Beräknad leverans idag" hela dagen i fredags, iaf fram till 18:00. De kan inte uppdatera den informationen speciellt ofta, tänker jag. Detta innebar att den inte kom fram förrän på måndagen, men då hade jag ju redan åkt till Kista för att jobba, så den kan jag använda först nästa vecka.