vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

2009-02-15

När februarikylan slår till

håller den Jokkmokks samhälle i ett iskallt grepp.

Oavsett vad det står för temperaturangivelser om man tittar på SMHI,den väderstationen ligger ett par mil söderut på en solig höjd och säger ingenting om  livet i köldhålan.

När det är måttligt kallt,dvs några grader under -20 kan jag i alla fall må gott på egen skidtur,några varv runt elljusspåret fryser jag inte alls,men ser ut som en jultomte;får tänka på att dra handen över ansiktet om jag möter nån vanlig människa;(de andra tappra åkarna bryr sej nog inte).

Hundarna klarar också att springa på i kylan,så de har inte så dåliga vorsteh-pälsar ändå,men den dumtappra föraren med hål i handskarna och en tro på att cirkulationen i fingrarna räcker får väl skylla sej själv när fingerlederna svullnar och värker och det är vissa tecken på att huden i ansiktet protesterat.

När överläppen känns som plast och det blir rött och fnasigt efter lite tvätt,

Tror inte nån hudvårdare skulle bli glad åt mina bravader;man ska ju "skydda  vinterhyn för torr och kall luft" med  diverse åtgärder,allt för skönhetens bevarande och för att minska ålderstecken.Så står det i damtidningarna...

Jaja,de har väl en annan verklighet än jag då,solen skiner,eller åtminstone månen,jag vill vara ute och leka.

Igår gjorde vi nåt helt annat.

Åkte till ishotellet i Jukkasjärvi.

Gick en gammelhundrunda tidigt innan vi åkte,tre fina rådjur nere på sjön.

Uppvärmning med att beskåd miniatyr av Vita Huset i is på en gård i Gällivare.

Lång resa genom skogar,vita vidder,byar som lever i varierande grad.

Jukkasjärvi lever i allra högsta grad.

Några år sen sist,dyrt inträde men alltid sevärt.

Mysig sovplats.

Eller kanske denna.

Fint i vardagsrummet.

Dusch för riktigt coola damer.

Det sovrum jag själv skulle vilja ha.

Nytänkande i kyrkorum.

De som reser hit gör det väl ofta en gång i livet,och då spelar inte kostnaden nån roll kanske,men jag tycker inträdet dagtid är väl dyrt,så det går alltid några år mellan våra besök här.

En gång sov vi över,hela familjen,det var kul att ha gjort det en gång.

Igårkväll hade jag lite vilda planer på att gräva ur en håla i nån snöhög på gården och göra en sovplats.Få se om det blir mer än en tanke.

Köpte en lite minispegel i shopen,perfekt att ta med på tur,skyddad i metallhölje,pytteliten och lätt och man såg bra i den.

Ute på älven sned det kallt,speciellt i förhållande till den relativa värmen inne under snön.Ändå hundspann,skotrar och folk.

Kände mej lite fjesig,men får väl skylla på "köldskadorna"  som gjorde att vinden kändes värre än brukligt.

God mat på värdshuset,och  så får man ta hur mycket man vill av allt!

En liten nostalgotripp in till Kiruna,den enda stad jag känner glädje över att se växa fram,terassbergen, husen som byggklossar mot horisonten.Utsikten över fjällen.

Huset där gammelmormor bodde,Matojärvi där jag åkt så mycket skidor och har många fina minnen från.

Och så skottade vi fram gammelmormors gravsten nere på kyrkogården,inte lätt att hitta egentligen,men jag har väl lite känsla kvar för var den är belägen,och på andra "grävet" kom vi rätt.Satte dit ett snöklimpshjärta,lite inspirerad av skulpterandet i Jukkasjärvi.

Att följa temperaturangivelserna  längs vägen är lite dystert.

Uppe i stan -13,Altajärvi -25 (där fräste hårdingar runt på skoter ändå),Gällivare -15,Jokkmokk ca -20.

Och nu här på morgonen -28,trots solen,nästan -30 när jag klev upp.Få se om jag ids fara och åka slalom,det lär ju vara varmare där i all fall.

2009-02-15 10:45   annakari
Ishotellet är verkligen speciellt, väl värt en resa.
Skulle vilja rekommendera "gristryne", airtrim som den heter, vid skidåkning kalla dagar. Fungerar bra, värmer upp luften man andas in och skyddar hakan och kinder från värsta kylan. Enda nackdelen är att man ser ut som, hej kom och hjälp mig.

2009-02-15 11:41   Thomas Traneving
Härliga minnen som kommer fram tack vare dina bilder från ishotellet. Här i stockholm får vi nöja oss med Isbaren en filial till Ishotellet. Vi brukar gå dit när vi vill återuppliva goda minnen.

2009-02-15 15:36   BrittMarie
Skulle man följa råden i damtidningarna skulle man väl inte hinna nåt annat än att stå framför spegeln.
Ishotellet skulle vara roligt att få se/sova i.
-13 grader hade vi här i morse, rejält knarrig snö, det är tillräckligt kallt!

2009-02-15 15:55   brigas
Ser ju i alla fall ut som "hej kom och..."när ja åker i kylan.
Hittade en alldeles oanvänd neoprenmask som funkade förträffligt,inga fler köldskador idag!
Rätt lik en av figurerna i nån skräckfilms serie(han med hockey-masken:)
Tyvärr räcker det inte för att skrämma bort fotgängarna från banan!

2009-02-15 18:57   Annicas fjällängtan
I dessa golbal uppvärmningstider tycker jag det känns skönt att det kan vara kallt. En hel månad har det varit kallt. mellan 13-25 grader här i Skellefteå..En rik tig vainter

2009-02-15 20:53   fowwe
De där vilda planerna på utgrävning tycker jag du ska sätta i verket. Det blir riktigt varmt inne i en grotta. Glöm inte lufthål bara. Och det där med bar hud i kall luft är ett elände. Om det inte finns någon forumtråd om det ska jag nog starta en.

2009-02-16 09:10   Islusen
Jag MÅSTE se det där ishotellet i verkligheten! En sån där tanke man har, länge och väl, och så blir det liksom aldrig av. Nästa år?
Får ta mig en titt på isgrottan vid Tännforsen här i Jämtland så länge, den är nog inte så dum den heller. Jag håller med Annica - det är SKÖNT att det kan vara riktigt kallt fortfarande! Även om det är bökigt med djupfrysta bilar och liknande så föredrar jag riktig vinter - tvi vale för plusgrader, slask och elände...

2009-02-16 10:45   peter1969
Ishotellet vill jag också se men däremot gillar jag inte kylan alltför mycket. 15-20 grader kallt går väl an men när det börjar på att dra ihop sig mot 30 då stannar jag inne. I morse var det 28 och då var det bara att pallra sig till jobbet. Tur att jag kör bil.

2012-07-23

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

2012-07-04

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

2011-10-12

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.