Bloggar > britts blogg

vandring,paddling och annat friluftsliv

Sova i snögrotta

Sådär!

Då var grottsovandet avklarat.

Inget tjusigt tillhåll,men funktionellt.

Ett liggunderlag,renskinn,min quilt i sovsäcken,två lager ull-underställ och mössa.

Pannlampan virad kring handleden.

Sov bra,varmt om kroppen och inte alltför kallt kring ansiktet,men fukt från utandningsluften kring sovsäckens kant.

Hade tänkt ha det ena renskinnet som "dörr",men det gled ner hela tiden,så  det blev öppet i "dörröppningen".

-14  när jag la mej,-10 när jag klev upp på morgonen.

Slutsats:sova bra,skönt komma in på morgonen,att börja med frukost/morgonbestyr direkt ute skule kännas lite kymigt,och att tänka sej flera dagar,eller vecka,njäe,och hur få väck den fukt som ansamlas om man inte torkar i värmen inne.

Sov ett par timmar till i min goa säng.

Sen har jag kört ett par hundar och gått med gammelhuden innan det nyss avslutade skidloppet.

Postat 2009-02-21 14:02 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

När februarikylan slår till

håller den Jokkmokks samhälle i ett iskallt grepp.

Oavsett vad det står för temperaturangivelser om man tittar på SMHI,den väderstationen ligger ett par mil söderut på en solig höjd och säger ingenting om  livet i köldhålan.

När det är måttligt kallt,dvs några grader under -20 kan jag i alla fall må gott på egen skidtur,några varv runt elljusspåret fryser jag inte alls,men ser ut som en jultomte;får tänka på att dra handen över ansiktet om jag möter nån vanlig människa;(de andra tappra åkarna bryr sej nog inte).

Hundarna klarar också att springa på i kylan,så de har inte så dåliga vorsteh-pälsar ändå,men den dumtappra föraren med hål i handskarna och en tro på att cirkulationen i fingrarna räcker får väl skylla sej själv när fingerlederna svullnar och värker och det är vissa tecken på att huden i ansiktet protesterat.

När överläppen känns som plast och det blir rött och fnasigt efter lite tvätt,

Tror inte nån hudvårdare skulle bli glad åt mina bravader;man ska ju "skydda  vinterhyn för torr och kall luft" med  diverse åtgärder,allt för skönhetens bevarande och för att minska ålderstecken.Så står det i damtidningarna...

Jaja,de har väl en annan verklighet än jag då,solen skiner,eller åtminstone månen,jag vill vara ute och leka.

Igår gjorde vi nåt helt annat.

Åkte till ishotellet i Jukkasjärvi.

Gick en gammelhundrunda tidigt innan vi åkte,tre fina rådjur nere på sjön.

Uppvärmning med att beskåd miniatyr av Vita Huset i is på en gård i Gällivare.

Lång resa genom skogar,vita vidder,byar som lever i varierande grad.

Jukkasjärvi lever i allra högsta grad.

Några år sen sist,dyrt inträde men alltid sevärt.

Mysig sovplats.

Eller kanske denna.

Fint i vardagsrummet.

Dusch för riktigt coola damer.

Det sovrum jag själv skulle vilja ha.

Nytänkande i kyrkorum.

De som reser hit gör det väl ofta en gång i livet,och då spelar inte kostnaden nån roll kanske,men jag tycker inträdet dagtid är väl dyrt,så det går alltid några år mellan våra besök här.

En gång sov vi över,hela familjen,det var kul att ha gjort det en gång.

Igårkväll hade jag lite vilda planer på att gräva ur en håla i nån snöhög på gården och göra en sovplats.Få se om det blir mer än en tanke.

Köpte en lite minispegel i shopen,perfekt att ta med på tur,skyddad i metallhölje,pytteliten och lätt och man såg bra i den.

Ute på älven sned det kallt,speciellt i förhållande till den relativa värmen inne under snön.Ändå hundspann,skotrar och folk.

Kände mej lite fjesig,men får väl skylla på "köldskadorna"  som gjorde att vinden kändes värre än brukligt.

God mat på värdshuset,och  så får man ta hur mycket man vill av allt!

En liten nostalgotripp in till Kiruna,den enda stad jag känner glädje över att se växa fram,terassbergen, husen som byggklossar mot horisonten.Utsikten över fjällen.

Huset där gammelmormor bodde,Matojärvi där jag åkt så mycket skidor och har många fina minnen från.

Och så skottade vi fram gammelmormors gravsten nere på kyrkogården,inte lätt att hitta egentligen,men jag har väl lite känsla kvar för var den är belägen,och på andra "grävet" kom vi rätt.Satte dit ett snöklimpshjärta,lite inspirerad av skulpterandet i Jukkasjärvi.

Att följa temperaturangivelserna  längs vägen är lite dystert.

Uppe i stan -13,Altajärvi -25 (där fräste hårdingar runt på skoter ändå),Gällivare -15,Jokkmokk ca -20.

Och nu här på morgonen -28,trots solen,nästan -30 när jag klev upp.Få se om jag ids fara och åka slalom,det lär ju vara varmare där i all fall.

Postat 2009-02-15 09:22 | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Skogsskidföre

Andra gången denna vinter på mina fina handgjorda skönheter som bär överallt i lössnön.

Och idag finns det mängder av lössnö,vanlig skidåkning inte att tänka på,igårkväll var det nog gränsen tom för att ha en någorlunda genomförbar hundtur.

After market ligger som ett tungt täcke över allt,inkluderat spårdragning,nå nu är det dels för kallt,dels för mycket pågående snöväder för att det ska lön sej att dra upp nåt.

I höstas var jag ute och gick med gammelhunden och hittade en så fin hed bland myrar och älv.

så fint var det då.

Nu minus 20 C och snödrev.

Men fint före,passerade åsen och åkte lite på Appo-älven.Man hörde vattnet under snön och vi var noga med att hålla oss på kanterna. Man vill ju definitivt inte riskera att  sälla sej till de stackars människor här som redan mist livet i isande vatten det senaste halvåret.

Det blir vackra formationer i kyla och vatten.

På hemvägen gled det riktigt bra när vi åkte i våra nygjorda spår.

Men kallt blev det om tår och fingrar.Lite kaffe hos mamma värmde gott.

Och så en liten bild på den fina draghunden,som nog får ta det lite lugnt idag.

Han tänker så djupsinningt det går med de två små hjärnceller han som vorsteh begåvats att tänka med!

Resten går åt till att springa,äta samt att vara så snäll som man måste vara när man är riktigt stark.

Postat 2009-02-08 16:05 | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Efter marknaden

Så var den stora tillställningen Jokkmokks marknad över för denna gång.

Så upphaussad och megastor som den senaste åren var den inte,tyckte jag.

Är det världsdepressionen måhända?Det ständiga gnetsnöandet som bara kort avbröts av en svinkall klar kväll?

Eller börjar festen återgå till mer hanterbara normala proportioner.

Faktist upplevde jag att det var glesare än vanligt med folk och det var inga problem att komma in på det man ville,sorgligt nog var det inte ens fullsatt på vissa föreställningar,och inte heller samma "tryck" i det som presenterades alla gånger heller. Lite "andan ur" må jag säga.

Nå,en riktig höjdare prickade jag in.(får man göra reklam i denna blogg?nu gör jag det i alla fall)

Katarina Rimpi med band,vilka melodier,toner,rytmer,fioler,sångröster,jojk!Försök få en chans att lyssna (och helst se)!

Trevligaste stället,dag som kväll är Cafè Gasskas,trångt men så gemytlig stämning och god förtäring,och fina artister på kvällarna.

Hembygdsgården där jag tog en del snubbelsteg till musik från Balkan och kunde avnjuta ännu fler fiolgnidande superskickliga och välrenommerade folkmusiker.(när ska jag lära mej shottis,polka och sånt!)

Sett en del mycket fina alster som jag gärna skulle ha min tilltänkta lilla koja,dyrbara tavlor och fantasifulla vägglampor i renskinn tex.Jättedyrt,och jättefint!

Draghunden var lite ofin när vi skulle ut och röra på oss i den -20-gradiga kylan i 15cm gnetsnö;skällde på en August-pristagare,nå då kanske han höll sen vaken på vägen hem och sov inte som i skrönan han drog.

Nån gång ska jag ta tillfället och påminna honom om den gång på 80-talets början  i en restaurangvagn på väg genom landet vi satt vid samma bord och han sa "jag ska bli författare":Då tänkte jag"fnys,ännu en med romantiska griller i bollen",men det lyckades ju väldigt bra med de drömmarna!

Lite naturföreläsningar,om mysteriet med de försvunna fjällgässen,urskogspärlor(utflyktstips),och så avdelning" hamna helt fel".

Förvänta sej berättelser om spring i fjällen förr i tiden och hamna på riktig agitation i stället! "blodtörstiga bestar och apartheid" Det var ord och inga visor,men bra,man ska inte hymla med vad man verkligen tycker.

Passar rakt inte en som jag,som tycker att såväl rovdjur och bytesdjur har sin plats i naturen,medan människans plats är mycket diskutabel,oavsett vilken sk folkgrupp man kan anse sej tillhöra.

Tycker inte nån är finare och bättre än nån annan,det ligger på det individuella planet.

Möjligen har människan en given plats,men knappt då över jägar/samlar/nomad -nivån.

Odlare och bybor,för att inte tala brukare av  krut,dynamit och olja och motorfordon,elström kärnteknik,med flera fiffiga uppfinningar som gjort livet lättare för oss stjälper allt över ända.

När man säger;leva som man alltid gjort i enlighet med "sitt folks traditioner",alltså,vilken tidsålder ska man då lägga sej på?