Bloggar > britts blogg

britts blogg

vandring,paddling och annat friluftsliv

Snabbtur i Muddus

Lite tid att prioritera tältning,men igår kväll gjorde jag en"åt-o -fram" från Sarkavaare till Ramso (Nammates)i Muddus.

14km på mest torr lättfärdad stig enkel väg.

Enda djurliv.en råbock och en tjäderhöna.

Och inga andra människor;nå nu har mobilnätet äntligen blivit bättre,så jag kunde byta några ord med de nära/kära utan att "leta prickar".

Kom fram vid halv-elvatiden,bara slå upp tältet,fika,sova.

Lätt-prylarna fungerar utmärkt till dessa ändamål:torrt väder,blåsigt,men lä vid mitt tält vid sjön.

Myggen hölls ute,ingen kondens,lite kyligt ännu att sova i enväggigt tält.

Annars trivsamt,tyvärr så skumma bilder av tältet etc så jag fick slänga dem.

Lite olika träd blev bättre.

Ramsojaur,med nammates-kojan.

Trädkramare

Stubbar

Nåt snille hade eldat på bron;hur hade snillet tänkt att efterföljande skulle ta sej över?

Bäcken är rätt djup;längre ner blir den Rakas-fallet.

Att ha mindre än 4kg packning på ryggen-är rätt bekvämt,och speciellt när det ändå är ändamålsenligt.

Neoair-underlaget är helt OK till den ringa vikten,varmt och tillräckligt tjock.

The One-tältet rymligt,lätt slå upp och helt rätt i mygg-skogen en försommarnatt.

Hade bråttom hem;Morsdagstårta i förväg en dag,för nu ska vi börja med den lilla stugan.

Och så hade jag bråttom hem till Pixi också,hon växer så det syns!

Postat 2009-05-30 15:38 | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Att dana en kajakhund

Alla som lessnat på mitt valp-skrivande kan sluta läsa;det blir mycket valp,för den fyller mycket av min tid.

Kläm-fredagen innebar som så ofta för oss inlandsbor att åka till stan och handla nödvändigheter.

Byggmaterial lastades på släpet,och en modern flytväst införskaffades åt mej och en åt hunden;tänker att de blir använda om de känns sköna att ha på sej,och Saggat är en riktigt kall sjö som snabbt blåser upp.

Även Purkijaur kan det blåsa ordentligt på,som igår när det först var riktigt varmt och sen blev världens motvind och regn.

Kom iväg på en egen motionstur.ända bort till fiskljuseboet som var bebott i vanligt ordning.

Skönt ta i och använda armar och överkropp ordentligt,blir mest bara springa med draghunden annars.

Var ut till Tallholmen med Håkan och Pixi när vinden lugnade sej under söndag-eftermiddagen .

Sköldpadda på vår sommarstrand.

Hon sprang som en jagad kanin fram och tillbaka,hit och dit.Lägg märke till den lilla mörka pricken på bild.

Det låg en hel del ilandflutet bävergnag,så nu är det bestämt en koloni bäver längre upp i Pärlälven.

Vildingen växer till sej;det har hänt lite sen jag hämtade henne för två veckor sedan.

Hon sköter sej ganska bra i kajaken;ibland vill hon vara uppe på relingen,men ofta blir hon så trött så hon somnar gott på hemvägen.

Apropå ingenting;hjortronen har redan börjat blomma,alldeles för tidigt.

Hoppas det INTE snöar på dem sen.

Postat 2009-05-24 17:51 | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Kajakpremiär

Sommarhelg redan i majj.

Vi for på en litek kajakutflykt i Appoälven,till Lillforsen,eller Pardiset som det också kallas.

Vår lilla Pixivalp skötte sej riktigt bra,men från början var hon hellre på relingen än i brunnen.

Kokte kaffe på gasköket;det är inte så kul att elda när det är så varmt.

Försöker få hunden att upptäckta tjusningen med vatten.

Det är tröttsamt att paddla,bäst att passa på att sova,det skvalpar så rogivande.

Postat 2009-05-17 22:03 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Lätt lättare lättast!

Det är så härligt somrigt idag.

Tältningslusten är hög.

Och valpansvaret påtagligt och går i första hand.

Här står jag med en 260-grams rygga, ett halvkilos tält,ett 260 grams liggunderlag och en 300grams  sovkilt,och 260grams dunjacka att förstärka med.Och kök som inte heller väger mycket.

Vill prova! Det kanske blir trädgården igen...

Postat 2009-05-15 12:31 | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

MIN lilla hund!

Två veckor utan hund räckte.

Här är vår nya familjemedlem,min första egna vovve.

Hon verkar heta Pixi,tycker vi.

Orädd,tuff,vild och oemotståndligt söt är intrycket efter ett dygn.

Ett snabbt beslut,en resa ner till vårt lands sydligaste del-och hem igen med denna raring.

Men tillsammans med draghunden blev hon lite mindre morsk.

Som bonus på min mycket snabba genomresa genom landet,trevlig samvaro med hundens uppfödare,gula rapsfält,blommande äppelträd och fina skånska gårdar.

Och ikväll några renar och ett rådjur när jag sprang ett terrängspår hemma,rekordtidigt att kunna färdas ute i skogen hos oss.