vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

2008-07-03

Shopaholic

Snaaart semester,och korta jobbdagar,jättelugnt.En härlig avtrappning inför ledigheten.

Idag sommar och sol,men det har varje dag kommit rätt häftiga åskregn,och även regn utan åska.

Ändå -snart bär det av,med rygga och tält,bara lite kort,prova på,se nåt bekant och nåt nytt.

Kanske från Kvikkjokk i helgen,eller den där Teusadalen som inte blev av i höstas när det började snöa.

Åsså gärna ut med kajak i Skalka,och sova i tält på nån mysig ö.Där har vi aldrig paddlat.

Hur som helst måste jag välja nåt som inte blir så blött eller innebär vådliga vad.Och helst inte är så myggigt.

De små blodsugarna har gjort stor comeback efter några års tynande tillvaro.

Igårkväll var det i alla fall jättfint att var ute och paddla,men man fick skynda sej att lasta av och på innan alltför många myggor nåtts av nyheten att det serveras människa på avlastningsstället.

Regnvädren har haft en osund inverkan på mitt köpbegär.

Egentligen behövde jag väl inte införskaffa nåt av det jag nu köpt.Klick -klick på nätet,så blev det ett enväggs lätt tält från USA,som jag nu väntar ivrigt på,men lite rädd att detta inte ska hålla måttet.

Tänk om det regnar in,blåser ikull etc.

Inspirerad av de fina bilderna en annan "utsidare" lagt in på OR Nighthaven så kunde jag inte motstå frestelsen.

Och tänk,så lätt om det fungerar!

Och så lite fina rea-kläder från Lundhags som jag suktat efter i flera år.

Och så beställa lite grejer för att sonens bostad ska se OK ut igen.

Rätt som det är har man väl vallfärdat till Mek..(Förlåt IKEA)  som alla andra.

Den längre turen får bli av senare i juli,då vi hoppas att vattnet sjunkit undan.

Men vägval och hur långt och länge det blir har jag inte räknat ut ännu.

15"kartmil" känns väldigt långt för oss som aldrig sovit borta mer än 4 nätter.

Å andra sidan går ju de flesta vandrare gärna en vecka eller mer,varför ska vi inte kunna det.Eller är det bara att vi inte vill vara ute så länge?

Vi är båda så ivriga att få använding för våra lättare säckar,så det vore väl lite synd om det blev för tungt bara för att det behövs så mycket käk.

Alkavare kapell vill vi se,och Sarvesvagge,och Nasajaure kanske.Och västra Luottolako.

Och sen bort och hem:Staloluokta-Tarradalen,Njåtsosvagge igen;uj vad långt det blir i så fall.Eller kanske alldeles underbart!

2008-07-03 12:17   thegedd
Luottolako - en utav de finaste platserna jag besökt !

2008-07-03 12:57   Håkan Friberg
Just det: "... eller kanske alldeles underbart". Det är därför det är värt risken.

2008-07-03 19:24   Staffan Andersson
Vi har ofta ambitionen att vara ute längre än en vecka, men det blir ofta max en vecka. Bor man nära fjällen så funkar det ju bra att göra flera 3-4 dagars-turer istf en mastodontexpedition =)

2012-07-23

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

2012-07-04

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

2011-10-12

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.