vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

2008-11-01

Mer skridskoåkning

Skabramsjön strax utanför Jokkmokk.

ca -15,isen mer än 8cm tjock,täckt av stora snökristaller som kärvade till det ordentligt på halva sjön.

Resten av sjön mer lättåkt,nästan blankis.

En gnistrande vacker dag.

Lägereld,kaffevatten pikades fram under isen,ett hål lagom för att kunna ösa med kosan ur.

Solen värmde inte mycket,men tillräckligt för att rimfrosten skulle dala ned på oss under trädet där vi satt.

Det kom lite fler skridskoåkare förbi,syrran,ett par, och två som stakade fram på skidor.

Sådär,årets skridskosäsong är redan längre än på flera år,imorgon provar vi nog en ny sjö.

2008-11-02 13:25   kaggen
Härliga bilder! Skridskor och lägereld! De lokala israpporterna i östergötlande säger - ingen åkbar is. Termometern har visat minusgrader de senaste nätterna, så . . . .

2008-11-02 14:42   Öhrnell
Härligt när isen hunnit lägga sig såpass utan att det ligger två decimeter snö på den. Ibland ska man ha tur också!

2008-11-03 12:52   Annicas fjällängtan
Så underbart det ser ut. .8 cm tjock is skulle jag också våga mig ut på .

2008-11-03 16:11   thegedd
Detta har jag ej provat på men ser ju riktigt trivsamt ut, om isen är tillräckligt tjock förstås.

2008-11-03 23:52   oscarsundholm
Ohh jag som sitter med mina nyinköpta skridskor och ser detta! Ser underbart ut. Var lite för optimistisk i söndags och tog mig till den högst belägna tjärnen i närheten av där jag bor, eftersom att det hade varit närmare minus 10 under natten. Jag möttes av stora vågor..

2008-11-04 11:58   Rimfrost_i_skägget
Fina bilder!
Ser underbart ut.
Här lite längre söderut (uppsala) får vi nog vänta några veckor till men väntar man på något gott ...

2008-11-23 18:23   Islusen
Skridskor ja.... det är planen att jag ska lära mig i vinter, på Storsjöns upplogade och tjockleks-kontrollerade is! Jag har MYCKET stor respekt (= är livrädd) för is. Om jag kan hitta skridskorna vill säga... de förkom i flytten för ett år sen och jag har inte sett dem sedan dess. Ett mysterium.

2012-07-23

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

2012-07-04

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

2011-10-12

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.