vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Tankar när man skidrar på isen.

Så har jag gått över till vintersport i helgen.

På en sjö strax utanför samhället lyser solen vackert ännu och ett tunnt snölager ger näst intill samma härliga skidföre som skarsnö på våris.

Skejtade runt ett par varv både igår och idag.Vänster skär-höger skär-vänster skär-en rätt meditativ syssla som inte hinner tråka ut mej,man följer ru stranden så det blir omväxling hela tiden.

I år lär nog den riktiga snövintern dröja,så jag får väl varva sjö-skidrandet med att gå och springa i skogen och en och annan timme på gymmet.

När jag åker där och mediterar kommer en och annan inte alltför "snäll" tanke.

Det är politiskt helt inkorrekt att tycka som jag;när man är ledig ska man vara ute och röra sej.(=alla aktiviteter är lika viktiga och värda).

Alltså.vårt samhälle har väl ca 3000 innevånare och är omgivet av fin och mycket lätt tillgänglig natur.

Så fint så att detta "utanför stugknuten" med rätta fungerar som och skildras som vildmark,"Klondyke etc,läste ett välskrivet och trevligt reprtage i STF:s tidning om hundspannstur i skogarna här.

De utgår f.ö från den sjö jag rundat nu i helgen.

När jag går i skogen med hundarna får vi vara helt för oss själva.Tyst och lugnt..

Folk från annat håll uppskattar verkligen vad vi har att erbjuda i vår vardag.

Vad gör vi själva?

Jag och några intresserade/fanatiker/nördar (välj det som känns bäst) med medelålder en bra bit över 50 är ute och njuter och motionerar/tränar på skidor.

En mamma med samma friluftsindoktrinering/hjärntvätt/naturvana (välj det som passar)som jag sjäv åker med sin fyraåriga dotter,som är mäkta stolt över sina alldeles nya fina pjäxor.

En enda!!! OK,det finns en sjö inne i samhället man också lätt åker runt på,så kanske några hållit till där,men ändå.

Det är ungdomar också på isen.

De är där för att ta skoterkort och tränar manövrering.

I samhället går en del på promenad längs gågatan/cykelvägen,med och utan hundar ,med och utan barn.

Andra är kanske i stallet,gå gymmet,i hockeyladan eller kanske i badhuset.

Och några åker slalom/bräda i Kåbdalis. (Jag ska dit,när det inte bara är konstö i backarna)

Runt sjön och på elljusspåret går/joggar några till med och utan hundar.

Alltså,det finns inte mycket annat av"unikt" värde här än just den fina naturen,och ändå tilltalar den så få,när det kommer till själva "utförandet".

Flertalet  som tar sej ut i omgivningarna gör det tack vare att det går att idka motorsport;Dvs med skotern,motorbåt,motorisborr och även fyrhjuling.

Då blir det tillräckligt bekvämt.Med risk att dra på mej en och annan snyting så säger jag än idag som jag alltid sagt:en äkta Jokkmokkare förflyttar sej ingenstans utan en motor under rumpan! (undantag finns,men nu ville jag generalisera!)

2008-11-16 16:55   BrittMarie
Skejta runt sjön verkar oändligt mycket trevligare än den rullskidtur jag nyss har kommit hem från...

2008-11-17 08:07   Annicas fjällängtan
Fansastiskt att det går att åka skidor. Här är folk inne på långfärdsskriskoåkning. det ligger ett puder av snö och backen är frusen.Norrland är stort!

2008-11-17 08:32   Wolf25
Gäller inte bara Jokkmokkare, finns många fler.

2008-11-17 14:39   Thomas Traneving
Första snön föll i Stockholm igår.....fruset på vägarna idag men det lär vara borta igen tills imorgon......

2008-11-17 18:34   thegedd
Kom precis hem efter en heldag i Kilsbergen, underbart väder - känner mig som en ny människa. Är idag övertygad om att naturen har helande krafter......

2008-11-19 10:24   avslut1008
Kan bara hålla med dig, speciellt den sista kommentaren....

2008-11-23 18:19   Islusen
Brum brum, sa motorn.... Nu längtar jag efter första skidturen, det lär ha snöat hemma så det blir kul att komma hem från borta och se om det räcker till! Och då hoppas jag slippa höra motorljud.

2008-12-02 02:25   fowwe
Intressanta och lite sorgliga iakttagelser du gör. Jag ser samma sak alltför ofta. Det är som om naturen i sig inte räcker, det måste tydligen till maskiner, många prylar och mycket pengar för att vara attraktivt. Att uppskatta själva naturen måste man uppenbarligen lära sig. Helst utan att ha en motor i närheten som distraherar.

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.