vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

En kall tältnatt.

Igår kväll tog jag fram kajaken för en premiärtur.

Det var soligt och vackert,trots att prognosen talade om regn-och snöbyar.

Fortfarande snö och is längs strandkanten där jag brukar gå i,men inte lika högt vatten som förra veckan.Det kalla vädret har fått snösmältningen att lugna sej.

Sambon undrade (i vanlig ordning) vad jag skulle ut och göra.Det är ju inte precis somrigt.Tälta när det är kallt.

Såg svanar ,ett par tranor,lommar,knipor,och renar.

Inga björnar idag heller.Det ska ju vara så gott om björnar i det här området vid Appoälven,men jag har aldrig sett nån.

Appoälven är ett rätt mysigt utflyktsställe,man kan paddla upp till en liten fors,bära en bit och sen fortsätta uppåt tills det blir nya små forsar.

Jag har alltid föreställt mej att så här såg en nordost-amerikansk indianflod ut.

Jag stannade på en ås nära första forsen,som vi brukar kalla Paradiset,men officiellt kallas den nog Lill-forsen.

Det var lugnt och skönt,drack te innan jag kröp ner i säcken.Månen lyste,trots att det inte blir nå mörker alls längre.

Sen blev det rätt så rått i luften,drog igen innertältet,och  drog åt dunkragen på min sovsäck,då blev det varmt och gott igen.Denna natt kunde jag ligga och lyssna på fåglarna.

På morgonen var det en hel del isbitar i min vattenpåse,de smälte inte förrän jag varit hemma ett bra tag.Is på stilla vattneytor också.

Solen sken rätt i ansiktet på mej när jag vaknade,sen blev det mer moln.

Packa ihop och fara hem och äta frukost.Nöjd över min lilla tur.

Sen var det meningen att vi skulle ut båda två med kajakerna,men det har varit jätteisigt i luften,tom snöflingor.Borde laga småskvankerna på kajaken.

Det är så kallt att stå ute och göra det,men nu har i alla fall min premiärtur blivit av.

2008-05-17 20:31   Öhrnell
Alltid roligt att läsa om dina utflykter. Du verkar så fri i vardagen!

2008-05-17 21:00   Håkan Friberg
Jag håller med dig, Ulrika. Det verkar inte handla så mycket om friluftsliv. Snarare liv, helt enkelt.

2008-05-17 22:18   brigas
Liv-javisst.är det pga utflugna barn?eller bara -Just do it.så enkelt och nära.
Som alltid.Vår fördel här i obygden,för oss som skippat "yrkeskarriären".
Jobba för brödfödan,lev för fritiden.Njut,för vem vet hur länge det varar.
Ikväll är det tjeckiskt öl. aussie-vin och ishockey.Hjärtat för Sverige,men hyvää Suomi går lika bra för mej.

2008-05-18 10:48   Annicas fjällängtan
Men egentligen
finns ju äventyret i närmsta skog. Även om man inte är granne med Sarek. I närmsta vattendragom man är laggd åt det hållet.
Konsten är att se det.
Lära sig uppleva den lilla susningen
Naturen som rikedom
Det är bra att bli påminnd om möjligheterna genom dina berätttelser
TACK!!!!

2008-05-18 22:16   Thomas Traneving
Visst är den där känslan härlig när man äntligen får "dra fram" kanoten/kajaken för att ge sig ut på årets första tur....................lika härligt är det att plocka fram skidor/skridskor för första skid- eller skridskoturen.................
Låter som en härlig tur med livskvalité!

2008-05-19 12:46   sabina_asraf
Vilken fridfull tur det lät som att det var. Visst blri det mysigt i sovsäcken när värmen kommer...det finns inga nätter som går upp mot ute nätter :)

2008-05-20 00:43   Islusen
Britt - helt rätt inställning till livet/utelivet! Härligt att läsa.

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.